Nuo rugsėjo 1-osios 1, 3, 5, 7, 9 ir III gimnazijos klasių mokiniai mokysis pagal atnaujintas ugdymo programas. Kitose klasėse dar bus tęsiamos ir užbaigiamos dabartinės programos. Taip pereiti prie atnaujinto turinio apsispręsta dėl to, kad būtų išlaikytas mokinių ugdymo nuoseklumas, prie atnaujintų ugdymo programų būtų pereinama laipsniškai, be to, tai ir mažesnė apkrova mokykloms. Dar kitais mokslo metais, 2024–2025 m. m., jau visos klasės dirbs pagal atnaujintas programas.
„Ugdymo turinys keistas buvo seniai – daugiau nei prieš dešimtmetį. Laikas bėga greitai, gyvenimas keičiasi ir išties esama neatitikties tarp dabartinio ugdymo turinio ir ateities poreikių. Tad jei nenorime atsilikti, dabar pats laikas atsinaujinti“, – sako Tauragės „Šaltino“ progimnazijos direktorė Jūratė Lazdauskienė.
Svarbiausi atnaujinamų programų pakeitimai – dėmesys sutelkiamas į gyvenime reikalingų kompetencijų ugdymą, mokytojams suteikiama galimybė savo nuožiūra rinktis 30 proc. savo mokomojo dalyko turinio. Programos atnaujintos, o ne parengtos naujai, todėl jose nėra radikalių permainų.
Gera pradžia – pusė darbo
Pasirengimas diegti atnaujintas programas vyksta antrus metus. Nacionalinė švietimo agentūra surengė daug informacinių renginių pedagogams, mokyklų vadovams, švietimo pagalbos specialistams, savivaldybių atstovams. Kiekvienai atnaujintai ugdymo programai parengtos rekomendacijos, kuriose pateikiami praktiniai pamokos planavimo, užduočių ir vertinimo pavyzdžiai.
„Šaltinio“ progimnazijos direktorė pasakoja, kad domėtis atnaujintomis programomis mokykla pradėjo Nacionalinei švietimo agentūrai pradėjus būsimas permainas pristatinėti šalies savivaldybėms – 2021-ųjų m. pabaigoje. Pašnekovė prisimena, jog tuomet jų rajone buvo neįprasta situacija – mokyklos ir mokytojai buvo likę iš esmės be savivaldybės švietimo srities vadovų. Tad į neoficialią komandą savarankiškai susibūrė kelių Tauragės mokyklų atstovai ir patys dalyvavo švietimo lyderiams ir savivaldybių atstovams skirtuose pirmuosiuose pristatymuose, mokymuose.
„Taip mes nepraleidome pačios pasirengimo pradžios, pačio pagrindo. Sunku mokytis, kai tenka vytis, kamšyti spragas. Tad rajono mokyklų atstovės, tarp jų ir mūsų progimnazijos direktorės pavaduotoja, parveždavo naujausias žinias ir neleido atsilikti“, – sako J. Lazdauskienė ir pasakoja, jog mokykloje vėliau suburta ugdymo turinio atnaujinimo komanda rinko visą skelbiamą informaciją, stengėsi nepraleisti ir aktyviai dalyvauti mokymuose, seminaruose, konferencijose.
Mokytojams svarbus palaikymas
„Nuo pat pradžių raginome dalykų mokytojus nebūti nuošalyje, sekti naujienas, analizuoti pristatomus dokumentus, patiems teikti pasiūlymus, burtis su kitų mokyklų kolegomis į komandas, diskutuoti ir nelaukti kol kažkas kažką padarys“, – kalba progimnazijos direktorė.
Progimnazija pasirengė savo veiklos planą programų atnaujinimui, mokytojai parengė ilgalaikius dalykų planus su atnaujintomis kompetencijomis ir naudojo visus metus vienas su kitu tardamiesi, vienas kitą konsultuodami, kaip geriau pasirengti pamokoms, kaip paruošti turinį, stebėjo pamokas. Anot J. Lazdauskienės, ypač vertinga mokytojams bendradarbiauti su kitų mokyklų pedagogais – ir visiems kartu siekiant ugdymo nuoseklumo, naujovių taikymo.
Pasak direktorės, mokytojams labai svarbus vadovo palaikymas, o ne priekaištai, kad štai kažkas vėluoja, atsilieka, nepadarė plano, neperžiūrėjo mokymų medžiagos ir t.t. Jos nuomone, mokytojai turi justi, kad iš vadovo, administracijos, bet kada sulauks konsultacijų, informacijos, kur konsultacijų kreiptis, kaip surasti sprendimą.
Kur rasti informacijos?
„Dirbti pagal atnaujintas ugdymo programas dar besirengiantiems kolegoms siūlyčiau suskubti ir kibtis į ranką mokyklai, kuri jau šiek tiek to pasirengimo kelio nuėjo. Mokytojai tikrai yra pasirengę dalintis savo atradimais, patirčių, žinių Lietuvos mokyklos jau turi – vieni pamokas jau vedę, kiti planus susistatę, treti veiklas susidėlioję. Klauskit kitų mokyklų, mokytojų patarimų, naudokitės siūloma medžiaga – jos netrūksta“, – sako Tauragės „Šaltino“ progimnazijos direktorė.
Švietimo portale emokykla.lt mokytojai vienoje vietoje gali rasti interaktyviai pateiktas atnaujintas ugdymo programas, rekomendacijas, metodikas bei skaitmenines mokymo priemones, suskirstytas pagal programas, dalykus ir klases. Šiuo metu irgi vyksta mokymai, tikslinės konsultacijos lietuvių kalbos ir literatūros bei matematikos mokytojams.
Visos Nacionalinės švietimo agentūros parengtos priemonės yra prieinamos mokytojams įvairiais formatais ir gali būti naudojamos patogiu metu. Negalėję dalyvauti mokymuose, konferencijose, seminaruose mokytojai turi prieigą prie visos mokymų medžiagos Nacionalinės švietimo agentūros informacijos sklaidos kanaluose.
Nacionalinė švietimo agentūra jau yra paskelbusi pirmuosius – matematikos bei lietuvių kalbos ir literatūros – kitąmet vyksiančių tarpinių patikrinimų užduočių pavyzdžius. Vadovėlių duomenų bazėje skelbiama informacija apie leidyklų naujai išleistus vadovėlius pagal atnaujintas ugdymo programas.
Norint padėti mokytojams geriau susiplanuoti darbą klasėse, pradėti skelbti ilgalaikių ugdymo planų pavyzdžiai. Jie padės mokytojui ugdymo turinį pritaikyti atsižvelgiant į įvairius mokinių poreikius, ir ugdyti atnaujintose programose numatytas mokinių kompetencijas.
Švietimo portale emokykla.lt paskelbta apie 80 planų pavyzdžių mokomiesiems dalykams bei klasėms. Planuojama, kad bus pateikta dar apie 100 pavyzdžių.
ŠMSM inform.