Tauragės žinios logotipas
Pasaulinei vartotojų dienai – 40! Šia proga – 40 fakt

Pasaulinei vartotojų dienai – 40! Šia proga – 40 faktų ir skaičių apie VVTAT veiklą 2022-aisiais

Kovo 15-oji – Pasaulinė vartotojų diena, pirmą kartą paminėta 1983 metais. Šiemet šiai įsimintinai dienai – jau 40 metų. Šia proga Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) dalinasi 40 faktų ir skaičių, iliustruojančių praėjusių metų VVTAT veiklos rezultatus. Kasmet VVTAT užsakymu atliekami vartotojų ir verslininkų nuomonių tyrimai, kurių rezultatai leidžia palyginti pokyčius tam tikrose srityse, vertinti rizikas, nustatyti veiklos prioritetus.

Apie vartotojų informuotumą

  1. 44 proc. vartotojų yra patenkinti informuotumu apie savo teises.
  2. Patogiausia informacijos pateikimo forma yra nacionalinė televizija – 61 proc. Antras pagal populiarumą informacijos kanalas yra socialiniai tinklai – 36 proc.
  3. Vartotojai labiausiai stokoja informacijos asmens sveikatos priežiūros srityje – 58 proc., apie energiją (elektros, dujų, šilumos tiekimas) – 55 proc.
  4. 72 proc. vartotojų žino, kur kreiptis, jei verslininkas atsisakytų atlyginti nuostolius.
  5. 85 proc. vartotojų žino ar yra girdėję apie VVTAT.
  6. Apie alternatyvų ginčų sprendimą (AGS) žino 40 proc. vartotojų.

Apie verslininkų informuotumą

  1. 54 proc. apklaustų verslininkų nurodė, kad jų švietimas apie vartotojų teises yra pakankamas.
  2. Praktiškai visi verslininkai žino ar bent yra girdėję apie VVTAT – 99 proc.
  3. 64 proc. verslininkų teigia, kad žino apie AGS (dažniau tai didelės įmonės – 79 proc.).

Apie vartotojų patirtį

  1. 20 proc. vartotojų nurodė, kad vienerių metų laikotarpiu buvo pažeistos jų teisės.
  2. 27 proc. apklaustųjų teigė, kad jiems ar jų šeimos nariams per metus yra tekę įsigyti nekokybišką prekę.
  3. 16 proc. vartotojų metų laikotarpiu buvo suteikta nekokybiška paslauga.
  4. 33 proc. vartotojų buvo pateikta netiksli arba neišsami informacija apie produkto savybes.
  5. 32 proc. vartotojų susidūrė su atvejais, kai verslininko pateiktas pasiūlymas visiškai neatitiko skleistoje reklamoje buvusio pasiūlymo.
  6. Per 12 mėn. raštu į verslininką dėl savo teisių kreipėsi 9 proc. vartotojų (44 proc. tų, kurių teisės buvo pažeistos).
  7. Į vartotojų teises ginančias įstaigas dėl teisių pažeidimo kreipėsi 4 proc. respondentų (21 proc. tų, kurių teisės buvo pažeistos).
  8. Nesikreipimo priežastys: nenorima gaišti laiko rašant prašymą – 69 proc., nepakankami institucijų įgaliojimai – 31 proc., brangiai kainuoja – 15 proc.
  9. Dauguma – 76 proc. – pasinaudojusiųjų AGS teigia, kad ši procedūra padėjo spręsti ginčus.

Apie verslininkų veiklą ginant vartotojų teises

  1. 63 proc. verslininkų mano, kad vartotojų teisių gynimas skatina sąžiningą konkurenciją.
  2. 45 proc. verslininkų nurodė, kad bendradarbiavimas su valstybės institucijomis yra pakankamas.
  3. Didžioji dauguma įmonių nori, kad vartotojai žinotų savo teises – 88 proc.
  4. 24 proc. apklaustųjų nurodė, kad vartotojai į juos kreipiasi tiesiogiai, 16 proc. – kartais, 28 proc. – labai retai, o 31 proc. – kad niekada nesikreipia.
  5. Dažniausiai įmonės siekia susitarti su vartotoju nesikreipdamos į teismą – 74 proc.
  6. 45 proc. įmonių teigė, kad turi vidaus ginčų su vartotojais sprendimo taisykles.
  7. 60 proc. įmonių vadovų nurodė, kad savo veikloje taiko savireguliacijos mechanizmus,
  8. Verslui svarbu dalyvauti AGS dėl greitesnio ginčo sprendimo – 49 proc., dėl reputacijos išsaugojimo – 49 proc., dėl pigesnės ir paprastesnės ginčo sprendimo galimybės – 43 proc.
  9. 40 proc. verslininkų naudojosi VVTAT paslaugomis ar VVTAT teikiama informacija
  10. Teigiančiųjų, kad prisideda prie aplinką tausojančio vartojimo skatinimo, yra 78 proc.
  11. 11 proc. įmonių nurodo, kad yra gavusios prevencinio pobūdžio rekomendacijų iš VVTAT dėl galimų pažeidimų. Didžioji dauguma – 96 proc. – gavusiųjų VVTAT rekomendacijas į jas atsižvelgė.

Apie VVTAT veiklą

  1. 2022 m. VVTAT sulaukė 46 575 kreipimųsi dėl vartotojų teisių (10 proc. daugiau nei pernai, 25 proc. daugiau nei 2020 m. ir net 35 proc. daugiau nei 2019 m.).
  2. 43 proc. atvejų, kai VVTAT nagrinėjo ginčą, vartotojas ir verslininkas susitaikė.
  3. Vidutinė ginčo VVTAT nagrinėjimo trukmė – 51 d.
  4. Patikrintos 347 interneto svetainės, kuriose siūlomos vartojimo prekės ir (ar) paslaugos.
  5. VVTAT pateikė apie 700 rekomendacijų verslininkams.
  6. Atlikti 7 093 ne maisto produktų ir paslaugų patikrinimai (72 proc. atitiko teisės aktų reikalavimus).
  7. Atlikta 30 klasifikuojamų apgyvendinimo objektų apžiūrų.
  8. Nustatyti 137 pavojingi gaminiai (vyrauja žaislai bei Kinijoje pagamintos prekės).
  9. Europos vartotojų centras Lietuvoje sulaukė vidutiniškai 15 vartotojų iš 29 Europos šalių kreipimųsi per dieną.
  10. 72 proc. Europos vartotojų centro Lietuvoje gautų prašymų išnagrinėti vartotojo naudai.
  11. Europos vartotojų centras Lietuvoje padėjo vartotojams susigrąžinti šiek tiek daugiau nei ketvirtį milijono eurų.

Pasidalinkite su drauge ar draugu

Daugiau naujienų

Kurčiųjų buriavimo čempionė: „girdinčiam žmogui buriuoti kur kas paprasčiau – šūkteli ir komanda suklūsta“

Praėjusį rudenį tauragiškė Laura Jūdvytytė Pasaulio kurčiųjų buriavimo čempionate iškovojo bronzos medalį. Nors čempionate varžytasi ir komandinėse rungtyse, sėkmė aplankė burlaivį valdant vienai. Ir nors, regis pripažinimas galėtų būti pakankamas atlygis už sunkų darbą, Laurai norisi daugiau: ji nori, kad daugiau jaunų, kurtumą turin

Rygoje vyko pirmasis iniciatyvos „Atvykėlių ir pabėgėlių integracijos Baltijos šalyse 2025–2026 m. akademija” mokymų etapas

Įgyvendinant projektą „Užsienio kilmės Lietuvos gyventojų integracijos procesų koordinavimo plėtra Lietuvos Respublikos savivaldybėse“, kurį vykdo Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kartu su partneriais VŠĮ Diversity Development Group ir 16 Lietuvos savivaldybių, tarp kurių

Kaip profesionaliai paruošti automobilį pardavimui Lietuvoje

Naudoto automobilio pardavimas Lietuvoje gali būti sudėtingas procesas, reikalaujantis ne tik mechaninių žinių, bet ir strateginio požiūrio į rinkodarą. Lietuvos naudotų automobilių rinka yra viena iš aktyviausių Baltijos regione, todėl norint gauti geriausią kainą, būtina pasirūpinti ne tik transporto priemonės technine būkle, bet ir jos pa

Akademinis spaudimas: kaip nespaudžiant vaiko išsaugoti jo motyvaciją mokytis?

Šiaulietė, Lietuvos skautijos skautė Ieva pasakoja, kad paskutiniai keli metai mokykloje atneša daugiau spaudimo: kyla nerimas dėl egzaminų, karjeros pasirinkimų. Tačiau Ieva pastebi, kad ne vieną jauną žmogų mokykloje atitenkantis mokymosi krūvis ne motyvuoja, o atvirkščiai – verčia pasiduoti: „Dauguma jaunų žmonių

„Pakeliui į rojų“: Virginijos Rimkuvienės knygos pristatymas ir įkvepianti paskaita Tauragėje

Vakar Tauragės B. Baltrušaitytės viešojoje bibliotekoje vyko susitikimas su Virginija Rimkuviene – mokytoja, žurnaliste, rašytoja, ilgamete leidinių „Ieva“, „Cosmopolitan“ ir „Moteris“ redaktore bei straipsnių autore. V. Rimkuvienė yra parašiusi keturias knygas, o naujausia i&sc

Per iniciatyvą „DUOday“ organizacijos mokosi priimti darbuotojus su negalia

Gegužės 22 dieną Lietuvoje jau šeštą kartą prasidės „DUOday“ iniciatyva. „DUOday“ – diena, kai įmonės bei organizacijos visame pasaulyje kviečia žmones su negalia išbandyti naujas profesijas bei darbo roles. Šiais metais iniciatyva vyks mažiausiai 17-oje Lietuvos miestų. Per pusę šimt

„Eko maistas“ pradėjo ekologiško maisto tiekimą Tauragės lopšeliams-darželiams

Kovo 17 dieną Tauragėje startavo VšĮ „Eko maistas“, kuri nuo šiol užtikrins kokybišką ir ekologišką maitinimą ikimokyklinio ugdymo įstaigų vaikams. Sprendimas įkurti šią įstaigą priimtas reaguojant į vis dažnesnius nusiskundimus dėl anksčiau tiekto maisto kokybės ugdymo įstaigose. Į klausimus atsako Ta

Lietuvos savivaldybėse įsibėgėja viešųjų paslaugų perdavimas nebiudžetinėms įstaigoms: kokia to nauda?

Viešųjų paslaugų perdavimas nevyriausybinėms organizacijoms, bendruomenėms ir socialiniams verslams yra vienas iš Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ numatytų krypčių. Tačiau šioje srityje savivaldybėms vis dar kyla nemažai iššūkių.  Juos įveikti padeda Inovacijų agentūros įgyvendinama

Ir vėl pavasaris... Ir vėl alergijos... I Vaikų alergologė gydytoja Regina Mačiulienė

Ir vėl pavasaris... Ir vėl alergijos... I Vaikų alergologė gydytoja Regina MačiulienėIr vėl pavasaris... Ir vėl alergijos... Pasikartokim, kaip kasmet, kaip elgtis, ką daryti, ko nedaryti, kad geriau jaustųsi alergiški žiedadulkėms? - Alergiją gan dažnai „nurašome“ kaip peršalimo liga. Kokie simptomai, kaip atskirt

In memoriam Kęstučiui Macijauskui (1955–2025)

Pagerbdami tauragiškio aktoriaus, režisieriaus, rašytojo Kęstučio Macijausko atminimą, kviečiame klausytis pokalbio su bendražygiu Eugenijumi Šalčiu ir Klaipėdos dramos teatro vadovu Tomu Juočiu. https://open.spotify.com/episode/6qgdanao4GHORQSffHLDGy Kalbino Arūnas Graželiūnas.