Tauragė pelnytai vadinama automobilininkų miestu, tad visos naujienos, susijusios su mašinomis, tauragiškiams itin aktualios. Nuo gegužės 1-osios norint parduoti automobilį jau privalu turėti savininko deklaravimo kodą (SDK) arba gresia bauda. SDK nukreiptas prieš nesąžiningus perpardavinėtojus, kurie nedeklaruoja sandorių, nemoka mokesčių ir dažnai neatsako už parduodamą automobilį. Tačiau ir legaliai dirbantiems automobilių importuotojams gauti tokį kodą tapo iššūkiu: naujoji „Regitros“ sistema stringa, o automobilių prekeiviai netveria pykčiu – jų verslas žlugdomas. „Tauragės žinių“ kalbinti verslininkai naująją tvarką keikia ir vadina ją nesąmone.
Kodas privalomas kiekvienam
Nauja transporto priemonių apskaitos sistema pradėjo veikti nuo gegužės 1-osios. Joje fiksuojami visų transporto priemonių savininkai, t. y. kiekviena šalyje esanti ir nuosavybės teise Lietuvos gyventojui ar įmonei priklausanti transporto priemonė turės turėti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK), kuris bus sudarytas iš 8 raidžių.
Transporto priemonę parduoti ar registruoti bus galima tik turint šį kodą. Nuo šiol savininkų pasikeitimas ir registracija bus du atskiri procesai. Pirma, vykstant nuosavybės pasikeitimui kas kartą bus suteikiamas naujas SDK. Antra, tik turėdamas jį asmuo galės registruoti transporto priemonę savo vardu.
„Šiuo metu dalis transporto priemonių perpardavimo sandorių vyksta atsiskaitant grynaisiais pinigais, kurie nėra fiksuojami ar įtraukiami į sistemos apskaitą, todėl taip nuslepiami mokesčiai. Tikėtina, kad dėl to valstybė kasmet praranda apie 40 mln. eurų. Centralizuota transporto priemonių savininkų apskaitos sistema – tai būtina ir neatidėliotina kovos su šešėliniu automobilių verslu priemonė“, – žiniasklaidai teigė vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė.
Pastaraisiais metais naudotų automobilių prekybos sektoriaus kontrolei Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) skyrė išskirtinį dėmesį. 2018–2020 metais, atlikdama kontrolės veiksmus, VMI šiame sektoriuje nustatė beveik 5 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių.
Didžiausias pokytis per 30 metų
VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas žiniasklaidai teigė, kad tai didžiausias transporto priemonių registravimo sistemos pokytis per 30 metų. Pasak jo, nuo gegužės 1 d. kiekvieną transporto priemonę ir jos savininką sies savininko deklaravimo kodas, kuris keisis keičiantis automobilio savininkui. SDK bus suteikiamas ne tik naujai registruojamiems, bet ir jau užregistruotiems automobiliams. Anot jo, nuo gegužės 1 d. SDK kodas automatiškai bus sugeneruotas 1,9 mln. transporto priemonių. Esą dėl to transporto priemonių savininkams jokių veiksmų imtis nereikės.
Pradėjus galioti naujai tvarkai pirmasis, per 5 darbo dienas, į „Regitrą“ turi kreiptis pirkėjas, kuris deklaruoja, kad įsigijo transporto priemonę ir tik vėliau pardavėjas patvirtina, kad būtent šiam asmeniui pardavė turėtą automobilį.
„Regitros“ atstovas teigė, kad įsigiję automobilį pirkėjai apie įvykusį sandorį galės pranešti dviem būdais – visiškai nemokamai pasinaudodami elektronine sistema arba atvykdami į „Regitros“ padalinį ir už suteiktą paslaugą sumokėdami kiek daugiau nei 4 eurus. Tokia praktika bus taikoma ir įsigyjant transporto priemonę iš užsienio. Dar prieš įvažiuojant į Lietuvos teritoriją elektroninėmis priemonėmis bus privalu deklaruoti automobilio įsigijimą. „Įsigaliojus šiai tvarkai automobilių pardavimu užsiimantys asmenys, įveždami transporto priemones į Lietuvos teritoriją, iš anksto turės būti deklaravę jų įsigijimą bei turėti SDK. Kitu atveju automobilių įvežimas į šalį bus deklaruojamas kaip nustatytos tvarkos pažeidimas“, – teigė „Regitros“ atstovas.
„Regitra“ ilgina darbo laiką
„Regitros“ kelių transporto priemonių registravimo sistemoje pranešama, kad šiuo metu galimi sistemos sutrikimai: „Atsiprašome už laikinus nepatogumus. Dedame visas pastangas, kad trikdžius pašalintume kiek įmanoma greičiau“. Šiuo metu valstybės įmonė nagrinėja dažniausiai užduodamus klausimus ir teikia atsakymus klientams svetainėje. „Kadangi iš esmės keičiasi ilgą laiką nusistovėję procesai, natūralu, kad klientams kyla klausimų. Todėl atsižvelgiant į naujoves, nuo gegužės ilginamas informacijos centro darbo laikas. Nuo šiol klientams konsultacijos bus teikiamos ilgiau pirmadieniais-ketvirtadieniais, t. y. nuo 8 iki 18 val.“, – nurodo įmonė.
„Regitra“ automobilių pirkėjams rekomenduoja prieš perkant įsitikinti, ar ji jau turi SDK, kadangi be šio kodo nebus galimybės deklaruoti nuosavybės pasikeitimo ir transporto priemonės registruoti savo vardu. Patariama šį kodą nurodyti ir sudaromoje pirkimo-pardavimo sutartyje. Norint gauti SDK įvežtam arba įvežamam iš užsienio automobiliui, tikrinama įvairi informacija apie transporto priemonę, pavyzdžiui, ar ji nėra ieškoma, ar jai nėra taikomas areštas ir pan. Tačiau tai paprastai užtrunka kelias minutes, nurodo „Regitra“ „Klientams pildant deklaraciją internetu kviečiame būti atidžius ir duomenis suvesti kuo tiksliau, nes tai gali būti viena iš priežasčių, kodėl SDK negalės būti suteikiamas. Teikiant deklaraciją internetu reikia prisegti pirkimo-pardavimo sutartį ar kitą įgijimą patvirtinantį dokumentą. Dokumentą galima tiesiog nufotografuoti telefonu ir į sistemą įkelti nuotraukas“, – informuoja įmonė.
Numatyta atsakomybė ir tolerancijos laikotarpis
Transporto priemonės savininkui numatytos tvarkos reikalavimų nevykdymas užtraukia baudą nuo 150 iki 300 eurų. Pirmą kartą ši atsakomybė gali būti sumažinta iki 75 eurų, o pakartotinai padarius šį nusižengimą numatyta bauda nuo 440 iki 600 eurų.
Nors naujoji tvarka įsigaliojo gegužės 1-ąją, iki liepos 31 d. bus taikomas pereinamasis laikotarpis. Jo metu į „Regitrą“ turėtų kreiptis tie, kurių transporto priemonė yra Lietuvos teritorijoje, tačiau ji yra išregistruota arba dar neįregistruota. Iki rugsėjo 1-osios bus taikomas tolerancijos laikotarpis.
Taikomas pereinamasis laikotarpis toms transporto priemonėms, kurios įvežtos iki gegužės 1-osios, bet dar nebuvo priregistruotos – joms SDK galima gauti per 3 mėnesius.
Tikrins keliuose, turgavietėse, skelbimuose
VMI kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius žiniasklaidai teigė, kad pokyčius paskatino ir kaimyninės Latvijos patirtis. Įdiegusi privalomą automobilių registravimo sistemą, kaimyninėje šalyje per pirmuosius metus šiame sektoriuje sumokėtų mokesčių suma išaugo 27,2 mln. eurų. Jis aiškina, kad tokia tvarka padės užkirsti kelią sudaryti fiktyvius transporto priemonių pardavimų sandorius bei užtikrinti automobilių pirkimo-pardavimo sandorių kontrolę, kuri bus vykdoma tiek stabdant automobilius gatvėje, tiek automobilių turguose ar kitose pardavimo vietose. Apie naująją automobilių registravimo tvarką primena ir Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI). Pranešime spaudai informuojama, kad dvi pagrindinės sektoriaus problemos – automobilių prekybos veiklos neįregistravę ir mokesčių nemokantys tarpininkai, taip pat dirbtinai sumažintos automobilių kainos. „Šiuo metu Lietuvoje beveik pusė automobilių pirkimo-pardavimo sandorių tariamai yra sudaroma su užsienio valstybių piliečiais, nors realybėje didžioji dauguma automobilių įsigyjami Lietuvoje“, – situaciją komentavo R. Puncevičius. Pasak jo, dėl tokio nesąžiningų automobilių prekeivių veikimo būdo dažniausiai nukenčia patys gyventojai, netenkantys garantijų. Teigiama, kad nauja SDK sistema apsunkins manipuliacijas transporto priemonių kaina. „Numatoma vykdyti plataus spektro kontrolės priemones – bus tikrinami autovežiai, keliuose stabdomos pavienės transporto priemonės. Specialistai lankysis automobilių turgavietėse ir kitose pardavimo vietose, atliks skelbimų analizę internetiniuose portaluose“, – sakė R. Puncevičius, pažymėdamas, kad tolerancijos laikotarpiu institucijos sieks ne bausti, o įspės, padės ištaisyti klaidas, suteiks informacijos. Kontrolės veiksmus vykdys Policijos, VMI, Muitinės bei Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos, Valstybinės sienos apsaugos inspekcija, Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai. VMI šiems atvejams šiemet tirti skyrė papildomus resursus – subūrė tyrėjų komandą, kuri atliks stebėsenos ir kontrolės veiksmus.
Yra pliusų, bet tikrai daug daugiau minusų
Naujoji sistema skirta kovoti su šešėliu – fiktyviomis pardavimų sutartimis, neteisingai nurodomomis kainomis, o Valstybinė mokesčių inspekcija regi kone 40 mln. eurų PVM trūkumą šiame sektoriuje, kurį tikimasi skaidrinti. Mat dabar tarpininkai turės savo vardu gauti SDK – Lietuvoje neregistruotiems automobiliams SDK gauti nebus galima. Vis dėlto kol kas nuo naujosios tvarkos kenčia ir begalę sunkumų patiria ir sąžiningai dirbantys verslininkai.
– Man tai darbo daug daugiau, o ar yra logikos – nežinau. Esam didelė įmonė, vežam „ant firmos“. Dabar turimas mašinas reikia suvesti į sistemą. Bus reikalų… Žinoma, dabar labai daug nepatogumų, ne tik mums, bet ir mašinas perkantiems. Pavyzdžiui, koks ukrainietis, nusprendęs pirkti automobilį, turės laukto to kodo, taigi tam teks nuomotis viešbutį. kam jam tos išlaidos? Kolega per dieną tik 6 mašinas sukėlė. O man pavyko tik vieną. Sistema nuolat stringa, – pasakojo didelėje automobiliais prekiaujančioje įmonėje dirbantis Arnas.
Jis svarstė, kad daugiau problemų nuo šiol bus tiems, kurie automobilius į Lietuvą veždavo nelegaliai. Esą perpardavinėtojas nupirkdavo automobilį iš tikrojo savininko, bet užpildydavo tik pusę pardavimo sutarties – kitą pusę vėliau užpildydavo galutinis pirkėjas. Taip tarpininkas pats niekur nefigūruodavo ir nenešdavo jokios atsakomybės. Antai jei mašina sugenda vos nupirkta, pirkėjas nieko negali įrodyti. Dabar bus privaloma save deklaruoti kaip transporto priemonės savininką, mokėti mokesčius ir, aišku, būti atsakingam už parduotą automobilį.
Tauragiškis Justas, turintis savo įmonę ir gabenantis automobilius iš Prancūzijos, sako – kad sistema veiktų, ji turėtų būti paprasta. Čia, panašu, kad sudėtingiau. Sistema apima ne tik automobilių verslą, bet ir kiekvieną žmogų, norintį parduoti savo automobilį, jiems, panašu, informacijos trūko. O ir registracija vyksta labai sunkiai.
– Sistema stringa. Patekti į padalinius neina. „Regitros“ atsakymai – tai tik nuorodos į jų puslapį ir atsiprašymai. Naujoje tvarkoje yra daug pliusų, bet tikrai daug daugiau minusų. Tiek metų sistema paprastėjo ir tapo patogi iki šios naujos perteklinės tvarkos. Perkant vieną automobilį per penkerius metus galima pakentėti, bet užsiimant mašinų verslu, tai tapo dar viena biurokratine našta, – pasakoja Justas.
Pasak jo, kad sistema veiktų, ji turi būti paprasta. Šiuo metu ji labai neaiški, sudėtinga. Paklaustas, ar esant ankstesnei tvarkai buvo galimybių sukčiauti, Justas svarsto, kad bet kuriai tvarkai esant galimybių sukčiauti yra. Žmonių sąmoningumas auga, bet tam reikia laiko.
– Dar nėra aišku, kaip reikia parduoti automobilį kitos šalies įmonėms, nes jos nesupranta, kodėl atstovui būtina vykti į Lietuvą, kai kitur viską įmanoma padaryti net nesusitikus. Kalbant paprastai, anksčiau bendradarbiaujant su užsienio įmonėmis jos pirkdavo patikusį automobilį iš nuotraukų, atlikus pavedimą būdavo sutvarkomi dokumentai, nusiunčiami elektroniniu paštu įmonei, kuri atsiunčia tralą paimti automobilio. Dabar su nauja sistema to daryti neina, nes įmonės atstovas arba jo įgaliotas asmuo „Regitroje“ turi pasirašyti dokumentus, kad tikrai nusipirko automobilį, kurio toks SDK kodas (elektroniniu būdu to padaryti neina), užsieniečiai to nesupranta, kam jam vykti į kitą šalį ar kam įgalioti kitą asmenį (įgaliojimas tinka tik notariškas), kai viskas buvo taip paprasta, – apie verslui kylančius sunkumus aiškina Justas.
Daugiau klausimų nei aiškumo
Su automobilių prekybos versle besisukančiu Dariumi kalbėjomės telefonu, jis šiuo metu Prancūzijoje. Jis pritaria, kad iš pažiūros nesudėtingas pakeitimas gali virsti dideliu galvos skausmu. Anot jo, „Regitros“ sistema neveikė šeštadienį, kuomet įsigaliojo prievolė, o pirmadienį naujo kodo teko laukti mažiausiai pusdienį – potencialus automobilio pirkėjas gali apsisukęs ir nebesugrįžti.
– Ne visi užsienyje tuos duomenis pateikia. Joks prancūzas ar vokietis savo paso duomenų tikrai neduos. Taigi automobilių pirkėjams užsienyje gali tekti juos paprasčiausiai išsigalvoti. Gerai, jei vokiškuose automobilio dokumentuose būna nurodyta savininko gimimo data, pvz., Olandijoje ji nenurodoma, – sakė Darius
Kitoje automobiliais prekiaujančioje įmonėje dirbanti Asta teigia, kad įsigaliojus naujajai automobilių registravimo tvarkai kyla daug klausimų.
– Ne viena transporto prekyba užsiimanti įmonė neįsivaizduoja, kas būtų, jei automobilį, jau turintį SDK kodą, tektų grąžinti prancūzų įmonei ar privačiam pardavėjui. Kaip tada automobilis bus išdeklaruotas ir panaikintas SDK kodas? O kaip ES pilietis, atvykęs savaitgalį, kai nedirba VĮ „Regitros“ padalinys, nusipirkęs automobilį, deklaruos pirkimą? Gaunant SDK kodą prašoma įvesti pirkėjo asmens kodą. O ką daryti, kai pirkėjas nesutinka pateikti savo asmens kodo – užsieniečiams neaišku, kodėl jo reikia? – klausimus vardija ji.
– Pavyzdžiui, parduodi mašiną, atvežtą iš užsienio, ukrainiečiui. Jis išvažiuoja į savo šalį. Jam nerūpi jokia „Regitra“, juo labiau, kad savaitės eilė į priekį. To kodo jis neišsiims ir internetu, nes turėtų prisijungti prie lietuviško banko. Pardavėjai atsiduria padėtyje be išeities, – gūžčioja pečiais Asta, pridurdama, kad tai gryniausias verslo žlugdymas ir taip dalis užsienio klientų aplenks mūsų šalį, o tai reiškia mažiau surenkamų mokesčių.
Penktadienį Pilies kiemelyje rinkosi džiazo ir meno mylėtojai. Tauragėje vienuoliktą kartą pradėtas festivalis „Tauragė Jazz“. Atidarymo koncertas patikėtas tauragiškių puikiai žinomiems „Latvian Blues Band“ ir Adeamai Walkowiak. Kas mėgsta bliuzą, svingavo viso koncerto metu, o kas savo muzikinį skonį
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) kviečia gyventojus teikti paraiškas taršių katilų keitimui į efektyvius šilumos gamybos įrenginius. Netikėtai greitai pasibaigę ankstesnių etapų kvietimai rodo itin didelį gyventojų susidomėjimą naujais ir efektyviais šilumos siurbliais bei jų įsigijimui taikomoms dotacijoms. Ecoenergi
Gegužės 21 dieną Tauragės B. Baltrušaitytės viešojoje bibliotekoje vyko išskirtinis renginys – knygos „Lietuvos geležinkelių automotrisės ir motorvežiai“ pristatymas. Šios knygos autoriai – Ivan Rudnev, Tony Olsson ir tauragiškis Žilvinas Urbutis. Būtent pastarasis dalyvavo pristatyme ir gy
Tauragės sporto centro krepšinio U15 komanda, treniruojama Tado Rapolavičiaus - Tallinn Nord Cup turnyro čempionai! 13 komandų turnyre nepatirtas nei vienas pralaimėjimas ir iškovota užtikrinta pirmoji vieta! Studijoje kalbamės turnyrą, krepšinį ir Sekmadienio krepšinio lygą. Prie mikrofono treneris Tadas Rapolavič
Jau šį penktadienį, 18 valandą, Pilies kiemelyje pasirodys unikalus bliuzo tendemas – britė Adeama Walkowiak ir Latvijos bliuzo karaliai „Latvian Blues Band“. Pasak grupės lyderio Janio Bukovskio, Tauragė kas kart grupę pasitinka su lietumi, muzikantas ragina tauragiškius atvykti teigiamai nusiteikus ir žada ge
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras kviečia aristokratiškai švęsti „valso karaliaus" jubiliejų Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras gegužės 23, 24 ir 29 dienomis kviečia publiką kartu su visu pasauliu švęsti „valso karaliaus" Johanno Strausso jaun. 200-ąjį gimtadienį. Šia ypatinga proga žiūr
Praėjus daugiau nei dviem savaitėms nuo pajamų deklaravimo ir įmokų sumokėjimo termino pabaigos, per 10 tūkstančių savarankiškai dirbančių žmonių kreipėsi į „Sodrą" su prašymais atidėti įmokų mokėjimą. Tiems, kas nesumokėjo įmokų ir nesikreipė dėl jų atidėjimo, jau siunčiami raginimai sumokėti skolą. To nepadarius, prasidės skol
Vyriausybė šios dienos posėdyje pritarė patikslintiems Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo pakeitimams, kuriuos Finansų ministerija pakoregavo atsižvelgusi į antradienį Seimo posėdyje vykusias diskusijas. Be jau anksčiau skelbtų NT mokestinių pakeitimų, svarbiausi patikslinimai yra du: savivaldybėms nustatomos 10 tūkst. eurų neapmo
Lietuvoje vyksta žemės ūkio naudmenų deklaravimas, o kartu su juo – galimybė ūkininkams pasinaudoti svarbia priemone stiprinant savo ūkį ir prisidedant prie klimato kaitos švelninimo bei biologinės įvairovės išsaugojimo. Gamtosaugos ekspertai kviečia ūkininkus pasinaudoti šia galimybe ir siūlo aiškią, trumpą rekome
Trečiadienį prie Zumpės tvenkinio pristatytas projektas, kurio idėja – Kartų parko saloje pasodinti ąžuolą, o jo paunksnėje įkurdinti plytų sienelę-suolą. Sienelė iš plytų įprasmina kadaise netoliese stovėjusi plytinę. Įdomu tai, jog gyventojai gali įsigyti plytas, kuriose būtų išgraviruotas jų vardas. Kaip renginio metu sakė p
Dar šių metų pradžioje, Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kriminalinės policijos ekonominių nusikaltimų tyrimo skyriaus pareigūnai tikrindami gautą informaciją apie neteisėtai laikomas cigaretes, atliko kratą vyro, gim. 1952 m., gyvenamosiose patalpose, esančiose Klaipėdos mieste. Kratos metu buvo rasta ir paimta 1 964 pa
Tauragės apskrities vyriausiasis policijos komisariatas informuoja apie pastarąją parą užfiksuotus įvykius, susijusius su viešojo saugumo pažeidimais. Pradėti ikiteisminiai tyrimai dėl eismo įvykio, kurio metu sužalotas žmogus, bei dėl galimo narkotinių medžiagų laikymo. Eismo įvykis Šilalės rajoneGegužės 20 d. apie 10.25 val. &Scaro