Savivaldybės Taryba, kaip ir kasmet, tvirtina savivaldybės įmonių veiklos ataskaitas. Šios savaitės posėdyje politikams už darbą atsiskaitė Tauragės butų ūkis, Autobusų parkas, TRATC, „Tauragės vandenys“ bei UAB „Dunokai“. Įmonės vadovė Gintarė Rakauskienė dar pernai rudenį, vos perėmusi įmonės vairą į savo rankas, situacija įmonėje buvo pasibaisėjusi ir teigė tokio neūkiškumo dar nemačiusi. Tada ji paprašė audito. Dabar, svarstant įmonės ataskaitą, apžvelgtos ir audito išvados. Ji buvo teisi – situacija įmonėje prasta: transportas pasenęs, kainos už paslaugas nepadengia sąnaudų. Maža to, paaiškėjo, jog įmonės sąskaita buvo tvarkomi jai nepriklausantys automobiliai.
Nuostolių priežastis – išaugę rūšiavimo kaštai
Miestui komunalines paslaugas teikianti, gatves ir kelius tiesianti ir remontuojanti, pakuočių atliekas surenkanti, laikinąją prekyvietę administruojanti bei transportą ir mechanizmus nuomojanti UAB „Dunokai“, kaip tarybos nariams Ekonomikos ir kaimo reikalų komiteto posėdyje pasakojo G. Rakauskienė, per 2019 m. atliko darbų ir suteikė paslaugų už 1 mln. 158 tūkst. eurų.
Bendrovės pajamos 2019 m., palyginus su 2018 m., sumažėjo 33,2 tūkst. Eur arba 3 proc. 2018 m. birželį baigėsi Tauragės miesto tvarkymo paslaugų sutartis. Bendrovė dalyvavo paskelbtame viešajame pirkime Tauragės miesto tvarkymo paslaugoms atlikti ir laimėjo tik dalį darbų, todėl pajamos už miesto tvarkymo darbus sumažėjo 155,6 tūkst. Eur arba 34 proc.
Tiesa, 2019 m. bendrovė laimėjo programos kelių priežiūros ir plėtros programos ir savivaldybės biudžeto lėšomis finansuojamų kelių priežiūros ir remonto darbų Tauragės mieste ir rajone konkursą, tad šių darbų apimtys padidėjo 126,7 tūkst. Eur. Bendrovė teikė paslaugas ir Tauragės mieste veikiančioms įmonėms.
Pakuotės atliekų tvarkymo paslaugų pajamos padidėjo 41,7 tūkst. Eur. Bendrovė buvo įsipareigojusi surinkti, išrūšiuoti ir paruošti perdirbimui pakuotės atliekas iš viešo ir individualaus naudojimo antrinių žaliavų surinkimo konteinerių. 2019 m. surinkta ir išrūšiuota 1484 t pakuotės atliekų (2018 m. – 1390 t). Nepaisant to, bendrovė praėjusius metus baigė nuostolingai. Grynasis 2019 m. nuostolis – 88,9 tūkst. Eur. Ekonomikos ir kaimo reikalų komiteto posėdyje direktorė įvardijo priežastis:
– Pagrindinė priežastis – padidėjusios veiklos sąnaudos. 6 proc., arba 12 tūkst. Eur, padidėjo administracinės sąnaudos, 38 proc., arba 53 tūkst. Eur padidėjo antrinių žaliavų rūšiavimo paslaugos sąnaudos. Pajamos sumažėjo 34 tūkst. Eur. Mechanizacijos skyriaus sąnaudos didėjo, o pajamos už miesto tvarkymą mažėjo.
Audito išvados: tvarkytasi neracionaliai
Kaip minėta, praėjusių metų rudenį buvo atliktas Tauragės rajono savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos UAB „Dunokai“ veiklos auditas. Audituotas laikotarpis nuo 2018 m. sausio 1 d. iki 2019 rugsėjo 30 d., siekta įvertinti, ar racionaliai ir ekonomiškai naudojamas bendrovės turtas ir ištekliai. Audito metu nustatyta, kad bendrovės transporto priemonių ir mechanizmų naudojimas neekonomiškas ir neracionalus, atsargų įsigijimo ir panaudojimo apskaitą bei panaudojimo kontrolę būtina tobulinti, būtina detalesnė teikiamų paslaugų pajamų ir sąnaudų analizė, neužtikrintas kasos dokumentų tinkamas pildymas, pinigų priėmimo kvitų blankus privaloma naudoti pagal teisės aktų reikalavimus, turgavietės eksploatacija ir priežiūra vykdoma nesivadovaujant teisės aktų reikalavimais.
Pateiktos rekomendacijos bei suderintas įgyvendinimo planas, situaciją ištaisyti: parengti ir teikti valdybai tvirtinti bendrovės veiklos strategiją, optimizuoti transporto ūkį ir numatyti papildomas kontrolės procedūras dėl transporto priemonių ir mechanizmų remonto, išanalizuoti, ar gaunamos pajamos už teikiamas paslaugas padengia patiriamas sąnaudas pagal kiekvieną paslaugų rūšį, ir priimti atitinkamus sprendimus, užtikrinti kasos dokumentų pildymą, pinigų priėmimo kvitų blankų naudojimą pagal teisės aktų reikalavimus.
Įmonės sąskaita remontavo nuosavus automobilius?
Pasak komiteto nario Dariaus Stankaus, audito išvados neramina – matyti, kad buvo tvarkomasi labai neūkiškai.
– Ar pagrindiniai darbai padaryti, kad rezultatas šiemet būtų kitoks? – klausė jis.
– Kai tik pradėjau vadovauti, ėmėmės atitinkamų veiksmų: buvo peržiūrėta rūšiavimo paslaugos sutartis, sutartys su pakuočių tvarkytojais, pasikėlėme kainą per kokybę, deja, šito buvę vadovai nevykdė 5 metus, kainos buvo pakankamai mažos, neatitiko šiandieninės situacijos. Pajamos buvo tokios pačios, o rūšiavimo sąnaudos vis kilo. Per 2019 m. rūšiavimo kaina pakilo 3 kartus. Tiesiog įmonė nebepakėlė šitokių sąnaudų, reikėjo imtis priemonių. Manau, kad situacija šiuo metu yra stabilizuota: pasirašyta metinė sutartis, kuri nesuteikia teisės rūšiuotojui keisti išrūšiavimo kainos už toną, ta kaina užfiksuota. Mes pasikėlėme pajamas per morfologiją ir dabar deriname su organizacijomis dėl įkainių pakėlimo. Net jei šis žingsnis dar nebus mūsų naudai, manau, kad būsime subalansavę šitą sritį ir galbūt net uždirbsime, – nuveiktus darbus vardijo G. Rakauskienė:
– Audito išvadose parašyta, kad transporto ir mechanizmų naudojimas neekonomiškas ir neracionalus, įmonės sąskaita buvo tvarkomi automobiliai, kurių įmonės balanse nėra, – teigė D. Stankus.
Tai kieno gi tie automobiliai? To paklausta G. Rakauskienė „Tauragės žinioms“ sakė atsakyti negalinti.
– Aš ne prokuroras, neturiu įgaliojimų atlikti tyrimus, tai tikrai negalėčiau pasakyti, – teigė ji. – Tiesiog taip konstatuota audito išvadose, kad toks atvejis buvo – tokių automobilių įmonės apskaitoje nebuvo, o jie buvo tvarkyti. Galiu konstatuoti tik faktą, o audito išvados pateiktos tarybos nariams, savivaldybei, kokių jie priemonių imsis ir mums nurodys imtis, tai ir vykdysim. O tyrimo aš tikrai negaliu atlikti ir negaliu komentuoti.
Anot G. Rakauskienės, pernai dėl šiurkščių pažeidimų buvo atleisti 3 darbuotojai, mažinant darbuotojų skaičių dėl optimizavimo bendru sutarimu atleisti 4, 5 iš darbo išėjo patys, į kitas darbo vietas. Daugiausiai tai yra vairuotojai darbininkai, į kurių vietas jau yra priimti kiti žmonės.
Finansus „valgo“ senas transportas
Ir apskritai, pasak audito išvadų, įmonės automobilių parkas senas. Ko imtasi, kad parkas būtų atnaujintas, kad įmonė galėtų teikti aukšto lygio paslaugas, – domėjosi tarybos nariai.
– Ką sunkiausia bus įgyvendinti, tai mechanizmų ir transporto priemonių efektyvų naudojimą, atnaujinimą, nes tam reikia didelių investicijų. Labai gaila, kad per praėjusius 5 metus, nors kasmet po 100, po 150 tūkst. eurų būdavo skiriama mechanizmų, transporto priemonių įsigijimui, lėšos ne visada buvo išnaudojamos, nebuvo nupirkta būtinų transporto priemonių. Mažėjo transporto kokybė. Jo remontui reikia didelių sąnaudų, tai pagrindiniai mūsų finansų „valgytojai“. Mūsų šiukšliavežės yra 15 m. senumo, – sakė G. Rakauskienė.
Įsigyti šiukšliavežę, pasak jos, buvo nuspręsta dar prieš keletą metų, tačiau to taip ir nebuvo padaryta. Šiemet vėl ir naujo patvirtintas šiukšliavežės įsigijimas, nes į sąnaudas susidėjo labai didelės išlaidos jų remontui.
Paklausta, kokias įmonės perspektyvas mato, direktorė sakė:
– Po vieną, du žingsnius eiti į priekį, pirmiausia transporto priemones remontuoti kokybiškai, o ne atmestinai, nes jos intensyviai naudojamos, kiekvienais metais išnaudoti galimybes, kurias suteikia akcininkai – kokias investicijas mes galime daryti, ir jas tikslingai nukreipti į transporto įsigijimą, – teigė G. Rakauskienė.
Paklausta, kokia situacija su įmonės privatizavimu, juk daug kartų ją buvo bandoma parduoti, ir vis nesėkmingai, direktorė atsakė, kad savivaldybė buvo paskelbusi konkursą dėl įvertintojo, jis įvykęs, įvertintojai jau buvo atvykę į įmonę. Ataskaitos ji kol kas nematė.