Šalyje jau ne pirmus metus kalbama apie mokytojų trūkumą – galimybė rinktis pedagogikos studijas ir gauti stipendijas jaunuolių nevilioja. Gamtos mokslų studijas renkasi vienetai, o jauni specialistai mokyklose – labiau išimtis nei taisyklė. Neskuba mokytojai ir persikvalifikuoti. Ir nors kitiems mokslo metams Tauragės rajono mokyklose pedagogų trūksta, regis, nedaug, vadovai apie netolimą ateitį kalba liūdnai – po kelerių metų kai kurių specialybių mokytojų tiesiog nebus.
Kaip informavo savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėja Jūratė Veisienė, šiuo metu trūksta dviejų rusų kalbos ir dviejų matematikos mokytojų, chemijos, lietuvių kalbos ir literatūros, ikimokyklinio ir pradinio ugdymo ir švietimo pagalbos specialistų (spec. pedagogų, logopedų, psichologų). Ieškoma ir mokytojų neformaliajam švietimui. Portale atvira.taurage.lt ieškančios pedagogų skelbia Martyno Mažvydo, „Aušros“ progimnazijos, „Versmės“ ir Žygaičių gimnazijos, vaikų reabilitacijos centras-mokykla „Pušelė“, darželis „Kodėlčius“, Tauragės meno mokykla.
Problemos – ne mokyklos
Martyno Mažvydo progimnazija šiuo metu ieško lietuvių kalbos ir literatūros, rusų kalbos ir katalikų tikybos mokytojų. Pasak mokyklos direktoriaus Remigijaus Masteikos, tikybos mokytojų darbo skelbimu susidomėjusiųjų yra, jie kreipiasi į mokyklą.
Kiek sudėtingesnė situacija dėl rusų kalbos mokytojo.
– Bet tai jau ne mokyklos problema. Tiesiog jau kurį laiką rusų kalbos mokytojai neruošiami ir jų nėra. Ypač šiuo laikotarpiu kyla klausimas, kiek rusų kalba mums aktuali, – teigė vadovas.
Atsisakius mokyklose rusų kalbos kitos antrosios užsienio kalbos ne tik Tauragėje, bet ir visoje šalyje paruoštų specialistų irgi labai trūksta. Vokiečių, prancūzų kalbų mokytojų irgi nėra pakankamai.
– Galbūt būtų poreikis mokytis ispanų, lenkų kalbų, bet tam reikia mokytojų, kurių, deja, nėra, – teigė direktorius.
Nors ateinančiais mokslo metais specialistų dar neturėtų trūkti, tolimesnė perspektyva direktorių neramina.
– Nors ir sako, kad mokyklos pačios turi rūpintis pedagogų paieška, bet jei jų nėra, jau reikia sprendimų aukštesniu lygiu. Kol kas ministerijoje kalbama tik apie tolimas perspektyvas, – teigia R. Masteika.
Pasak direktoriaus, galvodami apie perspektyvą, mokyklos vadovai skatina pedagogus persikvalifikuoti, studijuoti.
– Pabandžiusios darbą mokykloje mokytojų padėjėjos jau studijuoja – dvi pradinį, viena ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą, – teigė direktorius.
Jauni specialistai – išimtis
„Versmės“ gimnazijos direktorės pavaduotoja ugdymui Vitalija Kalašinskienė pasakojo, kad mokykla, anksčiau ieškojusi lietuvių kalbos ir matematikos mokytojų, juos jau rado.
– Bakalaureato klasėms ieškome chemijos mokytojo kelioms pamokoms anglų kalba. Dar tikriausiai reikės vokiečių kalbos mokytojo. O ieškome mokytojų visais kanalais, kolegų pagalba. Mokytojų trūkumo problema yra. Nors dabar jų yra, bet ateitis neramina – vaikštome labai plonu ledu, – teigė gimnazijos atstovė, patvirtinusi faktą, kad jauni žmonės nesirenka pedagogikos studijų. – Turime jauną fizikos specialistę, bet tai išimtis, ne taisyklė.
Galvoja apie tęstinumą
Mokytojų ieško ir Tauragės meno mokykla. Jos direktorė Jolanta Kazlauskienė sako, kad pedagogų paieška vyksta kasmet.
– Turime vilčių, kad šiemet paieška bus sėkminga, neseniai paskelbėme, o susidomėjusiųjų jau yra, – džiaugėsi direktorė.
Kai kurie mokytojai, pasak J. Kazlauskienės, planuoja išeiti į užtarnautą poilsį, kitoms programoms reikia atitinkamo išsilavinimo mokytojų.
– Norisi, kad, tarkim, šokių būrelių būtų kuo įvairesnių, nes natūralu, kad kiekvienas mokytojas pasiūlo savo stilių, – sako direktorė.
Pasak vadovės, tas pats ir su teatro mokytojais. Šiuo metu teatro specialistė yra viena direktorė, bet tikimasi prisikviesti daugiau mokytojų.
– Mūsų mokytojai visada galvoja apie veiklų tęstinumą, nėra taip, kad dabar dirbame, o po mūsų kad ir tvanas. Kas nors turi perimti darbą, – kolektyvo poziciją išsakė vadovė, pridurdama, kad mokykla visada ieško naujų žmonių su naujomis idėjomis, pasiūlymais, kas būtų patrauklu vaikams. Jei ateina pedagogas ir sugeba prisitraukti pulką vaikų, neformaliojo švietimo įstaigoje jis visada laukiamas.
Išnaudoja visas galimybes
Kokių sprendimų imasi ir gali imtis savivaldybė, spręsdama mokytojų trūkumo problemą? Pasak J. Veisienės, mokytojams siūloma persikvalifikuoti arba įgyti naują specialybę pagal studijų rėmimo programą, skiriamos stipendijos, mokytojams kompensuojamos kelionių į darbą ir iš jo išlaidos, skiriamos premijos už nuopelnus švietimui.
Kaip teigia J. Veisienė, su mokytojų trūkumo problema susiduria daugelis Europos šalių. Tyrimai rodo, kad jaunų žmonių pasirinkimą lemia pakankamai objektyvios priežastys.
„Turime pripažinti, kad šiuo metu jauni žmonės profesijos prestižą vertina daugiau ekonominiu aspektu. Kita vertus, mokytojo darbas apima labai platų darbo ir santykių lauką: nuolat vykstančios švietimo reformos, problemiškas mokinių elgesys, įtampa ir stresas darbe, tėvų lūkesčiai, didėjantis darbo krūvis, nuolat reikalaujančios prisitaikyti ir tobulėti darbo sąlygos. Šviesos greičiu žengia modernėjanti ugdymo aplinka, dirbtinis intelektas ir dar daugelis naujovių. O kur dar popamokinė veikla: projektai, būreliai, renginių organizavimas, veiklos analizė, diskusijos ir posėdžiai. Būtinai reikia įvertinti ir fizines mokytojo galimybes, kurios ypač aktualios tampa mokytojams senjorams“, – teigia vedėja.
„Visi kartu turime kuo pozityviau kalbėti apie švietimą, jo svarbą žmogaus gyvenime, mokytis gerbti vieni kitų lūkesčius, susijusius su vaikų ugdymu. Taip, mokytojų trūkumas neišvengiamas, tačiau savivaldybė stengiasi rasti galimybių pritraukti jaunus pedagoginius darbuotojus ir sieti savo ateitį su Taurage.
Šiuo metu labai stengiamės išlaikyti ir esamus mokytojus, nes būti profesionalu – ne metų ir ne kelių sunkaus darbo rezultatas. Perspektyvoje išnaudosime visas galimybes, kad mūsų rajono mokiniai gautų kokybišką ugdymą. Pedagogų perkvalifikavimas, dalyko specialistų pamokos nuotoliu, papildomi užsiėmimai po pamokų siekiant pastiprinti dalį kompetencijų, veiklos STEAM centre, neformalusis ugdymas – visas paketas galimybių, kuriomis siekiama užtikrinti švietimo kokybę rajone“, – teigia J. Veisienė.