Ieva LIORANČAITĖ
Kovo 11-oji bus ypatinga visiems Lietuvos piliečiams, tačiau ilgametės Tauragės verslininkės Valerijos Klimienės laukia dviguba šventė. Jos vadovaujamas prekybos centras „Gustina“ tądien minės apvalią sukaktį – brandų ir prasmingą įmonės veiklos dvidešimtmetį. „Tauragės žinių“ korespondentė kalbėjosi su V. Klimiene apie sukauptą patirtį, versle tykančius pavojus ir darbą, kurio ji nekeistų į nieką kita. Kodėl? Atsakymas paprastas – per daug jį myli.
Apie dvidešimt metų – keliais žodžiais
1994-aisiais pradėjusi mažmeninę prekybą, Valerija ją vysto iki šiol. Keitėsi laikai, verslo įpročiai, tačiau veiklos pobūdis išliko tas pats.
– Pradėję verslą nuo vienos mažos parduotuvėlės, po to dar vienos ir dar kelių kitų, dabar esame prekybos centras, vis dar prekiaujantis vaikiškomis prekėmis, drabužiais, avalyne ir kanceliariniais reikmenimis. Prekes importuojame iš Lenkijos, Turkijos, Ispanijos. Seniau vykdavome į svečias šalis patys, o dabar prekes užsakome, – pasakojo verslininkė.
Pasak V. Klimienės, apžvelgiant prabėgusius metus, jų būta visokių. Moteris mena tikrą aukso amžių, kai per dieną parduodavo aštuonis ar devynis vaikiškus vežimėlius. Deja, dabar tie laikai kelia tik malonius prisiminimus, o realybė verčia atsimerkti prieš skaudžią tiesą – išlikti versle sugeba tik stipriausi.
– Kaip ir visi, ekonominę krizę išgyvenom sunkiai. Didžiausią įtaką turėjo demografinis veiksnys, kai stipriai sumažėjęs gimstamumas lėmė, kad vaikiškų prekių pardavimas krito. Vartojimas sumažėjęs ir dabar, bet rankų nenuleidžiam. Esam optimistai ir kantrūs žmonės. Visada ieškom įvairių variantų, galvojam, kaip išlaviruoti iš situacijos, dažnai prekėms taikom nuolaidas. Tuomet, atrodo, parduodam daug, bet iš tikrųjų, kai suskaičiuoji, pirkėjui dar ir primokam, – šypteli V. Klimienė.
Išskirtinis dėmesys – klientui ir kokybei
Kalbėdama apie prekybos centro „Gustina“ prekių pasirinkimą, verslininkė akcentavo jų išskirtinumą kokybės ir pripažinimo rinkoje atžvilgiu.
– Dauguma mūsų klientų itin vertina lietuvišką produkciją. Mamos noriai renkasi „Utenos trikotažo“ ar „Loritos“ firmų drabužėlius. Nuolat stebime mados tendencijas, atnaujiname asortimentą, dalyvaujame seminaruose, siekiame patenkinti kiekvieno pirkėjo skonį, kad jis užėjęs į mūsų parduotuvę rastų prekę, kuri jam būtų priimtina kokybės ir kainos santykiu. Tiesa, mums kiša koją mažo miesto sindromas. Žmonės važiuoja apsipirkti į didmiesčius, kai tas pačias kokybiškas žymių firmų prekes galima įsigyti ir pas mus, – teigė moteris.
Pasak pašnekovės, nemažai klientų pasiglemžia ir internetinės parduotuvės. Jaunos mamos mėgsta pirkti vaikiškus drabužėlius neiškeldamos kojos iš namų. Bet Valerija Klimienė, būdama ne tik verslininkė, bet ir trijų dukrų mama, tokią maniją vertina neigiamai, sakydama, kad niekada nepirktų savo vaikui drabužėlių, jų nepalietusi savomis rankomis.
Kantrybė versle – geriausia sąjungininkė
Pašnekovė neslėpė, kad vyrauja požiūris, neva žmonės verslininkais nepasitiki. Bet, pasak jos, tik verslo dėka visuomenė gali išsilaikyti. „Tauragės žinių“ korespondentė teiravosi, ką ilgamečio verslo vadovė galėtų patarti jaunajai ateities kartai, kuri dar tik brandina mintis pradėti kurti savo verslą.
– Pirmiausiai jauniems žmonėms linkiu kantrybės, noro dirbti ir užsispyrimo. Rezultatas greit neateina, jo reikia siekti ir ilgai laukti. Jei žmogus tam pasiruošęs, tuomet aš jam sakau – bandyk, – drąsinančiai nuteikė V. Klimienė.
Nors moteris prasitarė, kad savo atžalas atkalbinėja nuo noro eiti mamos pėdomis, paradoksalu, bet visos trys dukros puikiai draugauja su skaičiais. Vyriausioji dirba viename Lietuvos bankų, vidurinioji pasirinko finansų ekspertės darbą Dubajuje, o jaunėlė yra ne tik šokėja, bet ir tarptautinio verslo studentė.
Bristi į tą pačią upę nebaisu
Paklausta, ar prabėgus dvidešimčiai verslininkystės metų, patyrus ne vieną sunkumą, pasirinkus kelią, kurio vingiuose laukė ne vienas rimtas išbandymas, dabar, jei būtų galimybė grįžti į tuos laikus ir pakeisti kelio kryptį, ar ji tam ryžtųsi, V. Klimienė net nedvejodama atsakė, kad nieko nekeistų.
– Daryčiau viską taip pat. Aš myliu savo darbą ir ypač vertinu savo kolektyvą, nes tai tikri žmonės. Juk dauguma mano pardavėjų dirba nuo pat parduotuvės atidarymo. Tai laiko patikrinta komanda. Aš visad pagalvoju, jei kažkas pasikeistų, kas lauktų tų žmonių, kurie kartu dirba, – didžiuodamasi savo darbuotojais kalbėjo Valerija.
V. Klimienė teigė, kad atsisakyti verslo minčių niekada nekilo, bet buvo svarstymų jį plėsti kituose Lietuvos miestuose.
– Norėjom atidaryti savo parduotuvę „Megoje“ Kaune, tačiau mums pateikė ultimatumą ateiti kartu su garsiu ir populiariu parduotuvės ženklu, o ne su mūsų firminiu – „Gustina“. Atsisakėme šios galimybės ir likom Tauragėje, mieste, kuris man labai mielas ir kurio pirkėją pažįstu geriausiai, – pasakojo verslininkė.