Daiva SITNIKIENĖ
Pagalbos į „Tauragės žinias“ kreipėsi Tauragės rajono savivaldybės administracijos pavaldžių įstaigų buhalteriai. Laiške prašoma atsakyti į klausimą, kaip ir už kiek Tauragės rajono savivaldybė kompiuterizavo buhalteriją, bei skundžiamasi, kad naujoji programa neturi ryšio su Finansų skyriumi, kas esą būtina. Savivaldybės administracijos direktorius Algirdas Mosėjus sako, kad jis – ne baubas, todėl visus klausimus laiško autorius ar autoriai galėjo pateikti jam.
„Gal su Jūsų pagalba sužinoti pavyktų“
„Sunku patikėti, bet daugelis Tauragės rajono savivaldybės biudžetinių įstaigų buhalterių apskaitą veda rankiniu būdu. Kaip kam išeina, kas ant exeliuko, kas rankele ant popieriaus. Ne dėl to, kad nemoka ar nenori, bet dėl to, kad nėra bendros programos. <...> Programa yra kaip bandomasis produktas, kuris neveikia jokioje kitoje savivaldybėje. Programa nei 2012, nei 2013 metais neturėjo ryšio su Finansų skyriaus programa. Programos naudotojai neturi galimybės jokios ataskaitos eksportuoti į Exel ar Word. Konsultuoja tik vienas specialistas, nors įstaigų daugiau nei 50, ir kai šis konsultantas atostogauja, atsakymo negausi kelias savaites“, – rašoma laiške redakcijai.
Laiške taip pat išdėstyta, kiek daug darbo turi įdėti valdiškų įstaigų buhalteriai, kad suvestų duomenis. Laiško autoriai skundžiasi, kad naujų programų klausimais savivaldybės kompiuterininkai nekonsultuoja, o už 1500 litų algą buhalteriui tenka labai daug pašalinių darbų.
Laiškas užbaigiamas tokiais sakiniais: „Tikriausiai tauragiškiams būtų įdomu sužinoti, kiek ta išmanioji programa kainavo. Gal su Jūsų (žiniasklaidos) pagalba tai pavyktų. Žinome, kad dalis finansavimo ES, taigi kai pasibaigs įsipareigojimai ES, niekas negarantuoja, kad vėl nepirks naujos programos“.
Atsakyti į šiuos klausimus paprašytas savivaldybės administracijos direktorius Algirdas Mosėjus tai nurodė padaryti savivaldybės finansininkams.
Administravimo sistemą patobulino už 1,5 mln. litų
Anot savivaldybės Finansų skyriaus vedėjos Irmos Jurkšienės, kompiuterinei programai įdiegti buvo organizuojamas atviras viešas konkursas. Įvykdžius konkursą 2011-ųjų spalį buvo pasirašyta sistemų kūrimo, diegimo ir priežiūros sutartis su UAB „Sintagma“. Garantinis eksploatavimo laikotarpis – 36 mėnesiai nuo sistemos įdiegimo dienos (įdiegta 2013 m. sausį). Todėl, pasak I. Jurkšienės, pagal konkurso sąlygų įsipareigojimus visus konsultavimo, programų suderinamumo klausimus turėtų atlikti UAB „Sintagma“ specialistai, o ne savivaldybės kompiuterininkai. „Sintagma“ esą įsipareigojo teikti sistemos priežiūros paslaugas, po sistemos įdiegimo – šalinti jos neatitikimų ir veikimo klaidas, atnaujinti versijas, pasibaigus garantiniam laikotarpiui teikti informaciją priežiūros eksploatavimo klausimais, konsultuoti biudžetinių įstaigų buhalterius elektroniniu paštu ir telefonu. Pasak I. Jurkšienės, buhalteriams konsultantų kontaktai pateikti. Finansų skyriaus vedėjos teigimu, įdiegus naujas programas, visose savivaldybėse kyla panašių problemų.
Savivaldybės Finansų skyrius „Tauragės žinias“ taip pat informavo, kad Finansų ministerija prieš penkerius metus pradėjo vykdyti viešojo sektoriaus, apimančio biudžetines įstaigas, valstybės socialinės apsaugos fondus ir kitas institucijas, valstybę ir savivaldybes, kaip atskirus juridinius asmenis, buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės sistemos reformą. Anot I. Jurkšienės, parengti sudėtingas finansines ataskaitas sudėtinga. Šalies savivaldybės siekė, kad būtų diegiama viena apskaitos sistema visoms savivaldybėms, tačiau Finansų ministerijos atstovai turėjo savo nuomonę – pagal rinkos ekonomiką kiekviena savivaldybė turi pirkti savo programą viešojo konkurso būdu.
– Kadangi mūsų rajono savivaldybė tiek biudžeto lėšų neturėjo, todėl 2010–2013 metais vykdė Europos Sąjungos struktūrinės paramos ir savivaldybės biudžeto lėšomis finansuojamą projektą „Tauragės rajono savivaldybės vidaus administravimo sistemos tobulinimas“. Projekto metu buvo diegiamos trys sistemos: finansų apskaitos valdymo, strateginio planavimo ir geoinformacinė duomenų sistemos, – „Tauragės žinias“ informavo I. Jurkšienė.
Bendra projekto vertė – arti 1,5 mln. Lt (ES lėšos 1,27 mln. Lt, savivaldybės biudžeto lėšos – 0,22 mln. Lt). Iš jų: finansų valdymo sistemos diegimo sutarties vertė 618 tūkst. Lt.
„Nemušiau ir neišvariau“
Savivaldybės administracijos direktorius A. Mosėjus įsitikinęs, kad rajono biudžetinių įstaigų buhalteriai galėjo kreiptis į jį:
– Nė vieno nemušiau ir neišvariau. Nei aš baubas esu...
Savivaldybės administracijos direktorius neslėpė, kad dėl naudojimosi buhalterine programa buhalteriams kilo problemų, tačiau žurnalistę tikino, kad tas, kas kreipėsi, tam buvo paaiškinta. Problema esą buvo aptarta su bendrove „Sintagma“.
– Netikiu, kad laišką rašė buhalteris. Jiems buvo pravesti kursai, – sakė A. Mosėjus.