Naujų COVID-19 atvejų skaičiui visoje Lietuvoje pasiekus iki šiol dar neregėtas aukštumas, visuomenėje įsivyravo baimės ir nežinomybės atmosfera. Ypač sunerimsta tie, kurie pajaučia tokius simptomus kaip vėmimas, karščiavimas, silpnumas. Nors tai gali būti ir kitos ligos požymiai, žmonės baiminasi užsikrėtę koronavirusu. Panašią istoriją patyrė ir tauragiškis Aurimas (vardas pakeistas, redakcijai žinomas), kuris pajutęs šiuos simptomus nusprendė užsiregistruoti koronaviruso testui. Tačiau vyro laukė vieni netikėtumai. Specialistai pataria, kaip elgtis ir kur kreiptis, jei pajutote nerimą keliančius simptomus.
Į liniją neprisiskambino
Tauragiškis Aurimas pasakojo, kad pajutęs į peršalimą panašius simptomus mėgino prisiskambinti į koronaviruso karštąją liniją.
„Sekmadienį pajutau peršalimui būdingus simptomus, tokius kaip silpnumas, karščiavimas. Šiek tiek svaigo galva. Kadangi Lietuvoje labai daug COVID-19 atvejų, sunerimau. Juk ir koronavirusas, sako, prasideda panašiai. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) apie tai, kad įtari, jog galėjai užsikrėsti šia infekcija, ragina pranešti koronaviruso karštąja linija. Nieko nelaukęs tai ir nusprendžiau padaryti, bet štai tada ir prasidėjo nuotykiai“, – sakė Aurimas.
Vyras sekmadienį paskambino, kaip nurodyta SAM tinklalapyje, visą parą veikiančiu numeriu 1808, tačiau, Aurimo teigimu, įsijungė autoatsakiklis. Paaiškėjo, kad neva visą parą veikianti karštoji koronaviruso linija išties dirba tik darbo dienomis ir tik tam tikromis nurodytomis valandomis.
„Apstulbau. Juk nurodyta, kad visą parą!“, – negalėjo patikėti Aurimas.
Tuomet tame pačiame tinklalapyje vyras nusprendė paskambinti Nacionalinio visuomenės sveikatos centro karštosios linijos numeriais.
„Tačiau net autoatsakiklis neįsijungė. Telefonai buvo tiesiog išjungti“, – kalbėjo tauragiškis.
Neliko nieko kito, kaip tik skambinti skubios pagalbos numeriu 112. „Atsiliepusi operatorė sujungė su greitosios medicininės pagalbos darbuotoja, kuri rekomendavo palaukti pirmadienio, žinoma, jeigu būklė blogėtų, nurodė, kad tada jau nereikėtų nieko laukti ir skambinti dar kartą“, – pasakojo Aurimas.
Karščiavimas, nors ir ne visiškai, kiek prislopo, tad vyras palaukė pirmadienio ir vėl mėgino skambinti koronaviruso karštosios linijos telefono numeriu, tačiau nesėkmingai.
„Atsiliepęs autoatsakiklis rekomenduodavo skambinti vėliau. Ir taip – visą dieną. Tad dienos pabaigoje trūkus kantrybei susisiekiau tiesiai su savo šeimos gydytoja, kuriai pasakiau simptomus, ji patarė pernelyg nepergyventi. Esą jeigu būklė blogėtų, tuomet reikėtų skubiai kreiptis pagalbos, bet jai tai pasirodė panašu tiesiog į peršalimą. Gerai, kad man baigėsi būtent taip. Tačiau dabar įsivaizduokite, jeigu man tikrai būtų koronavirusas. Juk simptomai labai panašūs į gripo, peršalimo. Praktiškai visą parą nuo to momento, kai nusprendžiau užsiregistruoti testui, likau be jokio dėmesio. Tad gal neverta stebėtis, kad ir tiek daug atvejų Lietuvoje?“ – retoriškai klausė Aurimas.
Svarsto, kaip įveikti krizę
LRT radijas skelbia, kad augant COVID-19 atvejų skaičiui koronaviruso karštosios linijos konsultantai pajėgia atsiliepti tik į kas trečią skambutį.
Karštosios linijos koordinatorė Greta Beinaravičiūtė LRT radijui sakė, kad skambučių skaičius kai kuriomis dienomis siekia iki 11 tūkst. per 12 valandų.
Anot jos, sprendžiamas klausimas, kaip padidinti linijos konsultantų skaičių, kad tokia problema būtų išspręsta.
G. Beinaravičiūtė skaičiavo, kad pajėgiama atsiliepti tik į 3–4 tūkst. skambučių per 12 valandų.
Naujienų portalas tv3.lt praneša apie Sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos ketinimus steigti savanorių centrą.
„Matom ir girdim iš institucijų, nes žmogiškųjų išteklių jau nebeužtenka. Kviesim organizacijas, su kuriomis bendradarbiavome per pirmąjį valdymo etapą – ir šaulius, ir skautus, ir Raudonojo kryžiaus, ir kitus savanorius“, – sakė A. Veryga.
Tauragės rajono savivaldybės mero patarėjas viešiesiems ryšiams Kasparas Bertašius „Tauragės žinias“ taip pat informavo, kad Tauragės visuomenės sveikatos biuro specialistai padės Visuomenes sveikatos centro darbuotojams rinkti ir apdoroti informaciją apie naujus COVID-19 atvejus.
Informuos ir SMS žinutėmis
Kurį laiką skundėsi ir asmenys, kurie, to nežinodami, bendravo su koronavirusu susirgusiais asmenimis, bet specialistų skambučio sulaukdavo tik po kelių parų.
Nacionalinis visuomenes sveikatos centras (NVSC) praneša, kad siekiant žmones, kurie turėjo sąlytį su koronavirusu sergančiu asmeniu, kuo operatyviau informuoti, kaip jiems elgtis, kiek laiko izoliuotis, bus siunčiamos trumposios SMS žinutės.
Tai reiškia, kad nuo šiol asmenys, turėję didelės rizikos kontaktą, nebesulauks specialistų skambučio. Vietoje jo gaus trumpąją SMS žinute telefonu, kurioje bus nurodyta, iki kada žmogui privalu izoliuotis, taip pat bus pateikta informacija apie izoliacijos sutrumpinimo galimybę.
Be to, SMS žinutėje asmenys, turėję didelės rizikos sąlytį, taip pat ras ir nuorodą į anketą, kurią užpildę pateiks svarbius duomenis specialistams. Savo ruožtu asmuo anketoje turės nurodyti, ar jam izoliacijos laikotarpiui reikalingas nedarbingumas, ar sutinka atlikti tyrimą COVID-19 ligai nustatyti ir ar turi tinkamas sąlygas izoliuotis.
Pasak NVSC direktoriaus Roberto Petraičio, įdiegta sistema leis užtikrinti efektyvesnį žmonių informavimo procesą, garantuos, kad žmonės žymiai greičiau nei iki šiol gaus aiškią ir tikslią informaciją apie tai, ko imtis po turėto didelės rizikos sąlyčio.
Reikia skambinti šeimos gydytojui
SAM informuoja, kad žmonėms, kurie yra pajutę peršalimo simptomus – karščiuojama, kankina kosulys, dūstama – yra nustatyta tam tikra tvarka, kaip elgtis.
Jeigu žmogus yra 61 metų arba vyresnis, jis turi skambinti bendruoju pagalbos telefonu 112. Toks asmuo greitosios pagalbos automobiliu būtų nugabentas į vieną iš didžiųjų ligoninių.
Jeigu asmuo serga lėtinėmis ligomis (širdies kraujagyslių, kvėpavimo takų, kepenų, inkstų, cukriniu diabetu, kitomis), jis taip pat turi skambinti bendruoju pagalbos telefonu 112. Toks asmuo greitosios pagalbos automobiliu taip pat būtų nugabentas į vieną iš didžiųjų ligoninių.
Jeigu žmogus yra jaunesnis nei 61 metų, jis turi skambinti šeimos gydytojui, kuris pacientą pats užregistruos į karščiavimo kliniką, arba skambinti karštąja koronoviruso linija 1808, kur pats gali užsiregistruoti testui dėl koronaviruso mobilioje stotelėje.
Susirgo slaugytoja
Dalis žmonių siaučiant pandemijai, gydosi ir dėl kitų ligų, jiems tenka atsidurti ligoninėse. Tačiau gydymo įstaigose – chaosas.
Su „Tauragės žiniomis“ susisiekęs dar vienas tauragiškis Evaldas pasakojo, kad praėjusią savaitę vyko į privačią kliniką Vilniuje.
„Atvykus pirmąją dieną buvo atliktas COVID-19 testas, aš likau vienas palatoje, tai vadinama izoliacija. Tačiau į palatą įeidavo slaugytojai, kurie net nelaukdavo, kol užsidėsiu kaukę. Įeidavo ir išeidavo lyg niekur nieko. Po paros atėjo neigiamas testo atsakymas. Deja, dar po dienos staiga visiems liepė būti savo palatose, niekur nevaikščioti. Paaiškėjo, kad užsikrėtė viena slaugytojų, kuri bendravo praktiškai su visais pacientais. Buvo pakartotinai visiems atlikti testai. Nors atsakymai turėjo ateiti dar tos pačios dienos 8 val. vakaro, klinikos jų sulaukė jau tik kitos dienos vakare, kadangi buvo labai daug testų atlikta visoje Lietuvoje, daug patvirtintų atvejų, tyrėjai nespėjo suktis“, – pasakojo Evaldas.
Vyras, vos sulaukęs dar vieno neigiamo testo atsakymo, išskubėjo namo. „Šiuo metu gulėti ligoninėse yra pavojinga“, – įsitikinęs jis.