Urtė DRĄSUTYTĖ
„Versmės“ gimnazijos moksleivės Violeta Kalašinskaitė ir Monika Orlovaitė lankėsi Švietimo ir mokslo ministerijoje, kur buvo apdovanoti Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurso (ESJMK) nacionalinio etapo baigiamojo turo nugalėtojai. Konkursas vyko trimis etapais beveik du mėnesius. Kai kalbėjomės pirmadienį, merginos dar spinduliavo emocijomis ir noriai dalijosi įspūdžiais. Pasak darbo vadovės, biologijos mokytojos ekspertės Vitalijos Kalašinskienės, nors būta nemigo naktų, smagu, kad tarp gausaus būrio gamtos mokslais besidominčio jaunimo Tauragės gimnazijos atstovės, jaunosios mokslininkės įveikė konkurenciją ir pateko į Europos Sąjungos jaunųjų mokslininkų konkurso finalą, kuris šiemet vyks Varšuvoje.
Pirmajame konkurso etape darbai buvo pateikiami elektronine forma, juos skaitė ir vertino mokslininkai, įvairių sričių specialistai. Antrajame atrinkti 50 geriausių darbų autoriai parengė stendinius pranešimus ir trumpai pristatė savo nagrinėtas temas ekspertams. Iš 20 trečiajame, baigiamajame, etape pristatytų darbų komisija išrinko penkis geriausius. Jie įvertinti I laipsnio diplomais. Trys jų anglų kalba gins savo darbus tarptautinei ekspertų komisijai. Tarp jų – ir „Versmės“ gimnazistės. Jos Varšuvoje pristatys savo tyrimą „Priemonių kompleksas bičių Apis mellifera erkėtumui kontroliuoti“.
Merginos tyrinėjo, kaip naudojant natūralias, nekenksmingas priemones sumažinti bičių užkrečiamumą erkėmis, bandė atrasti ir sudarė priemonių kompleksą, kuris skirtingais metų laikais būtų veiksmingiausias. Pasak merginų, gautos išvados gali būti realiai pritaikomos ir praktiškai naudingos bitininkams. Monika Orlovaitė patikslino, kad tokia tema pasirinkta, nes nustatyta, jog bičių erkėtumas kasmet vis didėja. Jaunosios tyrėjos savo darbui pagrįsti nemažai laiko praleido bityne, buvo atliktas eksperimentas laboratorinėmis sąlygomis.
Šiemet nacionaliniam konkurso etapui 89 darbus pristatė 149 mokiniai. Konkurso metu buvo vertinamas pateikto darbo originalumas, moksliškumas, profesionalumas ir kruopštumas, tyrimo metodikos naujumas, savarankiškumas, darbo tęstinumas, vizualinis pateikimas ir gebėjimas darbo tema diskutuoti su komisijos nariais. ESJMK tikslas – skatinti mokinius kurti mokslines idėjas, formuoti mokslinio mąstymo, tiriamojo darbo įgūdžius. Nacionalinį konkursą organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija bei Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras.
Merginos užsimena, kad dalyvavimas konkurse – tai galimybė išmokti suvaldyti stresą, glaustai ir koncentruotai pristatyti savo atliktą tyrimą. Galiausiai prireikė nemažai darbo, noro, pasiryžimo ir kantrybės jam užbaigti.
Nors Monika – vienuoliktokė, ji jau sako apsisprendusi rinktis aplinkotyros arba aplinkosaugos studijas, o štai abiturientė Violeta, paklausta, su kuo sieja savo ateitį, sakė dar svarstanti – greičiausiai ji kibs į veterinarijos arba kitus su medicina susijusius mokslus. Merginos atskleidė, kad nuo mokslų jos atsipalaiduoja užsiimdamos širdžiai miela veikla – Monika lanko keramikos užsiėmimus, Violeta juokavo, kad vis dar ieško, kur save realizuoti – gimnazistė pasakojo išbandžiusi dailę, keramiką, o šiuo metu sakė besižavinti gamtos fotografija.
Nors neretai kalbama, kad jaunimas sunkiai įsitraukia į mokslinę veiklą, tačiau merginos ir jų darbo vadovė tokį stereotipą linkusios paneigti.
– Kai dalyvauji konkurse, nuvažiavus atrodo, kad ten kitas pasaulis, kitoks bendravimas. Susirenka bendraminčiai, kurie gali pasidalyti savo žiniomis, patarimais, – kalbėjo moksleivės.