Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) tyrimai rodo, kad kas šeštas paspirtukininkas nelaiko savęs eismo dalyviu, o 37 proc. jų nežino, kuriai transporto priemonių kategorijai priklauso paspirtukas. Nenuostabu, kad didelė dalis jų nėra skaitę jiems skirtų Kelių eismo taisyklių (KET) ir vadovaujasi savisaugos instinktu. Šiemet Tauragėje nusižengimų dar neužfiksuota, tačiau Tauragės apskrities policija stengiasi įdiegti jaunuoliams teisingas vertybes ir atsakomybė kelyje.
KET – privalomos
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys pabrėžia, kad paspirtukų vairavimas problematiškas tampa tada, kai jie neišmano Kelių eismo taisyklių arba nusprendžia jų nesilaikyti.
„Elektrinių paspirtukų vairuotojai dažnai pamiršta arba net nežino, kad KET juos priskiria prie dviračių vairuotojų ir jiems galioja dviratininkams taikomos taisyklės. Jei nusprendžiate stoti ant paspirtuko, ypač kai tai darote pirmąkart šį sezoną, būtinai dar kartą atsiverskite Kelių eismo taisykles, įsidėmėkite, kas jums privaloma, kad nesukeltumėte pavojingų situacijų, užtikrintumėte savo ir kitų eismo dalyvių saugumą“, – pataria V. Grašys. Jis akcentavo, kad šias taisykles perskaityti užtruks vos penkias minutes.
V. Grašys primena, kad 2021 m. su elektriniais paspirtukais įvyko 202 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeisti 209 žmonės; 2022 m. eismo įvykių būta daugiau: užfiksuoti 208 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeisti 223 žmonės.
Pasak V. Grašio, kitas svarbus saugumo aspektas – pagal Kelių eismo taisykle, negalima vairuoti apsvaigusiems.
Stipriai nukentėję nedėvi šalmų
Burnos, veido ir žandikaulių chirurgas Dalius Matkevičius, Vilniaus universiteto Žalgirio klinikos Priimamojo skyriaus vedėjas, piešia statistinį į eismo įvykį patekusio paspirtuko vairuotojo portretą. Dažniausiai tai veido traumą patyręs 34,4 metų amžiaus vyras, kuriam reikalingas operacinis gydymas ir vidutiniškai skiriami 7–9 lovadieniai gydymo.
„2021 metais į Žalgirio kliniką dėl galvos ir veido sužalojimų kreipėsi 53 važiuodami paspirtuku traumą patyrę pacientai, o pernai gydėme 148 galvos ir veido sužalojimus patyrusius paspirtukininkus. Pacientai paprastai patiria ne vien nubrozdinimų, bet ir daugybinių veido kaulų, žandikaulių lūžių, netenka priekinių dantų, atvyksta su muštinėmis-plėštinėmis žaizdomis, daline nosies amputacija. Visi sudėtingas veido traumas patyrę pacientai nedėvėjo šalmo“, – saugumo svarbą pabrėžia gydytojas.
Nesaugūs, nes nežino
Prieš dvejus metus atliktas sociologinis tyrimas rodo, kad didžioji dalis paspirtukų vairuotojų savęs eismo dalyviais nelaiko; nemažai jų nedėvi apsaugos priemonių arba net nemano, kad paspirtukų vairuotojams galioja KET.
„Tyrimo rezultatai rodo, jog 15 proc. respondentų mano, kad KET jiems netaikomos, o 3 proc. nežino, ar jos taikomos. Tik 36 proc. respondentų važiuodami dėvi apsaugos priemones, dažniausiai dėl to, kad stoti ant paspirtuko nusprendžia spontaniškai, su savimi neturėdami šalmo ar liemenės. Net ketvirtadalis apklausos dalyvių nemato reikalo dėvėti šalmo ar liemenės, o 20 proc. jų sako, kad važiuoti su šiomis priemonėmis nepatogu. Nors el. paspirtukų vairuotojams yra taikomos tos pačios KET kaip dviratininkams, 37 proc. paspirtukų vairuotojų nesutaria, kuriai transporto kategorijai priklauso paspirtukai; priklausomai nuo situacijos, 19 proc. respondentų el. paspirtukus priskiria tiek dviratininkams, tiek pėstiesiems, 13 proc. priskiria mopedams, 4 proc. – pėstiesiems, o 1 proc. – nežino“, – trumpai problematiką nusakančius tyrimo rezultatus apibendrina G. Lukošius.
Tauragėje pažeidimų dar nefiksuota
Tauragėje paspirtukai taip pat labai populiarūs, tačiau kiek nuo šių metų pradžios patikrinta paspirtukininkų ir kokie pažeidimai nustatyti, statistika nėra vedama. Nuo balandžio 1 d. pažeidimų nebuvo nustatyta.
Dažniausiai pastebima problema būdavo, kad paspirtukais paaugliai vyksta po du.
„Toks važiavimas dviem asmenims vienu elektriniu paspirtuku yra draudžiamas. Visiems nustatytiems pažeidėjams tokiu atveju surašomi administracinio nusižengimo protokolai, skiriami įspėjimai. Už tokius pažeidimus gresia bauda nuo 20 iki 40 eurų“, – paaiškino Tauragės apskrities VPK komunikacijos poskyrio vyresnioji specialistė Lina Banienė.
Pasak jos, nesilaikant taisyklių gali grėsti bauda nuo 20 iki 230 eurų. Informuojama, kad Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai skiria dėmesio elektrinių paspirtukų vairuotojų kontrolei, stengiasi jaunajai kartai įdiegti teisingas vertybes ir atsakingumą kelyje.
Policija primena, kad važiuojant paspirtuku nepilnamečiams (iki 18 metų) privalomas šalmas. Paspirtukų ir dviračių vairuotojams leidžiama važiuoti tik pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, o kai jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu. Važiuojant kelkraščiu ar važiuojamąja kelio dalimi privaloma būti ypač budriems bei laikytis kuo arčiau dešiniojo krašto. Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o turintiems mokyklos išduotą dviratininko pažymėjimą – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Per pėsčiųjų perėją paspirtuką reikia vestis, kaip ir dviratį. Per pėsčiųjų perėjas „skraidantys“ paspirtukininkai kelia grėsmę pėstiesiems ir sau. Elektriniais „Bolt“ paspirtukais gali naudotis tik pilnamečiai asmenys. Tėvai, duodami elektrinį paspirtuką vaikams, turėtų atkreipti dėmesį į jų saugumą. Labai svarbu, kad mažamečiai dėvėtų apsaugos priemones – šalmus. Jų nedėvėjimas gali baigtis itin skaudžia nelaime.