Tomas RAULINAVIČIUS
Skelbimų skiltyse atsiranda vis daugiau pranešimų, siūlančių darbą vairuoti sunkvežimį po Europą. Ne paslaptis – krizės išvaikyti vairuotojai vėl renkasi šį nelengvą, tačiau gerai apmokamą uždarbį. UAB „Rivatra“ vadovo Vaido Liatuko teigimu, šios srities darbuotojų jau netrūksta. Prieš keletą metų krizės aplamdytas krovinių pervežimo verslas atsitiesė. Didžiatūriai autotraukiniai vis drąsiau mina Europos krovinių pervežimo kelius.
Perspektyva teigiama
Ekonominės krizės laikotarpiu bankrutavus ne vienai krovinių pervežimo bendrovei, šioje rinkoje išliko stipriausieji. Kam pavyko rasti patikimus partnerius ir optimizuoti darbą, šiandien vis drąsiau kalba apie pelną ir sėkmę. Tiesa, kiek visa tai tęsis, neaišku. Vežėjai vis dar suspausti išperkamosios nuomos gniaužtuose, nerimą kelia augančios degalų kainos.
– Kuro kaštai turi didžiulės įtakos šiam verslui. Gerai, kad užsakymų netrūksta, nors dabar ir sausis – metas, kai Rusijos rinka sutingsta, – šiandienos vežėjų nuotaikas apibūdino Tauragės krovinių pervežimo įmonės „Rivatra“ vadovas Vaidas Liatukas.
2011-ieji buvo sėkmingi daugeliui vežėjų. Pernai daugelis jų suskubo investuoti – įsigyti naujų sunkvežimių. Krizės įkarštyje ši rinka atsisijojo. Tačiau dabar konkurencija pasiekė lygį, kuris buvo iki ekonominio nuopuolio. Vėl graibstomi vairuotojai, jų atlyginimai išaugo kone dvigubai.
– Ne paslaptis, kad tolimųjų reisų vairuotojo atlyginimas su komandiruotpinigiais siekia nuo 3000 iki 5000 litų. Iki krizės atlyginimai kartais išaugdavo net iki 6–7 tūkstančių litų per mėnesį, tuo metu rinkoje vairuotojų paklausa buvo itin didelė, – sakė V. Liatukas, pridūręs, kad dar didesni atlyginimai mokami užsienio kompanijų vairuotojams.
Gąsdina augančios kuro kainos
Pašnekovas „Tauragės žinioms“ teigė, kad krovinių pervežimo versle ypač svarbu turėti patikimus partnerius. Nemokūs klientai ne vieną verslininką privertė bankrutuoti. Tiesa, tauragiškio verslininko V. Liatuko UAB „Rivatra“ įrodė, kad šiame versle galima stipriai augti. „Verslo žinių“ kasmetinėse „Gazelių“ nominacijose ši Tauragės bendrovė įvardyta kaip viena labiausiai per ketverius metus augusių bendrovių. Vidutinio dydžio įmonių reitinge „Rivatra“ užima 205-ąją vietą ir pernai pasiekė 13 milijonų litų apyvartą.
Geltonais tentais šviečiantys „Rivatros“ autotraukiniai išmaišė visą Europą. Pagrindiniai įmonės maršrutai veda į Baltijos valstybes, Lenkiją, Italiją ir Rusiją. 36 bendrovės sunkvežimiai, dažniausiai vežantys statybines medžiagas ar buitinę techniką, pastaruoju laikotarpiu nespėjo vykdyti klientų užsakymų, todėl buvo nuspręsta imtis ekspedicijos.
– Tiesiog krovinių gabenimą pavedame kitiems vežėjams. Patys nepajėgiame, tačiau labiau plėstis neketiname, – apie naujus planus užsiminė verslininkas.
Vežėjus gąsdina augančios kuro kainos ir galima artėjančios krizės banga. „Rivatroje“ šiuo metu dirba 50 darbuotojų, įmonė pernai įsigijo 10 naujų sunkvežimių.
Jaunų vairuotojų neatsiranda
Pasak V. Liatuko, nuo įmonės įkūrimo pradžios 2006-aisiais nebuvo nė karto, kad dėl vairuotojų trūkumo sunkvežimiai neišvyktų jiems skirtu maršrutu. Tiesa, buvo laikotarpis, kai šių darbuotojų trūko.
– Šiandien vairuotojų netrūksta, bet jų nėra per daug. Jaunimas nesiveržia prie vairo, žino, kad tai sunkus darbas, – aiškino 42-ejų metų verslininkas.
Didžiatūriai sunkvežimiai, kuriuose telpa iki 120 kubinių metrų krovinio, reikalauja patirties kelyje. Be to, tenka pačiam ir tentą užtempti, ir krovinį krauti, ir šaltį, ir lietų iškęsti. Panašu, kad šis darbas ne per sunkus tik vyresniajai kartai.
Vežėjams ir toliau intensyviai braižant krovinių pervežimo maršrutus, specialistai teigia, kad šis verslas vienas jautriausių. Visgi manoma, kad ateityje krovinių pervežimo įmonės jungsis, autoparkai plėsis, o vairuotojų paklausa ir atlyginimai toliau augs.