Karina SĖRIKOVA
„Tauragės žinių“ redakciją pasiekė pagalbos šauksmas iš Pagramančio. Vykdant Pagramančio piliakalnio tvarkymo darbų projektą numatyta uždrausti į piliakalnį kilti ir leistis sunkiąja technika. Tačiau ant piliakalnio Pagramančio gyventojai gano karves, kurių pienas – daugumos pagramantiškių pragyvenimo šaltinis.
Pasiūlė lipti laiptukais
Pradėjus piliakalnio tvarkymo darbus, miestelio gyventojus pirmiausiai suneramino dar jų tėvų sodintų obelų likimas.
– Obelys sodintos tėvų, apie 1976-uosius. Žemė, ant kurios auga obelys, ne mūsų, bet mes ją prižiūrim – šienaujam, o už tai skinam obuolius. Visa gyvenvietė čia skina obuolius. Paukščiai lizdus susisukę, obuoliai noksta, o medžius dabar pjaus, – teigė Pagramančio miestelio gyventoja Ona Gedvilienė.
Tačiau ne vienintelės obelys kelia rūpestį Pagramančio gyventojams. Pasak O. Gedvilienės, kalbama, kad po piliakalnio tvarkymo darbų nebebus leista juo važiuoti sunkiajai technikai – tik lengvuoju transportu. Tai užkirs galimybę daugybei pagramantiškių lengviau pasiekti laukuose besiganančius gyvulius.
– Pagramančio regioninio parko direktorius Šliogeris mums pasakė, kad teks naudotis apvažiavimu, tačiau taip išeina vingis apie dešimt kilometrų, o juk patys suprantat, koks brangus kuras. Dar pasiūlė lipti laiptukais, bet kaip mes gyvuliams vandens laiptukais užnešim, kaip pieno po 200 litrų per dieną sunešiosim? – svarstė moteris.
Prašo Kultūros ministerijos pagalbos
O. Gedvilienės teigimu, pagramantiškių bėdos nerūpi nei Pagramančio regioninio parko direkcijai, nei Kultūros paveldo departamento Tauragės teritoriniam padaliniui, nei Mažonų seniūnijai, kurios teritorijoje yra Pagramančio miestelis.
– Mažonų seniūnas Jonas Samoška jau ne kartą yra sakęs, kad jam gėda ant piliakalnio vestis svečius, nes karvių tortų visur pilna, bet mes visi iš pieno verčiamės, didžioji dalis miestelio, – tikino ūkininkė.
Siekdami išsireikalauti, kad nebūtų iškirstos jų sodintos obelys ir piliakalniu jie ir toliau galėtų važinėti sunkiąja technika, pagramantiškiai surinko 24 parašus. Prašymas kartu su parašais jau išsiųstas Kultūros ministerijai.
Sunkusis transportas drasko kelią
– Vykdomas projektas „Pagramančio piliakalnio pritaikymas lankymui ir turizmui“. Jo metu tvarkomi piliakalnio sužalojimai, bus įrengti nauji laiptai, turistiniai takai, informaciniai stendai. Šiuo metu vykdomi kraštovaizdžio formavimo kirtimai – kertami menkaverčiai medžiai, – laikraščiui sakė Kultūros paveldo departamento Tauragės teritorinio padalinio vadovas Vidas Narbutas.
Projektas finansuojamas Europos Sąjungos lėšomis.
Piliakalnio tvarkymo darbai įgyvendinami Pagramančio regioninio parko direkcijos iniciatyva. Šios įstaigos direktorius Vaidotas Šliogeris „Tauragės žinioms“ patvirtino, kad iš tiesų bus vykdomi apribojimai važiuoti per piliakalnį.
– Nuo šiol per piliakalnį galės važiuoti ne sunkesnė kaip 3,5 tonos technika. Sunkesnis transportas drasko kelią. Dėl vieno besiskundžiančio žmogaus tikrai neatsisakysim ES projekto. Žinom tą problemą. Kitiems kažkodėl problemų nekyla. Yra apvažiavimas, tegu naudojasi juo, – teigė V. Šliogeris.
Gal dar įmanoma kažką pakeisti
Pasak V. Narbuto, apriboti eismą per piliakalnį pasiūlė Tauragės rajono savivaldybės Saugaus eismo komisija, vadovaujama Silverijaus Statkaus.
– Sprendimą susiaurinti kelią iki 2,5 metrų ir uždrausti juo važiuoti krovininiam transportui Saugaus eismo komisija priėmė 2008 metais, man jai dar nevadovaujant. Tačiau galiu išsakyti savo nuomonę. Manau, kad būtina uždrausti keliu važiuoti kraštovaizdį bjaurojantiems miškovežiams, tačiau transportui iki 6 tonų būtų galima važiuoti. Tegu gyventojai kreipiasi, – pasiūlė S. Statkus.