Tauragės žinios logotipas
Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Algimantas Ambroza

Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Spalio pabaigoje Šilalės savivaldybės taryba leido UAB „Šilalės autobusų parkas“ imti 178 tūkst. eurų paskolą naujam autobusui pirkti ir suteikė jai rajono biudžeto garantiją. Tai reiškia, kad jei įmonė neturės lėšų paskolai padengti, bendrovės įsipareigojimus turės perimti savivaldybė. Autobusas jau perkamas, nors 9 mėnesių Šilalės autobusų parko veiklos rezultatai kaip niekada prasti – įmonė patyrė daugiau kaip 41 tūkst. Eur nuostolių.

Politikai skaičiavo formaliai

UAB „Šilalės autobusų parkas“ direktorius Vytautas Norkus tikino, kad naujas 50 vietų dyzelinis autobusas labiausiai reikalingas užsakomiesiems reisams, kurių didžiąją dalį sudaro mokinių ekskursijos ir kaimo bendruomenių kelionės po Lietuvą. Pasak vadovo, kadangi išlipti iš naujo autobuso daug smagiau nei iš seno, viliamasi, kad jį įsigijus, padaugės norinčiųjų pažinti Lietuvą, o gal ir užsienio valstybes. Didžiausia tokių užsakomųjų reisų paklausa atsiranda per mokinių atostogas ir vasarą, kai padidėja keliaujančių srautai. Svarbu ir tai, jog nuo 2026 m. keisis reikalavimai – visi įmonės autobusai, net ir važiuojantys tarpmiestiniais maršrutais, turės būti ne senesni nei 10 metų ir pritaikyti žmonėms su negalia. O tokių Šilalės autobusų parkas šiuo metu neturi nė vieno.

Tarybai svarstant, ar tikrai būtina pirkti tokį didelį autobusą, įsiterpė ir rajono meras Tadas Bartkus. Nacionalinio krizių valdymo centro rugsėjo mėnesį surengtose pratybose jis išgirdo, jog Autobusų parkams, jei ištiktų nelaimė, tektų evakuoti gyventojus, o išgirtieji elektriniai autobusai tam netiks, nes, sutrikus elektros energijos tiekimui, jie toli nenuvažiuos. Todėl atsargai reikalingas dyzelinis, didelio talpumo autobusas.

V. Norkus tikino, kad įmonė pajėgi penkerius metus kas mėnesį sumokėti 4,5 tūkst. Eur lizingo įmoką, bet, anot jo, jei autobusas tiek neuždirbs, „teks imti iš bendrovės lėšų“. Tarybos nariai skaičiavo formaliai: savivaldybės skolinimosi limitas neviršytas, biudžeto lėšomis yra suteikta tik kone 90 tūkst. Eur garantija UAB „Šilalės šilumos tinklai“ paskolai, o meras užtikrino, jog savivaldybė dar gali pasiskolinti net 6 mln. Eur.

Tačiau Raimundas Vaitiekus prog­nozavo, kad naujasis pirkinys ne tik pats neišsilaikys, bet ir gali pakenkti Šilalės autobusų parko finansiniam stabilumui.

„Tiek užsakomųjų reisų neturėsime ir su privačiais asme­nimis nepakonkuruosime. Bet ne Autobusų parkas kaltas, kad savivaldybė jam nustato 1 proc. rentabilumą“, – aiškino tarybos narys.

Klimpsta į nuostolius

Spalio pabaigoje UAB „Šilalės autobusų parkas“ dar nebuvo pateikęs savivaldybei 9 mėnesių veik­los ataskaitos, todėl tarybos nariai nesužinojo, į kokį nuostolių liūną įmonė klimpsta. Nors įmonės direktorius V. Norkus tarybos posėdyje ir buvo užsiminęs, kad elektrinių autobusų maršrutai teikia nuostolius, niekas iš vietos politikų į tai nesigilino. O nuostoliai nemenki – iki spalio

1 d. bendrovė elektrinių autobusų maršrutuose patyrė 39,1 tūkst. Eur „minusą“, bendras 9 mėnesių nuostolis siekia 41,3 tūkst. Eur.

Šilalės autobusų parko direktorius V. Norkus tokių įmonės veiklos rezultatų komentuoti nebuvo linkęs – siūlė klausti savivaldybės vadovų. Ir tai visai suprantama: kiekvieną mėnesį nuostoliai auga, o išeities kol kas nematyti.

UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė Edita Jakienė teigė, kad nuostoliai elektrinių autobusų aptarnaujamuose maršrutuose atsiranda dėl sutarties niuansų. Keleiviai, įsigydami 12 Eur kainuojantį metinį bilietą, gauna 80 proc. lengvatą, kurią bendrovei kompensuoja Šilalės savivaldybė rajono biudžeto lėšomis. Tačiau nemokama už nulinę ridą, kai autobusai važiuoja į maršruto pradžią ir grįžta jį užbaigę. Per maža ir konkurse pasiūlyta 1 km kelionės kaina – 92 centai (su pridėtinės vertės mokesčiu).

„Konkursinę kainą skaičiavome patys, bet paaiškėjo, jog realybėje yra kitaip. Šiek tiek įtakos turi ir infliacija, bet negalime keisti sutarties, kol infliacija neišauga daugiau kaip 5 proc. Niekas nenumatė, kad ji nekils – galvojom, jog netrukus galėsime koreguoti kainas“, – neslėpė įmonės vyriausioji finansininkė.

Trys elektriniai autobusai, kuriuos savivaldybė pagal sutartį praėjusių metų pabaigoje perdavė eksploatuoti Šilalės autobusų parkui, per 9 šių metų mėnesius „parvežė“ bendrovei 84,5 tūkst. Eur pajamų, tačiau jų išlaikymas Šilalės autobusų parkui kainavo 123,6 tūkst. Eur.

E. Jakienė tikino, kad įmonė ieško galimybių sumažinti sąnaudas, bet kasdien atsitinka kas nors nenumatyto. Brangus yra autobusų draudimas, nors jis padengia netikėtumus, ne tokios menkos ir elektros energijos sąnaudos: nors elektriniai autobusai kraunami tada, kai biržoje elektros kaina būna mažiausia, per 9 mėnesius už ją įmonė papildomai sumokėjo 11,7 tūkst. Eur.

Tiek daug nuostolių gal ir nebūtų, jei elektriniais autobusais važiuotų daugiau keleivių. Bet per 9 mėnesius šešiais elektrinių autobusų maršrutais važiavo tik 13,4 tūkst. keleivių ir 10,5 tūkst. moksleivių. Pastarųjų net sumažėjo. Pasak E. Jakienės, kad ir kaip kontroliuoja mokinius, įlipę į autobusą, ne visi pažymi elektroninį bilietą, be to, vaikai dažnai juos pameta, neįpranta naudotis ir prog­ramėlėmis telefone.

„Jei vaikas nepažymi elektroninio bilieto, sistema keleivio nemato, o mes negauname už jo vežimą skirtų pinigų. Savivaldybė už vieną mokinio kelionę bendrovei sumoka 1 Eur“, – sakė UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė.

Dainų šventė pelno neuždirbo

Šilalės autobusų parkas visada vertėsi sunkiai, jo darbuotojų atlyginimai yra patys mažiausi, lyginant su kitomis Šilalės savivaldybei priklausančiomis bendrovėmis. Pernai įmonė patyrė 25 tūkst. Eur nuostolių, nors 2022 m. dirbo pelningai ir gavo 12,8 tūkst. Eur pelno. Jei ne elektrinių autobusų „atvežamas“ nuostolis, šie metai gal ir nebūtų patys blogiausi – iš kitos veiklos bendrovė patyrė vos kelis tūkstančius nuostolio.

Vyriausiosios finansininkės E. Jakienės skaičiavimais, pelningiausi yra vietinio susisiekimo maršrutai, aptarnaujami pagal vidaus sandorį su Šilalės savivaldybe. Nors jais šiemet važiavo kone tiek pat gyventojų, kaip ir elektriniais autobusais – 12,8 tūkst., savivaldybė šiuose maršrutuose patirtus nuostolius kompensuoja su 5 proc. rentabilumu. Tokia sutartis įmonei šiemet jau leido uždirbti beveik 15 tūkst. Eur.

Pasak E. Jakienės, pelningi ir užsakomieji reisai, kurių šiais metais buvo labai daug dėl vasarą Vilniuje vykusios Dainų šventės. Bet, gavęs daugiau pajamų, Šilalės autobusų parkas turėjo ir daugiau išlaidų, todėl pelnas beveik nepadidėjo – per 9 mėnesius iš užsakomųjų reisų pavyko uždirbti tik 3,9 tūkst. Eur. Galima numanyti, jog už šią paslaugą pelnas ir šiemet nebus didesnis nei pernai, kai įmonė jo sugeneravo 4,6 tūkst. Eur. Kone tiek pat, kiek reikės vieno mėnesio įmokai už naują autobusą.

Jau kelinti metai atsisakius beveik visų tarpmiestinio susisiekimo maršrutų, bendrovė kaip įmanydama stengiasi išlaikyti vienintelį likusį į Vilnių. Nors pernai dėl to patyrė 5,8 tūkst. Eur nuostolio. Tiesa, anot E. Jakienės, dėl padidėjusių keleivių srautų šiemet nuostolį pavyko sumažinti 4,6 tūkst. Eur ir jo liko visai nedaug – vos per 1,5 tūkst. Eur. Bet finansininkė pripažino, jog šis džiaugsmas sąlyginis: pasikeitus įstatymo nuostatoms, tolimojo susisiekimo sąnaudų nedidina stoties išlaikymo kaštai.

Akivaizdu, kad Šilalės autobusų parko problemos savaime neišsispręs. Kadangi visos įmonės akcijos priklauso savi­valdybei, kaip padėti bend­ro­vei išsilaikyti, anksčiau ar vėliau teks spręsti politikams. Ant­raip elekt­riniai autobusai taps dar didesne kilpa ant ir taip sunkiai judančios įmonės kaklo.

https://silales-artojas.lt inform.

Pasidalinkite su drauge ar draugu

Daugiau naujienų

Šilalės rajone įkliuvo naminę degtinę gabenęs vairuotojas

Rugpjūčio 14 d., užtikrindami viešąją tvarką ir eismo saugumą, policijos pareigūnai Šilalės r., Lembo kaime, patikrinimui sustabdė įtartinai manevravusį automobilį „Volkswagen Jetta“. Transporto priemonę vairavo 52 metų Šilalės rajono gyventojas. Sustabdytas vairuotojas akivaizdžiai sutriko ir tikino nevežantis nel

Rugsėjo 1-oji: kam ir kokiomis sąlygomis priklauso laisvas laikas palydėti vaikus į mokyklą

Artėjant naujiems mokslo metams, daugeliui tėvų Rugsėjo 1-oji – ypatinga. Pirmąją mokslo metų dieną norisi ne tik pasveikinti savo vaikus, bet ir palydėti juos į ugdymo įstaigą, pabūti kartu šventės akimirkomis. Tačiau svarbu žinoti, kad laisvas pusdienis Rugsėjo 1-ąją priklauso ne visiems darbuotojams. Pagal galiojančius teisės aktus

Kokybiški ir saugūs ledai: kaip juos atpažinti?

Valgomieji ledai – vienas populiariausių vasaros skanėstų, kuriam sunku atsispirti karštomis dienomis. Vis dėlto svarbu žinoti, kad tai ne tik malonumas, bet ir maisto produktas, kurio kokybei ir saugumui būtina skirti dėmesio.  Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) primena: renkantis ledus reikėtų vadovautis ne vien

Vaikų išlaidos vasarą: kur dingsta kišenpinigiai?

Vasarą vaikai ir paaugliai tampa finansiškai savarankiškesni – pradeda pirmuosius darbus, daugiau pramogauja, patys sprendžia, kur išleisti nuosavus pinigus. Kur krypsta jų vasaros išlaidos ir į ką turėtų atkreipti dėmesį tėvai, pasakoja „Luminor" banko kasdienės bankininkystės vadovė Aušrinė Mincienė.

JAV pradės taikyti muitus mažos vertės siuntoms

Jungtinės Amerikos Valstijos paskelbė, kad nuo 2025 m. rugpjūčio 29 d. bus panaikinta vadinamoji de minimis išimtis, leidžianti be muito mokesčių į šalį įvežti siuntas, kurių vertė siekia iki 800 JAV dolerių.   Šiuo metu Lietuvos paštas, kartu su kitų šalių pašto operatoriais, laukia papildomų JAV mui

Keliuose – papildomi ženklai prie greičio matuoklių: „Via Lietuva“ paaiškina, ką svarbu žinoti vairuotojams

Įsigaliojus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, „Via Lietuva“ pradėjo taikyti naują tvarką, pagal kurią prieš greičio matuoklius pastatomi kelio ženklai, nurodantys ten leistiną greitį. Tai daroma siekiant didinti eismo saugumą, sumažinti neaiškumą vairuotojams ir padėti jiems laikytis nustatytų greičio

Paros įvykiai Tauragės apskrityje: sveikatos sutrikdymai, vagystės ir neblaivūs vairuotojai

Tauragės apskrities vyriausiasis policijos komisariatas informuoja apie pastarąją parą užregistruotus svarbiausius įvykius: Neblaivūs vairuotojai Rugpjūčio 13 d. Tauragės r., Dacijonų k., patikrinimui buvo sustabdytas elektrinis mopedas „CITYCOCO“, kurį vairavo neblaivus (1,65 prom.) vyras (gim. 1962 m.). Pradėtas ikiteisminis tyrimas

Kaip susitarti dėl paauglių grįžimo laiko vakarais?

Kol bent kiek šiltesni orai lepina, jaunimas veržiasi kuo daugiau laiko praleisti su bendraamžiais lauke. Tad natūralu, kad šiuo laikotarpiu tėvams ypač dažnai kyla klausimas, kelintą valandą vakare vaikas turėtų grįžti į namus ir kaip pasiekti kompromisą, kad šio susitarimo būtų laikomasi?          &nb

Dėl ilgo lietingo laikotarpio Vyriausybė paskelbė valstybės lygio ekstremaliąją situaciją

Vyriausybė priėmė sprendimą paskelbti valstybės lygio ekstremaliąją situaciją visoje valstybės teritorijoje dėl stichinio meteorologinio reiškinio – ilgo lietingo laikotarpio aktyviosios augalų vegetacijos laikotarpiu. Ekstremaliosios situacijos operacijų vadovu paskirtas Žemės ūkio ministras. Priėmus šį sprendimą, atsiveria pl

Kauno kolegijos Alytaus fakultete ieškota sprendimų slaugytojų trūkumui mažinti

Tauragės rajono savivaldybės vicemerė Andžela Jakienė, sveikatos reikalų koordinatorė Rūta Stasytienė ir Kauno kolegijos Tauragės skyriaus vadovė Kristina Ačė lankėsi Kauno kolegijos Alytaus fakultete. Vizito tikslas – ieškoti sprendimų slaugytojų trūkumui mažinti. Delegaciją priėmė Kauno kolegijos direktoriaus pavaduotoja Jolanta Bar

Paveldėti galima ne tik turtą, bet ir būsto paskolą: ką daryti?

Netekę artimo žmogaus, galime paveldėti ne tik jo sukauptą turtą – būstą, santaupas ar kitus vertingus daiktus – bet ir finansinius įsipareigojimus, pavyzdžiui, būsto paskolą. Tokiomis aplinkybėmis turime žinoti ne tik teisinius, bet ir finansinius žingsnius, kuriuos reikėtų apsvarstyti laiku. Apie tai, ką daryti paveldėjus turtą su pas

Žolinių savaitgalį kviečia „Švyturių dienos Nidoje 2025“

Neringos muziejai kviečia rugpjūčio 15–17 dienomis švęsti „Švyturių dienas Nidoje“. Laukia įvairovės sklidina programa, kurioje pinsis edukacijos, ekskursijos, fotografijų paroda, kinas, muzika ir žinoma – ypatinga Nidos švyturio krištolinio Fresnelio lęšio šviesa, slystančiu spindul