Tauragės Žalgirių gimnazijoje jau kelerius metus įgyvendinama personalizuoto mokymo idėja – gimnazistai visus mokslo metus rengia projektus, vėliau juos pristato. Gimnazijos MMP koordinatorė, anglų k. mokytoja ekspertė Janina Pukelienė įsitikinusi, kad tai naudinga visapusiškai: gimnazistai ne tik gali akademiškumą sieti su praktika, mokytis savarankiškumo, atsakomybės, laiko planavimo ir išsiaiškinti, kokia sritis mokinį domina labiausiai, nes tai ir raktas sėkmingoms ateities studijoms.
Iniciatyva – direktoriaus
Jau ketvirtus metus Tauragės Žalgirių gimnazijoje aktyviai taikomas mokinių metinių projektų metodas, kuris ypatingas tuo, kad projektus atlieka visi gimnazijos mokiniai per vienerius mokslo metus arba tęsia kitais mokslo metais. Šios idėjos iniciatorius – gimnazijos direktorius Jonas Jatautas, metinių projektų veiklą gimnazijoje koordinuoja direktoriaus pavaduotoja ugdymui Edita Butkienė ir anglų kalbos mokytoja ekspertė Janina Pukelienė. Pasak jos, daugiau ar mažiau projektus rengdavo ir anksčiau, bet taip, kad visi mokiniai visus metus plėtotų po vieną projektą, po to būtų ataskaitinis renginys, – dar gana nesena praktika. Tiesa, nuo projektų rašymo atleisti dvyliktokai, kadangi jie ruošiasi egzaminams.
Nauda – visapusiška
Kaip tai vyksta?
– Mokiniai rugsėjo–spalio mėnesiais nusprendžia, kokio dalyko ir kokia tema rengs projektą, visus mokslo metus renka informaciją, atlieka įvairius tyrimus, kas savaitę konsultuojasi su mokytojais, ruošia projekto aprašus ir pristatymus, o baigiamajame metinių projektų renginyje vyksta projektų pristatymas gimnazijos bendruomenei, – kaip rengiami projektai, pasakoja J. Pukelienė.
Ji įsitikinusi, kad mokinių metiniai projektai – tai efektyvaus ir inovatyvaus mokymo ir mokymosi vizija siekiant savo žinias ir įgūdžius panaudoti kūrybiškai dirbant komandoje bei kuriant produktą, o tai labai svarbu jaunam žmogui integruojantis į darbo rinką ateityje.
– Esam neblogai įsivažiavę, jau žinom, ką daryti, atsitikus netikėtam įvykiui, – džiaugiasi J. Pukelienė.
Toks mokymosi būdas populiarus daugelyje šalių, ypač JAV, Didžiojoje Britanijoje ir kitur.
Vienas už kitą įdomesni
Dažniausiai mokiniai renkasi tiksliųjų mokslų, gamtos ir socialinių mokslų bei technologijų projektus. Pavyzdžiui, daug susidomėjimo sulaukė integruotas lietuvių ir anglų k. projektas – dvikalbė knygutė apie gimnaziją „Mano mokykla – Žalgiriai“, kurioje pateikiama naujausia informacija apie gimnaziją su iliustracijomis bei patalpintos 7 gimnazijos alumnų „sėkmės istorijos“.
– Kadangi projektas sulaukė didelio susidomėjimo, šiemet jis tęsiamas – tik renkama medžiaga ne apie alumnus, o apie mokytojus, – pasakoja mokytoja.
Gimnazistai įgyvendina ir daug kitų įdomių projektų. Kai kurie jų – labai informatyvūs ir glaudžiai susieti su praktika. Antai įgyvendinami vieną projektą gimnazistai analizavo, kiek viename pakelyje yra cukraus.
O IIIh2 klasės gimnazistė Edita Lankauskaitė ir Gabija Petrulionytė su rusų kalbos mokytoja vykdė projektą „Slaviškos pavardės gimnazijoje“. Jos sudarė populiariausių rusiškų pavardžių dešimtuką ir išanalizavę slaviškų pavardžių kilmę ir reikšmę nustatė, kad mūsų gimnazijos bendruomenėje yra 20 žmonių su rusiškomis, ukrainietiškomis, lenkiškomis, čekiškomis pavardėmis.
Projekto „Svetimybės: rusizmai Žalgirių gimnazijos mokinių kalboje“, kuriam vadovavo rusų k. mokytoja R. Krasauskienė, metu mokiniai išsiaiškino ir vaizdžiai pateikė svetimybių atsiradimo priežastis. Atlikę tyrimą apie rusizmus jie nustatė, kad Žalgirių gimnazijos mokiniai juos vartoja norėdami pasirodyti „kietesni“ ir ne visuomet žino jų tikrą reikšmę.
Kai kurie gimnazistai gerino savo lietuvių kalbos raštingumo įgūdžius bei tobulino anglų kalbos įgūdžius versdami grožinės literatūros tekstus iš anglų kalbos. Visiems teko pasukti galvas, kaip sklandžiau ir taisyklingiau išversti pasakas ar pasakojimus.
Dailės projektai gimnazijos erdvėse
Kai kurių gimnazistų kūrybinius projektus galima pamatyti įvairiose gimnazijos erdvėse, kurios užbaigus projektus tarsi atgyja: erdvės prie bibliotekos ir aktų salės, gimnazijos laiptinės ir koridoriai. Gimnazijos svečių dėmesio sulaukia jau trečius metus besitęsiantis projektas „Londono gatvė“ prie anglų kalbos kabinetų trečiajame aukšte. Jiems įsikūnyti padėjo dailės mokytoja N. Stašaitienė, o idėjos autorė – anglų k. mokytoja J.Pukelienė, projektą vykdė seserys Gabija ir Austėja Kasiliauskaitės, Karolina Jančaitytė, Laura Šimaitytė, Austėja Baranauskaitė, Radvilė Jomantaitė, Kotryna Paulikaitė ir Kamilija Krakytė.
Kūrybinį projektą „Dainos kūrimas“ vykdė Paulius ir Kornelija Mikalauskai, gimnazistus konsultavo muzikos mokytoja E.Bartkienė. Kornelija sukūrė tekstą ir dainavo, o Paulius – muzikos autorius ir akompaniatorius. Šiais mokslo metais jie tęsia kūrybinį darbą.
Matematika gyvenime
Gimnazijos matematikos mokytojos projektais parodo praktinį ir kūrybišką matematikos taikymą realiose gyvenimiškose situacijose. Mokytojos B.Krasauskienės antrokų vaikinų komanda (Vytenis Purkus, Rokas Dirmantas, Kristupas Dumašius, Nedas Jurgaitis ir Robertas Jankus) atliktą projektą „Matematika kiekvieną dieną“ pristatė linksmai panaudodami „Hiperbolės“ muziką ir demonstruodami trapecinius raumenis. III R2 (dabar IVR2) klasės mokinė Eglė Kalvaitytė, koordinuojama biologijos mokytojos S.Pečiulienės, atliko biologijos projektinį – tiriamąjį darbą „Mikroorganizmų paplitimas mus supančioje aplinkoje“. Eglė turėjo galimybę išbandyti save ir pabūti jaunąja tyrėja.
IVR2 kl. gimnazistai Karolis Červinskas ir Laurynas Šemeta IT projektus kuria jau ketvirtus metus, šiemet subūrė 8 mokinių komandą, mokinius koordinuoja ir įkvepia informacinių technologijų mokytoja R.Remeikienė. Laurynas sako, kad tokie projektai – labai gera galimybė išmokti ar išbandyti kažką naujo ir įdomaus.
Pasak J. Pukelienės, šiais mokslo metais projektinė veikla jau įsibėgėjo – pasirinkta apie 80 metinių projektų: dalis tęstinių, dalis naujų, idėjas pasiūlė tiek mokytojai, tiek mokiniai. Kaip ir kiekvienų mokslo metų pabaigoje, tikimasi, gausaus projektų derliaus ir, kaip visuomet, nuotaikingo renginio baigiamąją projektų dieną.
Užs. Nr. 164