Auksiniai juvelyriniai dirbiniai mus žavi jau tūkstančius metų ir, panašu, niekada neišeina iš mados. Auksas papuošalams suteikia spindesį ir blizgesį, kuriam papuošalai, pagaminti iš kitų tauriųjų metalų, – sunkiai prilygsta. Be to, auksas yra nepaprastai lankstus, lengvai perdirbamas, atsparus korozijai ir taršai, kas auksiniams papuošalams suteikia ilgaamžiškumo bei patvarumo. O dėl auksui būdingo hipoalergiškumo, auksinius papuošalus gali nešioti net ir itin alergiški asmenys.
Aukso naudojimo papuošaluose tradicijos mus nukelia į gilią senovę, maždaug 4000 m. pr. Kr., tad auksiniai papuošalai yra vienas iš dalykų, kurie, rodos, egzistavo amžinai. Remiantis istoriniais šaltiniais, aukso panaudojimas juvelyrikoje pradėjo formuotis nuo pat Mesopotamijos bei Senovės Egipto laikų. Istorikai kartais teigia, kad auksiniai papuošalai kilo iš Rytų Europos arba Irako.
Kaip nuo senovės iki pat šių dienų kito auksinių papuošalų tendencijos? Kas buvo madinga anksčiau, o kas – dabar? Šiame straipsnyje apžvelgsime aukso juvelyrikos istoriją.
Pirmoji aukso naudojimo paskirtis – juvelyrika
Senovės civilizacijose auksas buvo gerbiamas dėl jo retumo ir grožio. Graikų legenda byloja, jog pirmąjį auksinį žiedą sukūrė dievas Dzeusas. Istoriniai šaltiniai rodo, kad Mesopotamijos gyventojai ir senovės egiptiečiai buvo pirmieji, panaudoję auksą juvelyrikos dirbiniams. Įdomu tai, kad pirmoji aukso paskirtis buvo būtent juvelyrika – auksiniai papuošalai buvo gaminami dar tuomet, kai auksas nebuvo tapęs valiuta.
Pirmieji auksiniai juvelyrikos dirbiniai pasižymėjo stipriu blizgesiu, buvo sunkiai sugadinami ir nešiojami tik didikų bei valdančiųjų. Aukso papuošalais taip pat buvo puošiami aukštos vertės daiktai, tokie kaip sostai. Iš pradžių egzistavo tik grynojo aukso, turinčio natūralų geltoną atspalvį, papuošalai.
Senovės Romoje auksinius žiedus pagal įstatymą galėjo nešioti tik senatoriai, kai laisviesiems piliečiams buvo leista nešioti tik sidabrinius, o vergams – geležinius. Ir tik maždaug 23 metais po Kristaus laisvieji piliečiai, kurių protėviai mažiausiai per dvi kartas buvo laikomi laisvaisiais piliečiais, galėjo pradėti dėvėti aukso papuošalus.
XVIII amžius – šiuolaikinės juvelyrikos iš aukso pradžia
Nors juvelyriniai dirbiniai iš aukso buvo gaminami nuo 4000 m. pr. Kr., tik nuo XVIII amžiaus prasidėjo šiuolaikinių juvelyrikos dirbinių iš aukso kūrimo tradicija. Istorikai teigia, jog XIX a. vidurys žymi ankstyviausią laikotarpį, kada imta juvelyrinius dirbinius pardavinėti parduotuvėse taip, kaip tai daroma dabar.
XVIII-XIX amžiuje auksas laikytas juvelyrinių dirbinių ir kitų papuošalų karaliumi. Didžiosios Britanijos karalių Jurgių I-IV epochos (1714-1830 m.) ir karalienės Viktorijos epochos (1837-1901 m.) metu auksiniai papuošalai buvo dengiami deimantais, turkiu, rubinais, safyrais ir kitais brangakmeniais. Neretai auksiniai papuošalai buvo įmantriai išgraviruoti, padengti juoduoju emaliu. Kilmingieji auksinius papuošalus mėgdavo derinti kartu su turtingo atspalvio audinių (pavyzdžiui, šilko ar aksomo) drabužiais.
XVIII amžiuje itin populiarūs buvo liemenių papuošalai ir iki pečių kabantys auksiniai auskarai. XIX amžiuje paplito mada nešioti tarpusavyje derančius auksinius juvelyrikos dirbinių rinkinius, į kuriuos įeidavo kaklo papuošalas, sagė, apyrankės, auskarai ir kartais – diadema.
Auksinės plaukų šukos ir auksiniai plaukų segtukai buvo neatsiejama bet kurios XIX a. aukštuomenės moters juvelyrikos dalimi. Moterys taip pat neretai pasipuošdavo auksiniais medalionais su mylimojo atvaizdu.
XX amžiuje naujas tendencijas keitė senos
Vėlyvuoju XIX a. laikotarpiu papuošalus imta nešioti nuosaikiau. 1890-1910 metais išpopuliarėjo Art Nouveau stilius, kuris turėjo didelės įtakos ir tolimesnei juvelyrikos raidai. Tuo meto daugiausiai buvo gaminami mažesnio dydžio, lengvesnio svorio, elegantiškų ir romantizuotų formų aukso papuošalai, kuriuose dominavo povų, gėlių, vabzdžių, japoniškų ornamentų motyvai. Iki pat 1915 metų madoje išliko lengvi ir subtilūs juvelyrikos dirbiniai.
1915 metais prasidėjo vadinamoji Art Deco epocha, trukusi apie dvidešimt metų. Tuo metu juvelyrikoje vėl sugrįžta prie prabangos, ekstravagantiškumo, puošnumo. Aukso papuošalai priminė Viktorijos epochos laikus, kada vyravo ištaigingi, brangakmeniais išdabinti juvelyrikos dirbiniai.
XX a. 5-6 dešimtmečiuose, siekiant kompensuoti niūrų ir griežtą Antrojo pasaulinio karo laikų drabužių stilių, išpopuliarėjo masyvūs, spalvingi, žaismingi papuošalai. Auksiniuose auskaruose, apyrankėse, kaklo vėriniuose dominavo gėlių, gyvūnų, paukščių motyvai. Po Antrojo pasaulinio karo sugrįžo tarpusavyje suderintų juvelyrikos dirbinių dėvėjimo mada, kada kaklo papuošalas, auskarai, apyrankė ir sagė atspindėjo tą patį dizainą.
Praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio mene ir kultūroje įsivyravus modernizmo stiliui, juvelyrikoje įvyko lūžis. Išpopuliarėjo abstraktūs, organiškų formų ir turtingos tekstūros geltonojo aukso papuošalai, kartais pagražinti spalvingais brangakmeniais. Taip pat tuometinių juvelyrų įkvėpimu tapo Rytų kultūrų dizainas, kas juvelyrikos dirbiniams suteikė bohemišką atspalvį.
Juvelyrikos tendencijų kaita nesumažina aukso svarbos
XXI amžiaus pradžios karščiausia tendencija – dideli, žiediniai auskarai, grandininiai karoliai ir stambios apyrankės. Garsenybės išpopuliarino „boho“ stiliaus papuošalus, kuriuose auksas buvo derinamas su plastiku ar mediena.
Tiesa, nors šio amžiaus pradžioje auksas ir sidabras vis dar išliko madoje, tuo metu populiariausi buvo ryškių spalvų, iš dirbtinio metalo pagaminti papuošalai. Antrajame XXI a. dešimtmetyje į madą atėjo natūralių spalvų bei faktūrų juvelyrikos dirbiniai, tačiau ir toliau pirmenybė teikta iš dirbtinių metalų pagamintiems papuošalams, o ne iš aukso ar sidabro.
Maždaug iki 2015-ųjų itin populiarūs buvo masyvūs žiedai ir auskarai, o 2015-2019 metais į madą sugrįžo kristalais dabintos plaukų juostos, auksiniai žiedai ir geometriniai auskarai.
Šiuo metu vėl populiarūs žiediniai auskarai ir daugiasluoksniai kaklo papuošalai. Juvelyrikoje dominuoja gamtos motyvai. Itin daug dėmesio sulaukia minimalistiniai, lengvi ir patvarūs papuošalai iš tauriųjų metalų. Stebima tradicinio ir šiuolaikinio dizaino simbiozė.
Akivaizdu, jog juvelyrikos tendencijos sparčiai kinta ir tuo pačiu periodiškai iš naujo keičia viena kitą. Istorija rodo, jog tai, kas šiuo metu nėra „madinga“, galimai taps populiaru po kelių metų ar dešimtmečių.
Vis tik vienintelis dalykas, kas nepakito, tai – aukso svarba. Nors XXI amžiuje stebėjome dirbtinių papuošalų mados „bangą“, jai nuslūgus susidomėjimo vėl sulaukė auksiniai papuošalai, kurie šiandien itin populiarūs – ir dėl vertės, ir dėl spalvų ar dizainų gausos.
Auksinių papuošalų galite įsigyti šioje svetainėje.
Užs. Nr. 40