Lietuvoje ypač populiarus grupinio apsipirkimo portalas www.kuponai.lt savo neatsakingu elgesiu papiktino daugelį žmonių, kurie kreipiasi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT) pagalbos. Tarp daugybės skundų atsirado ir nukentėjusių tauragiškių. Populiarėjanti, menkai kontroliuojama internetinė prekyba atriša sukčiams rankas, nes vartotojai negali prekės pamatyti, paliesti ir atsiimti iškart.
Praėjusį pavasarį, nesugebėję vykdyti savo įsipareigojimų, apie bankrotą paskelbė www.kiauletaupykle.lt. Komentatoriai svarsto, kad panaši situacija gali nutikti ir su www.kuponai.lt. Atsiliepimuose internete daugelis klientų teigia, kad įsigiję prekes ir jų nesulaukę, kreipėsi į įmonės darbuotojus bei vadovybę įvairiai – nurodytais elektroninio pašto adresais, telefonu. Kai kurie nepatingėjo nuvykti į jų būstinę Vilniuje. Tačiau apčiuopiamo rezultato sulaukti nepavyko – apsilankę būstinėje buvo maitinami pažadais greitai viską sutvarkyti. Kitiems teko nusivilti, mat į elektroninius laiškus niekas neatrašė. Bandžiusieji prisiskambinti taip pat veltui eikvojo savo laiką.
Internetiniame portale www.rekvizitai.lt, kur teikiama informacija apie Lietuvoje veikiančias įmones, pasipiktinę klientai jau nuo rudens pabaigos tikino besikreipsiantys į VVTAT, nes negavo nei pinigų, nei prekių. Dažnai buvo minimas elektroninio pašto adresas, kuriuo neva galima gauti šiokios tokios pagalbos, ar bent pažadą padėti. „Tauragės žinių“ žurnalistei parašius šiuo adresu, taip pat niekas nesiteikė atsiųsti atsakymo. Redakcija bandė susisiekti su UAB „Kuponai” vadovu Kšištofu Zachaževskiu. Pavyko surasti du jo telefono numerius, tačiau abu išjungti. Vadybininkų telefonai taip pat daug vilčių neteikia. Interneto komentatoriai tikina nenustebsiantys sulaukę dar vieno „netikėto“ bankroto. Tiesa, sausio pabaigoje iš puslapio www.rekvizitai.lt dingo informacija apie įmonės vadovą. Taip pat „išgaravo“ direktoriaus turėtas asmeninis socialinio tinklo Facebook profilis. Internete skelbiama, kad vasario 10 dieną UAB „Kuponai“ turėjo 2171,43 Eur skolą „Sodrai“.
VVTAT Turto valdymo ir viešųjų pirkimų skyriaus vedėja Sadonija Padarauskienė teigė, jog vien per sausio mėnesį sulaukta apie 100 vartotojų skundų dėl www.kuponai.lt veiklos.
– Šiuo metu skundų dėl elektroninės prekybos tikrai daug. VVTAT, gavusi vartotojų prašymus, nagrinėjajuos ginčų sprendimo ne teisme tvarka ir kreipiasi į pardavėją, siūlydama kilusį ginčą spręsti taikiai. Jeigu pardavėjas nesutinka su šiuo siūlymu, VVTAT priima sprendimą, kuriuo reikalauja iki nurodyto termino vykdyti pagrįstą vartotojo prašymą. Jeigu pardavėjas iki nurodyto termino institucijos sprendimo nevykdo– bendrovė skelbiama institucijos puslapyje www.vvtat.lt prie vartotojų teisių pažeidėjų. Įmonei nevykdant tarnybos sprendimų, įvertinus reikšmingas aplinkybes, svarstoma galimybė ginti vartotojų viešąjį interesą teisme, o nustačius galimai nusikalstamus bendrovės veiksmus, kreipiamasi į teisėsaugos institucijas, – pasakojo S.Padarauskienė.
Pasiteiravus apie www.kuponai.lt veiklą ir besislapstantį nuo nepatenkintų klientų direktorių, paaiškėjo, kad jis vis dėlto nusprendė bendrauti su VVTAT atstovais. Pats paprašė susitikimo.
– UAB ,,Kuponai" direktorius paprašė susitikimo su VVTAT atsakingais darbuotojais ir informavo, jogbendrovė šiuo metu turi finansinių sunkumų, tačiau stengsis su vartotojais kilusius ginčus išspręsti taikiu būdu artimiausiu metu. Šiuo metu tarnyboje vyksta apie šimto vartotojų prašymų dėl UAB ,,Kuponai“ veiksmų nagrinėjimas. Baigus jų nagrinėjimą ir nustačius, jog UAB ,,Kuponai“ pažeidė vartotojų teises ir teisėtus interesus, bus priimti sprendimai, kuriais siūloma iki nustatyto termino vykdyti vartotojų reikalavimus. Jeigu UAB ,,Kuponai“ ir toliau nespręs kilusių ginčų su vartotojais taikiu būdu ir nevykdys institucijos priimtų sprendimų, mūsų tarnyba tikrai kreipsis į teisėsaugos institucijas bei į teismą dėl vartotojų viešojo intereso gynimo, – situaciją detalizavo VVTAT atstovė.
Kaip „Tauragės žinių“ žurnalistei tvirtino Sadonija Padarauskienė, šiuo metu VVTAT neturi pagrindo teigti, jog bendrovė vykdo galimai neteisėtą veiklą. Tačiau vertina susiklosčiusią situaciją ir imasi visų galimų priemonių, jog pažeistos vartotojų teisės būtų atstatytos. Pažymėtina, kad kiekvienas vartotojas, įtariantis bendrovės nusikalstamus veiksmus jo atžvilgiu, turi teisę savarankiškai kreiptis į policiją su prašymu dėl ikiteisminio tyrimo pradėjimo.
Daug nukentėjusių vartotojų teiravosi, kodėl UAB „Kuponai“ veikla ir toliau yra vykdoma. Tačiau VVTAT atstovė aiškino, kad tarnyba teisės aktų nėra įgaliota stabdyti ar apriboti elektroninių parduotuvių veiklos. Pasak S.Padarauskienės, tokių priemonių taikymui reikalingas teismo sprendimas.
Priemonių nebūti apgautiems, anot S.Padarauskienės, yra. Kiekvienas vartotojas turi būti pakankamai atidus ir sumanus, aklai nepasitikėti pardavėjų siūlomomis žemomis kainomis ir nepervesti pinigų nepasidomėjus informacija apie verslo subjektą ir jo vykdomą veiklą. Reiktų paieškoti atsiliepimų apie pardavėją internete,informacijos, ar bendrovė nėra įtraukta į vartotojų pažeidėjų sąrašą, skelbiamą www.vvtat.lt tinklalapyje, ar nėra bankrutuojanti (www.bankrotodep.lt), ar elektroninėje parduotuvėjepateikti išsamūs pardavėjo kontaktiniai duomenys. Jie reikalingi, kad vartotojas galėtų susisiekti su pardavėju kilus klausimams arba norėdamas grąžinti prekę per 14 dienų nuo jos gavimo, jeigu prekė nepateisintų lūkesčių. Svarbu pažymėti,kadpardavėjas prekes turi pristatytiper elektroninėje parduotuvėje nurodytą terminą, betne vėliau kaip per 30 dienų nuo jų įsigijimo. Jeigu pardavėjas nepristato daiktų pervartotojo raštiškai nustatytą ir pardavėjui pateiktą papildomą terminą,jis turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį, pareikalauti grąžinti sumokėtus pinigus ir atlyginti kitus tiesioginius nuostolius, patirtus dėl pardavėjo sutartinių įsipareigojimų nevykdymo. Jeigu daiktų pristatymas po sutartyje nurodyto termino vartotojui netenka prasmės, jis turi teisę nedelsdamas vienašališkai nutraukti sutartį.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Tauragės skyriaus vyriausiasis specialistas Rimantas Knyzelis teigia, kad skundų nuo sausio mėnesio pradžios surinkta jau 10. Kol kas tik 2 iš jų dėl UAB „Kuponai“ veiklos. Likusieji skundai – dėl kitų internetinių parduotuvių: kasdienpoakcija.lt, madingirubai.lt, rengiames.lt, tavorubai.lt.
– Jei tik įmanoma, reikia nepatingėti ir prieš įsigyjant prekę internetu patikrinti pardavėjo reputaciją. Taip pat naudinga būtų paskaityti vartotojų atsiliepimus apie bendroves. O nukentėjusiems siūlau nieko nelaukiant kreiptis į VVTAT. Mūsų tarnyba pirmiausia siūlo verslininkams ginčą spręsti taikiu keliu – atiduoti pirkėjui įsigytą prekę arba grąžinti pinigus. Esant dideliam skundų srautui Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba padeda ruošti dokumentus teismui ir gina viešąjį interesą. O nesąžiningi verslininkai, nevykdantys tarnybos nurodytų reikalavimų, privalės sumokėti baudą, – pasakojo R.Knyzelis.