Tomas RAULINAVIČIUS
Prieš 10 metų metalais prekiauti pradėjusi UAB „Torlina“ šiandien viena didžiausių metalo laužo supirkėjų Tauragėje. Pramonės gatvėje įsikūrusioje bendrovės teritorijoje dirba aštuoni darbuotojai, tačiau didžiąją darbo dalį atlieka sunkiasvorė technika, kuri be vargo metalo „blynais“ paverčia dar visai neseniai riedėjusius lengvuosius automobilius. „Per dešimtmetį metalų kokybė gerokai suprastėjo, tačiau kainos išsaugo daugiau nei tris kartus“, – žvelgdamas į kalną geležies šio verslo subtilybėmis su „Tauragės žiniomis“ dalijosi „Torlinos“ vadovas Marius Jucikas.
Brangiausias – varis
Metalo laužo supirktuvę Pramonės gatvėje pasitinka net 60 tonų pasverti galinčios svarstyklės. „Torlina“ juoduosius metalus superka iš visos Tauragės apskrities. Jei reikia, gali atvykti ir išvežti, kai kurie gyventojai atveža patys. Tokių žmonių ypač padaugėja pavasarį ir rudenį, kai tvarkomasi namus ir nusprendžiama atsikratyti nereikalingų metalinių daiktų. Čia pat vietoje – lapas su šiandienos supirkimo kainomis. Pasak „Torlinos“ direktoriaus Mariaus Juciko, šis verslas sezoniškas, kainos nuolat kinta. Tiesa, iš ilgametės veiklos matyti, kad metalų, kaip ir naftos, kainos kyla.
Šiuo metu metalo laužo supirktuvė brangiausiai moka už varį – 14,50 Lt už kilogramą, aliuminį –3,20 Lt, nerūdijantį plieną – 3,50 Lt, akumuliatorius – 1,50 Lt. Už toną juodųjų metalų mokama 650 Lt. Prieš dešimtmetį šių metalų kaina siekė vos 200 Lt už toną, o ir kokybė buvo kur kas geresnė.
– Beveik 30 procentų viso juodojo metalo laužo sudaro skardos, buities technika, santechnika ir kiti ne itin kokybiški metalai, kurių tankis mažas. Superkame lengvuosius automobilius, kurie suspaudžiami ir supjaustomi specialiomis žirklėmis, – pasakojo M. Jucikas.
Apdoroja galinga technika
„Torlinoje“ dirba aštuoni darbuotojai, net ir žiemą čia yra ką veikti. Reikia rūšiuoti, ardyti ir pjaustyti. Tačiau sunkiausią ir didžiausią darbą atlieka sunkiasvorė technika: hidromanipuliatorius krauna metalą į sunkvežimius, elektromagnetu surenkami likučiai. „Torlinos“ kieme prieš pusantrų metų pasirodė mobili mašina, kuri presuoja ir pjausto lengvuosius automobilius. Į bet kurią vietą galinčio nuvykti agregato kaina – 1,5 mln. Lt. Lietuvoje tokių yra vos du. Tokio įrenginio poreikis atsirado dėl padidėjusio superkamų automobilių kiekio. Suspaustas metalas kraunamas į sunkvežimius, kuriais keliauja į lydymo fabrikus. Šiuo metu „Torlina“ juoduosius metalus parduoda Liepojos liejyklai, mūsų šalyje tokios nėra.
– Automobilių metalo laužo pastaraisiais metais padaugėjo. Nuo markės, automobilio svorio priklauso ir kaina. Maždaug 600–700 litų mokame už automobilius, kurie kartais net būna važiuojantys. Tiesa, jau senokai mačiau „žiguliuką“, tokių jau beveik neliko, – sakė verslininkas.
Konkurencija išaugo
Krizmečiu metalų kainos gerokai sumažėjo. Gerokai mažiau jų pardavė gyventojai. Tačiau šis laikotarpis pasižymėjo tuo, kad rinkoje pasirodė daugiau nedidelių metalų prekeivių. Anot M. Juciko, žmonės liko be darbo, bandė spekuliuoti, dažnai vykdavo tiesiai pas gyventojus, supirkinėjo metalus nemokėdami mokesčių. Dabar Tauragėje veikia trys pagrindiniai metalų supirkėjai, konkurencijos netrūksta. Sunkmečiu nukritusios supirkimo kainos šiandien grįžo į prieškrizinį lygį. Todėl išsivalyti iš namų metalo laužą dabar itin patogu.
– Metalo laužą galime parvežti savo transportu. Net jei Jūs turite kelis šimtus kilogramų, mieste pasiimsime nemokamai. Didesnius kiekius galime parsivežti iš toliau, galite pasinaudoti aikštelėje esančia priekabėle, – teigė M. Jucikas.