Tauragės žinios logotipas
Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Algimantas Ambroza

Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Spalio pabaigoje Šilalės savivaldybės taryba leido UAB „Šilalės autobusų parkas“ imti 178 tūkst. eurų paskolą naujam autobusui pirkti ir suteikė jai rajono biudžeto garantiją. Tai reiškia, kad jei įmonė neturės lėšų paskolai padengti, bendrovės įsipareigojimus turės perimti savivaldybė. Autobusas jau perkamas, nors 9 mėnesių Šilalės autobusų parko veiklos rezultatai kaip niekada prasti – įmonė patyrė daugiau kaip 41 tūkst. Eur nuostolių.

Politikai skaičiavo formaliai

UAB „Šilalės autobusų parkas“ direktorius Vytautas Norkus tikino, kad naujas 50 vietų dyzelinis autobusas labiausiai reikalingas užsakomiesiems reisams, kurių didžiąją dalį sudaro mokinių ekskursijos ir kaimo bendruomenių kelionės po Lietuvą. Pasak vadovo, kadangi išlipti iš naujo autobuso daug smagiau nei iš seno, viliamasi, kad jį įsigijus, padaugės norinčiųjų pažinti Lietuvą, o gal ir užsienio valstybes. Didžiausia tokių užsakomųjų reisų paklausa atsiranda per mokinių atostogas ir vasarą, kai padidėja keliaujančių srautai. Svarbu ir tai, jog nuo 2026 m. keisis reikalavimai – visi įmonės autobusai, net ir važiuojantys tarpmiestiniais maršrutais, turės būti ne senesni nei 10 metų ir pritaikyti žmonėms su negalia. O tokių Šilalės autobusų parkas šiuo metu neturi nė vieno.

Tarybai svarstant, ar tikrai būtina pirkti tokį didelį autobusą, įsiterpė ir rajono meras Tadas Bartkus. Nacionalinio krizių valdymo centro rugsėjo mėnesį surengtose pratybose jis išgirdo, jog Autobusų parkams, jei ištiktų nelaimė, tektų evakuoti gyventojus, o išgirtieji elektriniai autobusai tam netiks, nes, sutrikus elektros energijos tiekimui, jie toli nenuvažiuos. Todėl atsargai reikalingas dyzelinis, didelio talpumo autobusas.

V. Norkus tikino, kad įmonė pajėgi penkerius metus kas mėnesį sumokėti 4,5 tūkst. Eur lizingo įmoką, bet, anot jo, jei autobusas tiek neuždirbs, „teks imti iš bendrovės lėšų“. Tarybos nariai skaičiavo formaliai: savivaldybės skolinimosi limitas neviršytas, biudžeto lėšomis yra suteikta tik kone 90 tūkst. Eur garantija UAB „Šilalės šilumos tinklai“ paskolai, o meras užtikrino, jog savivaldybė dar gali pasiskolinti net 6 mln. Eur.

Tačiau Raimundas Vaitiekus prog­nozavo, kad naujasis pirkinys ne tik pats neišsilaikys, bet ir gali pakenkti Šilalės autobusų parko finansiniam stabilumui.

„Tiek užsakomųjų reisų neturėsime ir su privačiais asme­nimis nepakonkuruosime. Bet ne Autobusų parkas kaltas, kad savivaldybė jam nustato 1 proc. rentabilumą“, – aiškino tarybos narys.

Klimpsta į nuostolius

Spalio pabaigoje UAB „Šilalės autobusų parkas“ dar nebuvo pateikęs savivaldybei 9 mėnesių veik­los ataskaitos, todėl tarybos nariai nesužinojo, į kokį nuostolių liūną įmonė klimpsta. Nors įmonės direktorius V. Norkus tarybos posėdyje ir buvo užsiminęs, kad elektrinių autobusų maršrutai teikia nuostolius, niekas iš vietos politikų į tai nesigilino. O nuostoliai nemenki – iki spalio

1 d. bendrovė elektrinių autobusų maršrutuose patyrė 39,1 tūkst. Eur „minusą“, bendras 9 mėnesių nuostolis siekia 41,3 tūkst. Eur.

Šilalės autobusų parko direktorius V. Norkus tokių įmonės veiklos rezultatų komentuoti nebuvo linkęs – siūlė klausti savivaldybės vadovų. Ir tai visai suprantama: kiekvieną mėnesį nuostoliai auga, o išeities kol kas nematyti.

UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė Edita Jakienė teigė, kad nuostoliai elektrinių autobusų aptarnaujamuose maršrutuose atsiranda dėl sutarties niuansų. Keleiviai, įsigydami 12 Eur kainuojantį metinį bilietą, gauna 80 proc. lengvatą, kurią bendrovei kompensuoja Šilalės savivaldybė rajono biudžeto lėšomis. Tačiau nemokama už nulinę ridą, kai autobusai važiuoja į maršruto pradžią ir grįžta jį užbaigę. Per maža ir konkurse pasiūlyta 1 km kelionės kaina – 92 centai (su pridėtinės vertės mokesčiu).

„Konkursinę kainą skaičiavome patys, bet paaiškėjo, jog realybėje yra kitaip. Šiek tiek įtakos turi ir infliacija, bet negalime keisti sutarties, kol infliacija neišauga daugiau kaip 5 proc. Niekas nenumatė, kad ji nekils – galvojom, jog netrukus galėsime koreguoti kainas“, – neslėpė įmonės vyriausioji finansininkė.

Trys elektriniai autobusai, kuriuos savivaldybė pagal sutartį praėjusių metų pabaigoje perdavė eksploatuoti Šilalės autobusų parkui, per 9 šių metų mėnesius „parvežė“ bendrovei 84,5 tūkst. Eur pajamų, tačiau jų išlaikymas Šilalės autobusų parkui kainavo 123,6 tūkst. Eur.

E. Jakienė tikino, kad įmonė ieško galimybių sumažinti sąnaudas, bet kasdien atsitinka kas nors nenumatyto. Brangus yra autobusų draudimas, nors jis padengia netikėtumus, ne tokios menkos ir elektros energijos sąnaudos: nors elektriniai autobusai kraunami tada, kai biržoje elektros kaina būna mažiausia, per 9 mėnesius už ją įmonė papildomai sumokėjo 11,7 tūkst. Eur.

Tiek daug nuostolių gal ir nebūtų, jei elektriniais autobusais važiuotų daugiau keleivių. Bet per 9 mėnesius šešiais elektrinių autobusų maršrutais važiavo tik 13,4 tūkst. keleivių ir 10,5 tūkst. moksleivių. Pastarųjų net sumažėjo. Pasak E. Jakienės, kad ir kaip kontroliuoja mokinius, įlipę į autobusą, ne visi pažymi elektroninį bilietą, be to, vaikai dažnai juos pameta, neįpranta naudotis ir prog­ramėlėmis telefone.

„Jei vaikas nepažymi elektroninio bilieto, sistema keleivio nemato, o mes negauname už jo vežimą skirtų pinigų. Savivaldybė už vieną mokinio kelionę bendrovei sumoka 1 Eur“, – sakė UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė.

Dainų šventė pelno neuždirbo

Šilalės autobusų parkas visada vertėsi sunkiai, jo darbuotojų atlyginimai yra patys mažiausi, lyginant su kitomis Šilalės savivaldybei priklausančiomis bendrovėmis. Pernai įmonė patyrė 25 tūkst. Eur nuostolių, nors 2022 m. dirbo pelningai ir gavo 12,8 tūkst. Eur pelno. Jei ne elektrinių autobusų „atvežamas“ nuostolis, šie metai gal ir nebūtų patys blogiausi – iš kitos veiklos bendrovė patyrė vos kelis tūkstančius nuostolio.

Vyriausiosios finansininkės E. Jakienės skaičiavimais, pelningiausi yra vietinio susisiekimo maršrutai, aptarnaujami pagal vidaus sandorį su Šilalės savivaldybe. Nors jais šiemet važiavo kone tiek pat gyventojų, kaip ir elektriniais autobusais – 12,8 tūkst., savivaldybė šiuose maršrutuose patirtus nuostolius kompensuoja su 5 proc. rentabilumu. Tokia sutartis įmonei šiemet jau leido uždirbti beveik 15 tūkst. Eur.

Pasak E. Jakienės, pelningi ir užsakomieji reisai, kurių šiais metais buvo labai daug dėl vasarą Vilniuje vykusios Dainų šventės. Bet, gavęs daugiau pajamų, Šilalės autobusų parkas turėjo ir daugiau išlaidų, todėl pelnas beveik nepadidėjo – per 9 mėnesius iš užsakomųjų reisų pavyko uždirbti tik 3,9 tūkst. Eur. Galima numanyti, jog už šią paslaugą pelnas ir šiemet nebus didesnis nei pernai, kai įmonė jo sugeneravo 4,6 tūkst. Eur. Kone tiek pat, kiek reikės vieno mėnesio įmokai už naują autobusą.

Jau kelinti metai atsisakius beveik visų tarpmiestinio susisiekimo maršrutų, bendrovė kaip įmanydama stengiasi išlaikyti vienintelį likusį į Vilnių. Nors pernai dėl to patyrė 5,8 tūkst. Eur nuostolio. Tiesa, anot E. Jakienės, dėl padidėjusių keleivių srautų šiemet nuostolį pavyko sumažinti 4,6 tūkst. Eur ir jo liko visai nedaug – vos per 1,5 tūkst. Eur. Bet finansininkė pripažino, jog šis džiaugsmas sąlyginis: pasikeitus įstatymo nuostatoms, tolimojo susisiekimo sąnaudų nedidina stoties išlaikymo kaštai.

Akivaizdu, kad Šilalės autobusų parko problemos savaime neišsispręs. Kadangi visos įmonės akcijos priklauso savi­valdybei, kaip padėti bend­ro­vei išsilaikyti, anksčiau ar vėliau teks spręsti politikams. Ant­raip elekt­riniai autobusai taps dar didesne kilpa ant ir taip sunkiai judančios įmonės kaklo.

https://silales-artojas.lt inform.

Pasidalinkite su drauge ar draugu

Daugiau naujienų

Jaunieji šachmatininkai rungėsi Tauragėje dėl Nepriklausomybės dienos taurės

Tauragėje, jau tradiciniame šachmatų turnyre, vyko atkaklios kovos tarp jaunųjų šachmatininkų, kurie rungėsi dėl Tauragės sporto centro įsteigtų prizų, skirtų Lietuvos Nepriklausomybės dienai paminėti. Dvi dienos trukusiose varžybose net keturiasdešimt trys trenerių Audriaus Bitino ir Antano Krasausko ugdomi jauni šachma

Nusikaltimai Tauragėje: smurtas, šaunamieji ginklai ir elektroninė agresija

Tauragės apskrityje praėjusią savaitę įvykdyta ne viena nusikalstama veika, kuri kelia susirūpinimą visuomenei. Vasario 20 d. buvo gauta keletas pranešimų apie smurtą ir kitus nelegalius veiksmus. Tauragėje, apie 13.30 val., moteris, gimusi 1998 m., į policiją ir pranešė, kad buvo sužalota vyro, gimusio 1986 m. – jis sukėlė jai

Vėžys 24/7“: Virginijaus Šaulio kelionė nuo diagnozės iki pergalės

Vasario 19 d. Tauragės viešojoje bibliotekoje vyko kraštiečio Virginijaus Šaulio knygos „Vėžys 24/7“ pristatymas, kuriame autorius dalijosi savo išgyvenimais kovojant su sunkia onkologine liga. Tai ne tik asmeninė istorija, bet ir svarbus žingsnis į pagalbos teikimą tiems, kurie susiduria su panašiais

Tauragės rajono gyventojams – nemokami skaitytojo bilietai

Tauragės rajono savivaldybė džiaugiasi galėdama pranešti svarbią naujieną savo gyventojams. Vadovaudamasi įstatymais ir atsižvelgdama į Tauragės rajono savivaldybės Viešosios bibliotekos prašymą, Tauragės rajono savivaldybės taryba priėmė du svarbius sprendimus, kurie palengvins ir paskatins skaitymo kultūrą mūsų bendruomenėje.

Tauragės ir Šilutės rajonų įvykiai: nuo smurtinių incidentų iki narkotikų laikymo atvejų

Praėjusią savaitę Tauragės ir Šilutės rajonuose užfiksuoti keli rimti įvykiai, apimantys sveikatos sutrikdymus, eismo įvykius ir narkotikų laikymą. Tarp išskirtinių atvejų – fizinio smurto incidentai, kai žmonės nukentėjo dėl konfliktų, bei policijos pradėti tyrimai dėl narkotinių medžiagų laikymo.  Vasario 19 d. apie 19.4

Informacija, kaip saugiai elgtis ant ledo

Šaltukui kaustant vandens telkinius, Klaipėdos priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Tauragės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pareigūnai gyventojams primena kaip elgtis ant ledo, kad būtų saugu: Neleiskite vaikams vieniems, be suaugusiųjų priežiūros, lipti ir žaisti ant ledo. Nelipkite ant ledo be specialių smaigų, kuriais pa

Depresija ar tik bloga nuotaika: kaip atpažinti ir padėti?

„Jaunimui dažnai pasitaiko bloga nuotaika, nerimas, jausmai, kurie juos vis kankina“, – pasakoja Lietuvos skautijos skautė iš Šiaulių Auksė. 2023 metų Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, nuo depresijos visame pasaulyje kenčia apie 280 milijonų žmonių. O jaunimo tarpe negatyvios mintys, traumuojantys i&scaron

Skaudvilėje – žodinis konfliktas baigėsi sužalojimais, Tauragėje – pavogtas telefonas: policija pradėjo tyrimus

Skaudvilėje įsiplieskė smurtas, kai neblaivi moteris sužalojo vyriškį per konfliktą, o Tauragėje įmonės sandėlyje užfiksuotas vertingas telefono vagystė. Policija jau pradėjo tyrimus abiejose bylose ir ieško atsakingų asmenų. Kviečiame susipažinti su detaliomis naujienomis apie šiuos incidentus. Vasario 18 d. apie 15.30 val. T

Pirmieji šiais metais: daugiau nei 500 jaunuolių pradeda tarnybą Lietuvos kariuomenėje

Šios savaitės pradžioje į nuolatinę privalomąją pradinę karo tarnybą (NPPKT) Lietuvos kariuomenėje išvyko pirmieji šių metų karo prievolininkai – daugiau nei 500 jaunuolių, kurie tarnaus Lietuvos didžiojo kunigaikščio Kęstučio pėstininkų, Pulkininko Juozo Vitkaus inžinerijos ir Lietuvos didžiojo etmono Kristupo Rad

Savivaldybės administracijoje darbą pradėjo užsienio kilmės Lietuvos gyventojų integracijos koordinatorė Vytautė Sudeikienė

Tauragės rajono savivaldybėje darbą pradėjo Socialinės paramos skyriaus specialistė (užsienio kilmės Lietuvos gyventojų integracijos koordinatorė) Vytautė Sudeikienė. Specialistė telks įvairias institucijas, įstaigas, organizacijas bendram darbui užsienio kilmės Lietuvos gyventojų integracijos srityje, vykdys integracijos procesų stebėseną savival