Algimantas Ambroza
Spalio pabaigoje Šilalės savivaldybės taryba leido UAB „Šilalės autobusų parkas“ imti 178 tūkst. eurų paskolą naujam autobusui pirkti ir suteikė jai rajono biudžeto garantiją. Tai reiškia, kad jei įmonė neturės lėšų paskolai padengti, bendrovės įsipareigojimus turės perimti savivaldybė. Autobusas jau perkamas, nors 9 mėnesių Šilalės autobusų parko veiklos rezultatai kaip niekada prasti – įmonė patyrė daugiau kaip 41 tūkst. Eur nuostolių.
Politikai skaičiavo formaliai
UAB „Šilalės autobusų parkas“ direktorius Vytautas Norkus tikino, kad naujas 50 vietų dyzelinis autobusas labiausiai reikalingas užsakomiesiems reisams, kurių didžiąją dalį sudaro mokinių ekskursijos ir kaimo bendruomenių kelionės po Lietuvą. Pasak vadovo, kadangi išlipti iš naujo autobuso daug smagiau nei iš seno, viliamasi, kad jį įsigijus, padaugės norinčiųjų pažinti Lietuvą, o gal ir užsienio valstybes. Didžiausia tokių užsakomųjų reisų paklausa atsiranda per mokinių atostogas ir vasarą, kai padidėja keliaujančių srautai. Svarbu ir tai, jog nuo 2026 m. keisis reikalavimai – visi įmonės autobusai, net ir važiuojantys tarpmiestiniais maršrutais, turės būti ne senesni nei 10 metų ir pritaikyti žmonėms su negalia. O tokių Šilalės autobusų parkas šiuo metu neturi nė vieno.
Tarybai svarstant, ar tikrai būtina pirkti tokį didelį autobusą, įsiterpė ir rajono meras Tadas Bartkus. Nacionalinio krizių valdymo centro rugsėjo mėnesį surengtose pratybose jis išgirdo, jog Autobusų parkams, jei ištiktų nelaimė, tektų evakuoti gyventojus, o išgirtieji elektriniai autobusai tam netiks, nes, sutrikus elektros energijos tiekimui, jie toli nenuvažiuos. Todėl atsargai reikalingas dyzelinis, didelio talpumo autobusas.
V. Norkus tikino, kad įmonė pajėgi penkerius metus kas mėnesį sumokėti 4,5 tūkst. Eur lizingo įmoką, bet, anot jo, jei autobusas tiek neuždirbs, „teks imti iš bendrovės lėšų“. Tarybos nariai skaičiavo formaliai: savivaldybės skolinimosi limitas neviršytas, biudžeto lėšomis yra suteikta tik kone 90 tūkst. Eur garantija UAB „Šilalės šilumos tinklai“ paskolai, o meras užtikrino, jog savivaldybė dar gali pasiskolinti net 6 mln. Eur.
Tačiau Raimundas Vaitiekus prognozavo, kad naujasis pirkinys ne tik pats neišsilaikys, bet ir gali pakenkti Šilalės autobusų parko finansiniam stabilumui.
„Tiek užsakomųjų reisų neturėsime ir su privačiais asmenimis nepakonkuruosime. Bet ne Autobusų parkas kaltas, kad savivaldybė jam nustato 1 proc. rentabilumą“, – aiškino tarybos narys.
Klimpsta į nuostolius
Spalio pabaigoje UAB „Šilalės autobusų parkas“ dar nebuvo pateikęs savivaldybei 9 mėnesių veiklos ataskaitos, todėl tarybos nariai nesužinojo, į kokį nuostolių liūną įmonė klimpsta. Nors įmonės direktorius V. Norkus tarybos posėdyje ir buvo užsiminęs, kad elektrinių autobusų maršrutai teikia nuostolius, niekas iš vietos politikų į tai nesigilino. O nuostoliai nemenki – iki spalio
1 d. bendrovė elektrinių autobusų maršrutuose patyrė 39,1 tūkst. Eur „minusą“, bendras 9 mėnesių nuostolis siekia 41,3 tūkst. Eur.
Šilalės autobusų parko direktorius V. Norkus tokių įmonės veiklos rezultatų komentuoti nebuvo linkęs – siūlė klausti savivaldybės vadovų. Ir tai visai suprantama: kiekvieną mėnesį nuostoliai auga, o išeities kol kas nematyti.
UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė Edita Jakienė teigė, kad nuostoliai elektrinių autobusų aptarnaujamuose maršrutuose atsiranda dėl sutarties niuansų. Keleiviai, įsigydami 12 Eur kainuojantį metinį bilietą, gauna 80 proc. lengvatą, kurią bendrovei kompensuoja Šilalės savivaldybė rajono biudžeto lėšomis. Tačiau nemokama už nulinę ridą, kai autobusai važiuoja į maršruto pradžią ir grįžta jį užbaigę. Per maža ir konkurse pasiūlyta 1 km kelionės kaina – 92 centai (su pridėtinės vertės mokesčiu).
„Konkursinę kainą skaičiavome patys, bet paaiškėjo, jog realybėje yra kitaip. Šiek tiek įtakos turi ir infliacija, bet negalime keisti sutarties, kol infliacija neišauga daugiau kaip 5 proc. Niekas nenumatė, kad ji nekils – galvojom, jog netrukus galėsime koreguoti kainas“, – neslėpė įmonės vyriausioji finansininkė.
Trys elektriniai autobusai, kuriuos savivaldybė pagal sutartį praėjusių metų pabaigoje perdavė eksploatuoti Šilalės autobusų parkui, per 9 šių metų mėnesius „parvežė“ bendrovei 84,5 tūkst. Eur pajamų, tačiau jų išlaikymas Šilalės autobusų parkui kainavo 123,6 tūkst. Eur.
E. Jakienė tikino, kad įmonė ieško galimybių sumažinti sąnaudas, bet kasdien atsitinka kas nors nenumatyto. Brangus yra autobusų draudimas, nors jis padengia netikėtumus, ne tokios menkos ir elektros energijos sąnaudos: nors elektriniai autobusai kraunami tada, kai biržoje elektros kaina būna mažiausia, per 9 mėnesius už ją įmonė papildomai sumokėjo 11,7 tūkst. Eur.
Tiek daug nuostolių gal ir nebūtų, jei elektriniais autobusais važiuotų daugiau keleivių. Bet per 9 mėnesius šešiais elektrinių autobusų maršrutais važiavo tik 13,4 tūkst. keleivių ir 10,5 tūkst. moksleivių. Pastarųjų net sumažėjo. Pasak E. Jakienės, kad ir kaip kontroliuoja mokinius, įlipę į autobusą, ne visi pažymi elektroninį bilietą, be to, vaikai dažnai juos pameta, neįpranta naudotis ir programėlėmis telefone.
„Jei vaikas nepažymi elektroninio bilieto, sistema keleivio nemato, o mes negauname už jo vežimą skirtų pinigų. Savivaldybė už vieną mokinio kelionę bendrovei sumoka 1 Eur“, – sakė UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė.
Dainų šventė pelno neuždirbo
Šilalės autobusų parkas visada vertėsi sunkiai, jo darbuotojų atlyginimai yra patys mažiausi, lyginant su kitomis Šilalės savivaldybei priklausančiomis bendrovėmis. Pernai įmonė patyrė 25 tūkst. Eur nuostolių, nors 2022 m. dirbo pelningai ir gavo 12,8 tūkst. Eur pelno. Jei ne elektrinių autobusų „atvežamas“ nuostolis, šie metai gal ir nebūtų patys blogiausi – iš kitos veiklos bendrovė patyrė vos kelis tūkstančius nuostolio.
Vyriausiosios finansininkės E. Jakienės skaičiavimais, pelningiausi yra vietinio susisiekimo maršrutai, aptarnaujami pagal vidaus sandorį su Šilalės savivaldybe. Nors jais šiemet važiavo kone tiek pat gyventojų, kaip ir elektriniais autobusais – 12,8 tūkst., savivaldybė šiuose maršrutuose patirtus nuostolius kompensuoja su 5 proc. rentabilumu. Tokia sutartis įmonei šiemet jau leido uždirbti beveik 15 tūkst. Eur.
Pasak E. Jakienės, pelningi ir užsakomieji reisai, kurių šiais metais buvo labai daug dėl vasarą Vilniuje vykusios Dainų šventės. Bet, gavęs daugiau pajamų, Šilalės autobusų parkas turėjo ir daugiau išlaidų, todėl pelnas beveik nepadidėjo – per 9 mėnesius iš užsakomųjų reisų pavyko uždirbti tik 3,9 tūkst. Eur. Galima numanyti, jog už šią paslaugą pelnas ir šiemet nebus didesnis nei pernai, kai įmonė jo sugeneravo 4,6 tūkst. Eur. Kone tiek pat, kiek reikės vieno mėnesio įmokai už naują autobusą.
Jau kelinti metai atsisakius beveik visų tarpmiestinio susisiekimo maršrutų, bendrovė kaip įmanydama stengiasi išlaikyti vienintelį likusį į Vilnių. Nors pernai dėl to patyrė 5,8 tūkst. Eur nuostolio. Tiesa, anot E. Jakienės, dėl padidėjusių keleivių srautų šiemet nuostolį pavyko sumažinti 4,6 tūkst. Eur ir jo liko visai nedaug – vos per 1,5 tūkst. Eur. Bet finansininkė pripažino, jog šis džiaugsmas sąlyginis: pasikeitus įstatymo nuostatoms, tolimojo susisiekimo sąnaudų nedidina stoties išlaikymo kaštai.
Akivaizdu, kad Šilalės autobusų parko problemos savaime neišsispręs. Kadangi visos įmonės akcijos priklauso savivaldybei, kaip padėti bendrovei išsilaikyti, anksčiau ar vėliau teks spręsti politikams. Antraip elektriniai autobusai taps dar didesne kilpa ant ir taip sunkiai judančios įmonės kaklo.
https://silales-artojas.lt inform.
Praėjusią savaitę MO muziejuje „Verslo žinių“ surengtoje konferencijoje „Gazelė 2024“ apdovanotos sparčiausiai besivystančios smulkios ir vidutinės įmonės. Šiemet jų visoje Lietuvoje yra 8438, keliais šimtais mažiau nei 2023-aisiais, tačiau pirmą kartą paskelbta tvariausia Lietuvos įmonė. Tai ypač g
Tauragės B. Baltrušaitytės viešoji biblioteka sėkmingai vykdo prasmingą projektą „Sensoriniai skaitymai bibliotekoje – 5 pojūčiai“, skirtą vaikams ir suaugusiems, siekiant įtraukti visus visuomenės narius į literatūros pažinimo procesą. Rudens sezonu bibliotekoje įvyko net 23 skaitymo sesijos, kuriose dalyvavo 179 mo
Policijos pareigūnai, užtikrindami eismo saugumą ir mažindami eismo įvykių skaičių, gruodžio mėnesį Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato aptarnaujamoje teritorijoje vykdys šias prevencines priemones: • Gruodžio 2 – 4 d. vyks vairuotojų nesustojimo prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalaujama pagal KET, kontr
Komunikacijos priemonės visada buvo žmonių bendravimo pagrindas, formavęs civilizacijas ir jų kultūras tūkstančius metų. Tačiau dar niekas taip stipriai nepaveikė bendravimo, kaip telefonai. Jų atsiradimas 19-ame amžiuje ir vystymasis iki šiuolaikinių išmaniųjų telefonų iš esmės pakeitė mūsų gyvenimus. Telefono išradima
Vestuvių planavimas – vienas įsimintiniausių, bet ir intensyviausių gyvenimo momentų. Nuolat kylantys klausimai apie biudžetą, vietą, svečių sąrašą ar dekoracijas gali tapti iššūkiu. Tačiau tinkamai pasiruošus galima sumažinti rūpesčių kiekį ir džiaugtis planavimo procesu. Štai keletas naudingų patarimų, pad
Nors istorija yra tik viena iš daugelio sričių, yra labai daug priežasčių, kodėl ją reikėtų puikiai išmanyti. Apie šias priežastis ir pakalbėsime jau netrukus. Ne paslaptis, kad visi norie būtų išsilavinę. Tačiau, jei nežinosime pagrindinių istorinių faktų, vargu, ar galėsime save tokiais vadinti? Taigi, jei nor
Ligita Baracevičiūtė, ,,Vet anima" veterinarijos klinikos Tauragėje gydytoja apie augintinių parengimą rudeniui ir žiemai. - Priežiūra lauke būnančių gyvūnų (kiemo šuniukai, katės, etc.) - Kaip tinkamai išvesti pasivaikščioti - pėdutės, apranga, kiti aksesuarai. - Vitaminai, papildai žiemos sezonui. Kailio priežiūra. Pėdučių
Gruodžio 14 d. Palangos koncertų salėje vyks ypatingas gyvo garso koncertas, kuriame pirmą kartą pasirodys legendinis Lietuvos atlikėjas Ovidijus Vyšniauskas kartu su sūnumi Adomu Vyšniausku. Nors Adomas Vyšniauskas jau kelis metus yra žinomas muzikos pasaulyje, o jo dainos „Aš judu“, „Prisimin
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Tauragės departamento Užkrečiamųjų ligų valdymo skyriaus vedėja Vaida Mitkuvienė apie susirgimus gripu, COVID‘u ar kitomis ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų ligomis. Kokia situacija Tauragės mieste ir krašte? Kokia situacija Tauragės mieste ir krašte? Rekomendacijos, kaip i&scaro
Artėja Kalėdos I Gintarė Rakauskienė ir Šarūnė Stasytienė apie renginių programąLaidoje „Dienos svečias“ – viešnios – Gintarė Rakauskienė, Tauragės rajono savivaldybės administracijos direktorė ir Šarūnė Stasytienė, Kultūros skyriaus vedėja. Apie Kalėdinių renginių ciklą Tauragėje, apie eglės įžiebimo v
Lapkričio 18-29 d. Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų (KJP) kariai dalyvavo tarptautinėse pratybose „Stingdantys vėjai 2024“ (angl. „Freezing winds“), kurios vyko Suomijos teritorinės jūros ir išskirtinės ekonominės zonos vandenyse, salų archipelage. Lietuvos KJP tarptautinėse pratybose atstovavo
Lapkričio 21 d. Žemės ūkio ministerijoje vykusioje kokybiško maisto konferencijoje „Auginame čia, Lietuvoje!” apdovanoti konkurso „Kokybe paženklintas maistas 2024“ nugalėtojai, žiniomis apie vaikų mitybą ir kokybiško maisto svarbą dalijosi šios srities žinovai. Viceministrė įteikė padėkas savivaldybėms