Septynerius metus Bergene praleidęs tauragiškis Paulius Skarbalius grįžęs į Tauragę ėmėsi verslo. Vyras teigė, jog į Norvegiją vyko užsidirbti pinigų, o susikrovęs kapitalą, grįžo į gimtąjį miestą. „Aš visada buvau patriotiškas, nemėgau tų, kurie „važiuoja“ ant Lietuvos. Gal todėl, kad labai traukia tėvynė, be to, norėjau nuosavo verslo,“ – teigė trisdešimtmetis. Kartu su žmona jie įkūrė automobilių nuomos verslą, kuris orientuotas į iš užsienio grįžtančius lietuvaičius.
Norvegijos kainos
Studijas Aleksandro Stulginskio (buvusiame Žemės ūkio, – red. past.) universitete baigęs tauragiškis P. Skarbalius nė nedvejojo dėl savo ateities planų užsienyje. Vyras pripažino, kad 2011 metais į Norvegiją išvyko planuodamas užsidirbti pinigų ir grįžti į tėvynę.
Miškininkystės specialybę įgijusiam vyrui svetur teko imtis kiek kitokio profilio darbo. Vos apšilęs kojas antrame pagal dydį Norvegijos mieste Bergene, Paulius pradėjo dirbti CNC tekinimo staklių programuotoju. Jo atstovaujama kompanija gamino detales „Rolls Royce“ prekės ženklui. Tiesa, po 2014-aisiais prasidėjusios naftos krizės, įmonė bankrutavo. Tauragiškis susirado darbą dėvėtų baldų salone ir, kaip pats tikina, gyveno tikrų tikriausioje komforto zonoje.
Nors Norvegija viena brangiausių valstybių pasaulyje, ten išgyventi P. Skarbaliui ir jo šeimai sekėsi puikiai. Tiesa, vyras pripažino, kad pinigai Bergene ant medžių neauga, o kainos kyla gerokai dažniau nei Lietuvoje.
– Kainos ten kyla dar labiau nei atlyginimai. Ateini po naujųjų metų į kino teatrą, o ten bilietas pabrangęs 10 kronų. Maisto kainos, apskritai, 3–4 kartus didesnės, litras benzino apie 1,7 Eur. Na gal tik lašiša panašiai, kaip Lietuvoje, bet visi supranta, kad Norvegija – didžiausia jos eksportuotoja pasaulyje. Neverta net kalbėti apie dideles cigarečių ar alkoholio kainas, nors pats nerūkau, bet ten viskas daug brangiau, pavyzdžiui, nuomojamos gyvenamosios patalpos per mėnesį su mokesčiais – 1 200 eurų, draugai pirko apie 70 kv. m butą, jis kainavo 300 tūkst. eurų, – pasakojo P. Skarbalius.
Vyro nuomone, vidutines pajamas uždirbančių lietuvių ir norvegų galimybės panašios, tačiau Skandinavijoje kur kas geriau jaučiasi nekvalifikuoti darbininkai, atvykę iš Lietuvos. Ten jie uždirba apie 2 000 eurų per mėnesį, tuo tarpu Lietuvoje minimumas vos peržengia 400 eurų.
Patriotas
P. Skarbalius pripažino, kad per 7 metus emigracijoje nepajuto šiltesnės draugystės su norvegais. Esą daugelis jų pasižymi uždarumu, atvykėlių į savų ratą neįsileidžia. Vyras tikino, jog tai nereiškia, kad norvegai nedraugiški. Buvęs tauragiškio darbdavys mielai paskolindavo automobilį, padėdavo iškilus sunkumams.
– Aš visada buvau patriotiškas, nemėgau tų, kurie „važiuoja“ ant Lietuvos „Delfi“ komentaruose. Grįžau, gal todėl, kad labai traukia tėvynė, be to, norėjau nuosavo verslo,“ – apie pagrindines sugrįžimo priežastis kalbėjo vyras.
Paulius pripažino: Norvegijoje dėl kronos kurso ir brangstančių produktų gyventi dabar sunkiau nei prieš septynerius metus.
Prieš kraustantis į Tauragę šeima nelabai domėjosi „Globalios Lietuvos“ ar „Globalios Tauragės“ projektais. Tačiau tiki kalbomis apie sugrįžtančius tauragiškius. Per kelerius metus iš jo draugų rato net šešios šeimos paliko Norvegiją ir sugrįžo į Lietuvą. Rugsėjį persikels dar viena, anot pašnekovo, daugeliui jų apie trisdešimt, ir jie nori gyventi Lietuvoje.
P. Skarbalius, prieš pradėdamas verslą, daug nesigilino ir į paramos modelius, tiesiog, bandė viską sukurti savo rankomis.
Verslo vandenis išbandė jo tėtis, brolis ir pusbroliai, tad pavyzdžių buvo. O kurti automobilių nuomos paslaugą pakuždėjo jo paties patirtis. Keletą kartų per metus iš Norvegijos parskridęs į Lietuvą, sukdavo galvą, iš kur gauti automobilį.
Automobilių nuoma
„Auto2rent“ – vos dvi savaites veikianti tauragiškio įmonė, kuri jau šį mėnesį turės 5 lengvuosius automobilius ir 2 keleivinius autobusiukus. P. Skarbaliaus nuomone, didžiuosiuose šalies miestuose ši rinka jau užpildyta, veikia ne tik gerai žinomos automobilius nuomojančios „City Bee“, bet ir kitos kompanijos.
Kaip teigė pašnekovas, jų nuomojami lengvieji automobiliai orientuoti į emigrantus. Esant poreikiui, transporto priemonė pristatoma į oro uostą, pasirašoma sutartis ir vairuotojas gali leisti atostogas Lietuvoje be suvaržymų.
Mikroautobusų nuoma labiausiai domina didesnių švenčių – vestuvių, mergvakarių dalyvius. Žmonės su aštuonviete „Opel Vivaro“ keliauja į Kroatija, Slovakiją. Kaip teigė P. Skarbalius, didesnio susidomėjimo sulaukia šaltuoju metų laikotarpiu, kai žmonės vyksta slidinėti. Su mikroautobusiuku patogu vežtis slides ar kitą didesnę mantą, visiškai naujos ir KASKO draudimu aprūpintos transporto priemonės užtikrina saugią kelionę, be didesnių nesklandumų.
– Šiuose mikroautobusiukuose yra sėdynės vaikams, įdiegsime nemokamą wi-fi ryšį. Skirtingai nei kiti, stengiamės suteikti visą paketą, be jokių užslėptų mokesčių, – teigė verslininkas.
Laisvų nėra
Vos prieš dvi savaites startavęs verslas klientų skaičiumi nesiskundžia. Lengvuosius automobilius dabar graibsto parvykstantys emigrantai, laisvas stovi dar dažais kvepiantis autobusiukas, tiesa savaitgalį jis išvyks su vestuvininkų svita.
– Kol kas reklamuojamės per žinomus automobilių prekybos ir nuomos tinklalapius, socialinį tinklą „Facebook“, kuriame veikia didelės emigrantų grupės, – pasakojo tauragiškis.
Anot P. Skarbaliaus, Tauragėje nuomojamų automobilių kainos svyruoja nuo 15 iki 70 eurų už parą. Kainą lemia keletas faktorių: transporto priemonės modelis ir sutarties trukmė. Nuomojant ilgesniam laikotarpiui, apynaujo automobilio nuoma bus pigesnė.
Tauragiškio teigimu, elektra varomų transporto priemonių jo parke nebus. Esą Lietuvoje dar nesukurta infrastruktūra jais naudotis. Norvegijoje ši sritis itin išvystyta. Keliaujantys į Bergeno centrą privalo mokėti 6 eurų taršos mokestį. Elektromobilių vairuotojai jo nemoka, bet valstybė jiems suteikia pridėtinės vertės mokesčio lengvatas.
P. Skarbaliaus teigimu, dar šio mėnesio pabaigoje jo verslą papildys 3 naujos transporto priemonės. Ateityje jie planuoja įsitvirtinti Kauno mieste, kuriame yra oro uostas. Kol kas „Auto2rent“ dar tik naujokas šioje rinkoje, bet tauragiškis tiki, kad šis verslas turi geras perspektyvas.