Susisiekimo ministras Marius Skuodis pasirašė įsakymą, pagal kurį bus atnaujinamas ir keičiamas Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašas. Ši tvarka keičiama siekiant didesnio skaidrumo, aiškumo, skaitmenizacijos plėtros, sakoma ministerijos pranešime.
„Techninė apžiūra dėl skaidrumo tiek mums, tiek paslaugos gavėjams iki šiol kelia daug klausimų, todėl įvertinę įvairius pasiūlymus ją tobuliname, kad liktų kuo mažiau galimybių korupcijai ir kartu tvarka būtų aiškesnė ir paprastesnė. Šis procesas turi vykti sklandžiai ir efektyviai – reikia atsisakyti atgyvenusių praktikų ir vengti laiką eikvojančios nereikalingos biurokratijos“, – teigia susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas. Keičiant apžiūros tvarką, siūlomi keli esminiai pakeitimai. Vienas jų – korupcijos prevencijos priemonių paketas. Jame nustatyta, kad privalomajai techninei apžiūrai pateiktoje transporto priemonėje negali būti palikta pinigų ar kitų daiktų, kurie nėra susiję su transporto priemonės naudojimu ir gali būti suprantami kaip bandymas papirkti techninės apžiūros kontrolierių. Susisiekimo ministro pasirašytas įsakymas įpareigoja kontrolierių įspėti transporto priemonės savininką apie tokius paliktus daiktus, o pastebėjus juos arba savininkui atsisakius patraukti pašalinius daiktus – nutraukti techninę apžiūrą ir apie tai pranešti techninės apžiūros įmonės vadovui.
Be to, siūloma kuo praktiškiau išnaudoti skaitmeninimo galimybes, kad būtų galima atsisakyti reikalavimo pateikti vairuotojo pažymėjimą ar transporto priemonės registracijos dokumentą, jeigu asmuo pateikia savo galiojantį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, o transporto priemonė yra registruota Lietuvoje.
Taip pat techninės apžiūros aprašas papildytas naujomis nuostatomis, atsižvelgiant į Europos Komisijos priimtą reglamentą, pagal kurį techninės apžiūros įmonės nuo 2023 m. gegužės 20 d. turės privalomai rinkti naujų lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių degalų ir energijos sąnaudų duomenis. Kaip numato reglamentas, savininkui būtų paliekama teisė atsisakyti tokių duomenų teikimo, jeigu jis to nenori, – apie tai jis turėtų raštu iš anksto, prieš atliekant techninę apžiūrą, informuoti techninės apžiūros įmonę.
Įsakymo nuostatos, kurios susijusios su korupcijos prevencija ir skaitmeninimo plėtra, įsigaliotų jau nuo šių metų birželio 1 d. Kitos nuostatos, kurios reikalauja tinkamo papildomo pasiruošimo, įsigalios vėliau.
Keisis ir apžiūros kainos: Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) pagal Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodiką apskaičiavo, kiek nuo šių metų vasaros transporto priemonių savininkams kainuos techninės apžiūros paslauga.
2020 m. patvirtintoje naujoje techninės apžiūros kainų skaičiavimo tvarkoje numatyta, kad techninės apžiūros kainos bus indeksuojamos kiekvienais metais, atsižvelgiant į infliacijos ir darbo užmokesčio pokyčius šalyje, rašoma LTSA pranešime žiniasklaidai.
„Praėjo metai po kainų patvirtinimo, ir, remiantis Statistikos departamento pateiktais naujausiais darbo užmokesčio šalyje ir infliacijos duomenimis, kainos buvo iš naujo perskaičiuotos. Darbo užmokesčio ir infliacijos didėjimas šalyje lemia, kad ir techninės apžiūros kainos nuo šių metų vasaros vidurio didės vidutiniškai 10 procentų“, – sako Transporto veiklos skyriaus vedėjas Virginijus Čiškauskas.
Dujomis varomų automobilių savininkai už patikrinimą mokės 2,90 euro daugiau, t. y. 27,50 euro. Asmeninio lengvojo automobilio, varomo benzinu, techninė apžiūra kainuos 2,30 euro brangiau – 21,90 euro, dyzeliu – 25,40 euro, vadinasi, kaina didėja 2,70 euro.
Mopedų ir motociklų savininkams už techninę apžiūrą teks mokėti 1,10 euro daugiau, o už keturračio – 16,40 euro, t. y. 1,70 euro daugiau, nei moka dabar.
Mažiausiai kainų pokytį pajus turintieji lengvojo automobilio priekabas (iki 750 kg, O1 klasė). Už jų techninę apžiūrą savininkai mokės 90 centų daugiau – 9,10 euro.