Elena KEDAVIČIENĖ
Tauragės VRCM „Pušelė“ direktorė
Ramioje ir saugioje miesto dalyje jau 40 metų įsikūręs Tauragės vaikų reabilitacijos centras-mokykla „Pušelė“. Tai edukacines, socialines ir kultūrines paslaugas teikianti biudžetinė savivaldybės švietimo įstaiga, kurioje ugdomi sveiki ir specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai ir jaunuoliai.
Mūsų istorija prasidėjo 1975 metais, kai Tauragėje duris atvėrė vaikų lopšelis-darželis „Pušelė“. Lopšelį-darželį įkūrė šviesios atminties mokytoja, vedėja Filomena Fadinienė.
1994 metais LR Švietimo ir mokslo ministerijai pritarus, rajono tarybos sprendimu lopšelis-darželis „Pušelė“ buvo reorganizuotas į specialiosios reabilitacinės paskirties ugdymo įstaigą centrą-mokyklą, integruojant vaikus su specialiaisiais ugdymosi poreikiais. Su tokiais vaikais dirbantys pedagogai, medikai ir tėvai suvokė, kad ikimokyklinį amžių išaugęs vaikas nėra pajėgus lankyti įprastą mokyklą. Jam ir toliau reikalinga atitinkamų specialistų parama ir pagalba. Taip atsirado būtinybė įsteigti specialiąsias lavinamąsias klases. Šiuo metu mokykloje yra 9 ikimokyklinio, 2 priešmokyklinio ugdymo grupės ir 3 lavinamosios klasės. Centrą-mokyklą lanko 247 vaikai ir moksleiviai.
Darbo pradžia buvo naujų iššūkių laikas: jis buvo paženklintas gražiais ketinimais išmokti ir pritaikyti šalies ir užsienio specialistų patirtį darbe su neįgaliais vaikais, sukurti palankią mokymuisi aplinką, parengti savo švietimo pagalbos specialistų komandą. Tauragės rajono savivaldybė, visuomeninės organizacijos ir rėmėjai padėjo įrengti reikiamas edukacines erdves, įvairių terapijų kabinetus, įsigyti transporto priemonę vaikų pavėžėjimui. Už puikias ugdymosi sąlygas, nuolatinį rūpestį esme dėkingi rėmėjams: Tauragės ir vokiečių bičiulių draugijoms, ponui Volkmar Raabe ir vaikų labdaros organizacijai Kindermissionswerk, poniai Jutta Rach ir Hamburgo maltos ordinui, Raudonajam kryžiui ir kitiems aukotojams.
Šiandien mokykloje sukurta reikiama materialinė bazė, į mažųjų ugdymą atėjo naujosios technologijos, modernios ugdymosi priemonės. Vykdomas ugdymo procesas yra dinamiškas ir priklauso nuo vaiko turimų įgūdžių bei poreikių, mokytojo kompetencijų, pritaikytos aplinkos, kompensacinės technikos ir technologijų. Kiekvienas vaikas gauna individualią pagalbą, turi galimybę dalyvauti įvairiose veiklose, bendrauti su bendraamžiais. Būdami po vienu stogu skirtingų poreikių vaikai nuo mažens mokosi drauge gyventi ir sugyventi, būti kartu ir dalintis savo individualumu ir skirtumais. Mūsų tikslas – ugdyti toleranciją, didinti visų visuomenės narių lygias galimybes augti, būti mylimam ir jaustis vertinamam. Didžiuojuosi pedagogais, švietimo pagalbos specialistais, besistengiančiais pažinti kiekvieno vaiko individualybę, pasirinkti ir taikyti tinkamas ugdymo strategijas, gebančiais sukurti psichologiškai saugią aplinką, matyti vaikų ugdymosi perspektyvą, palaikyti ir stiprinti vaiko galias, tinkamai vertinti jo pasiekimus bei daromą pažangą. Dėl įvairių veiklų organizavimo, netradicinių būdų ir metodų taikymo, pedagogų kūrybiškumo bei darbštumo, sėkmingai įgyvendinamos ilgalaikės vaikų kūrybos, meninės raiškos, socializacijos ir sveikatos stiprinimo programos ir projektai. Mokykloje sudarytos sąlygos plėstis vaiko socialiniam patyrimui, saviraiškai, kūrybiškumui, natūraliam sąlyčiui su etnokultūra.
„Pušelė“ žengia 40-uosius savo gyvavimo metus. Bėgantys metai keitė mokyklos veidą, keitėsi ugdymo priemonės, metodai, būdai, užaugo ne viena ugdytinių karta, subrendo puikus kolektyvas. Žvelgdama į praeitį, ir jausdama dabarties būtį, manau, sunku būtų suskaičiuoti, kiek džiaugsmingų akimirkų čia patirta, kiek pokyčių subrandinta. Per tą laikotarpį sukurta daug gražių tradicijų, visa bendruomenė aktyviai ir darniai sprendžia ugdymo įstaigai keliamus uždavinius. Per ilgus darbo metus išliko šilti, pagarbūs, draugiški tarpusavio santykiai. Kartu su visu kolektyvu džiaugiuosi sukurta jaukia, savita ir estetiška mokyklos aplinka, darnia, kūrybiška darbo atmosfera.
Savo keturiasdešimtąjį gimtadienį pasitinkame kupini ne tik gražių prisiminimų apie savo nuveiktus darbus, čia dirbusius žmones, bet ir su gražiausias planais bei sumanymais ateičiai – „tobulinti ir auklėti Vaiko gyvenimą pačiu gyvenimu“ (Š. Amonašvilis).
Su meile tariu nuoširdžiausius padėkos žodžius visiems kada nors dirbusiems ir dabar dirbantiems, su kuriais drauge, sutelkę dėmesį ir kūrybinę mintį, siekėme realizuoti kiekvieno, nesvarbu, ar jis mažas, ar didelis, stiprus ar silpnas, gyvenimo prasmę. Dėkoju ir išmintingiems tėveliams, kurie, augindami sveikus savo vaikus, įžvelgė prasmę būti šalia silpnesnio ir nuolatos išgyventi artimo meilės stebuklą – ryšio tarp žmonių tvirtumo esmę. Ačiū drąsiems neįgalių vaikų tėveliams, kurie nebijojo pasitikėti ir suteikė mums progą prisiliesti prie didžiosios egzistencinės paslapties – silpnumo jėgos.
Gražaus 40-ojo mokyklos jubiliejaus proga nuoširdžiai sveikinu visus dirbančius ir dirbusius, lankančius ir lankiusius „Pušelę“ vaikučius, moksleivius, jų tėvelius.
Net 40 metų vinguriuojantis mūsų gyvenimo kelias neatrodo toks ilgas, kai kartu keliauja bendraminčiai ir bendražygiai, su kuriais esi pasiruošęs kalnus nuversti.