Tauragės žinios logotipas
Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Algimantas Ambroza

Šilalės autobusų parkui elektriniai autobusai - kilpa ant kaklo

Spalio pabaigoje Šilalės savivaldybės taryba leido UAB „Šilalės autobusų parkas“ imti 178 tūkst. eurų paskolą naujam autobusui pirkti ir suteikė jai rajono biudžeto garantiją. Tai reiškia, kad jei įmonė neturės lėšų paskolai padengti, bendrovės įsipareigojimus turės perimti savivaldybė. Autobusas jau perkamas, nors 9 mėnesių Šilalės autobusų parko veiklos rezultatai kaip niekada prasti – įmonė patyrė daugiau kaip 41 tūkst. Eur nuostolių.

Politikai skaičiavo formaliai

UAB „Šilalės autobusų parkas“ direktorius Vytautas Norkus tikino, kad naujas 50 vietų dyzelinis autobusas labiausiai reikalingas užsakomiesiems reisams, kurių didžiąją dalį sudaro mokinių ekskursijos ir kaimo bendruomenių kelionės po Lietuvą. Pasak vadovo, kadangi išlipti iš naujo autobuso daug smagiau nei iš seno, viliamasi, kad jį įsigijus, padaugės norinčiųjų pažinti Lietuvą, o gal ir užsienio valstybes. Didžiausia tokių užsakomųjų reisų paklausa atsiranda per mokinių atostogas ir vasarą, kai padidėja keliaujančių srautai. Svarbu ir tai, jog nuo 2026 m. keisis reikalavimai – visi įmonės autobusai, net ir važiuojantys tarpmiestiniais maršrutais, turės būti ne senesni nei 10 metų ir pritaikyti žmonėms su negalia. O tokių Šilalės autobusų parkas šiuo metu neturi nė vieno.

Tarybai svarstant, ar tikrai būtina pirkti tokį didelį autobusą, įsiterpė ir rajono meras Tadas Bartkus. Nacionalinio krizių valdymo centro rugsėjo mėnesį surengtose pratybose jis išgirdo, jog Autobusų parkams, jei ištiktų nelaimė, tektų evakuoti gyventojus, o išgirtieji elektriniai autobusai tam netiks, nes, sutrikus elektros energijos tiekimui, jie toli nenuvažiuos. Todėl atsargai reikalingas dyzelinis, didelio talpumo autobusas.

V. Norkus tikino, kad įmonė pajėgi penkerius metus kas mėnesį sumokėti 4,5 tūkst. Eur lizingo įmoką, bet, anot jo, jei autobusas tiek neuždirbs, „teks imti iš bendrovės lėšų“. Tarybos nariai skaičiavo formaliai: savivaldybės skolinimosi limitas neviršytas, biudžeto lėšomis yra suteikta tik kone 90 tūkst. Eur garantija UAB „Šilalės šilumos tinklai“ paskolai, o meras užtikrino, jog savivaldybė dar gali pasiskolinti net 6 mln. Eur.

Tačiau Raimundas Vaitiekus prog­nozavo, kad naujasis pirkinys ne tik pats neišsilaikys, bet ir gali pakenkti Šilalės autobusų parko finansiniam stabilumui.

„Tiek užsakomųjų reisų neturėsime ir su privačiais asme­nimis nepakonkuruosime. Bet ne Autobusų parkas kaltas, kad savivaldybė jam nustato 1 proc. rentabilumą“, – aiškino tarybos narys.

Klimpsta į nuostolius

Spalio pabaigoje UAB „Šilalės autobusų parkas“ dar nebuvo pateikęs savivaldybei 9 mėnesių veik­los ataskaitos, todėl tarybos nariai nesužinojo, į kokį nuostolių liūną įmonė klimpsta. Nors įmonės direktorius V. Norkus tarybos posėdyje ir buvo užsiminęs, kad elektrinių autobusų maršrutai teikia nuostolius, niekas iš vietos politikų į tai nesigilino. O nuostoliai nemenki – iki spalio

1 d. bendrovė elektrinių autobusų maršrutuose patyrė 39,1 tūkst. Eur „minusą“, bendras 9 mėnesių nuostolis siekia 41,3 tūkst. Eur.

Šilalės autobusų parko direktorius V. Norkus tokių įmonės veiklos rezultatų komentuoti nebuvo linkęs – siūlė klausti savivaldybės vadovų. Ir tai visai suprantama: kiekvieną mėnesį nuostoliai auga, o išeities kol kas nematyti.

UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė Edita Jakienė teigė, kad nuostoliai elektrinių autobusų aptarnaujamuose maršrutuose atsiranda dėl sutarties niuansų. Keleiviai, įsigydami 12 Eur kainuojantį metinį bilietą, gauna 80 proc. lengvatą, kurią bendrovei kompensuoja Šilalės savivaldybė rajono biudžeto lėšomis. Tačiau nemokama už nulinę ridą, kai autobusai važiuoja į maršruto pradžią ir grįžta jį užbaigę. Per maža ir konkurse pasiūlyta 1 km kelionės kaina – 92 centai (su pridėtinės vertės mokesčiu).

„Konkursinę kainą skaičiavome patys, bet paaiškėjo, jog realybėje yra kitaip. Šiek tiek įtakos turi ir infliacija, bet negalime keisti sutarties, kol infliacija neišauga daugiau kaip 5 proc. Niekas nenumatė, kad ji nekils – galvojom, jog netrukus galėsime koreguoti kainas“, – neslėpė įmonės vyriausioji finansininkė.

Trys elektriniai autobusai, kuriuos savivaldybė pagal sutartį praėjusių metų pabaigoje perdavė eksploatuoti Šilalės autobusų parkui, per 9 šių metų mėnesius „parvežė“ bendrovei 84,5 tūkst. Eur pajamų, tačiau jų išlaikymas Šilalės autobusų parkui kainavo 123,6 tūkst. Eur.

E. Jakienė tikino, kad įmonė ieško galimybių sumažinti sąnaudas, bet kasdien atsitinka kas nors nenumatyto. Brangus yra autobusų draudimas, nors jis padengia netikėtumus, ne tokios menkos ir elektros energijos sąnaudos: nors elektriniai autobusai kraunami tada, kai biržoje elektros kaina būna mažiausia, per 9 mėnesius už ją įmonė papildomai sumokėjo 11,7 tūkst. Eur.

Tiek daug nuostolių gal ir nebūtų, jei elektriniais autobusais važiuotų daugiau keleivių. Bet per 9 mėnesius šešiais elektrinių autobusų maršrutais važiavo tik 13,4 tūkst. keleivių ir 10,5 tūkst. moksleivių. Pastarųjų net sumažėjo. Pasak E. Jakienės, kad ir kaip kontroliuoja mokinius, įlipę į autobusą, ne visi pažymi elektroninį bilietą, be to, vaikai dažnai juos pameta, neįpranta naudotis ir prog­ramėlėmis telefone.

„Jei vaikas nepažymi elektroninio bilieto, sistema keleivio nemato, o mes negauname už jo vežimą skirtų pinigų. Savivaldybė už vieną mokinio kelionę bendrovei sumoka 1 Eur“, – sakė UAB „Šilalės autobusų parkas“ vyriausioji finansininkė.

Dainų šventė pelno neuždirbo

Šilalės autobusų parkas visada vertėsi sunkiai, jo darbuotojų atlyginimai yra patys mažiausi, lyginant su kitomis Šilalės savivaldybei priklausančiomis bendrovėmis. Pernai įmonė patyrė 25 tūkst. Eur nuostolių, nors 2022 m. dirbo pelningai ir gavo 12,8 tūkst. Eur pelno. Jei ne elektrinių autobusų „atvežamas“ nuostolis, šie metai gal ir nebūtų patys blogiausi – iš kitos veiklos bendrovė patyrė vos kelis tūkstančius nuostolio.

Vyriausiosios finansininkės E. Jakienės skaičiavimais, pelningiausi yra vietinio susisiekimo maršrutai, aptarnaujami pagal vidaus sandorį su Šilalės savivaldybe. Nors jais šiemet važiavo kone tiek pat gyventojų, kaip ir elektriniais autobusais – 12,8 tūkst., savivaldybė šiuose maršrutuose patirtus nuostolius kompensuoja su 5 proc. rentabilumu. Tokia sutartis įmonei šiemet jau leido uždirbti beveik 15 tūkst. Eur.

Pasak E. Jakienės, pelningi ir užsakomieji reisai, kurių šiais metais buvo labai daug dėl vasarą Vilniuje vykusios Dainų šventės. Bet, gavęs daugiau pajamų, Šilalės autobusų parkas turėjo ir daugiau išlaidų, todėl pelnas beveik nepadidėjo – per 9 mėnesius iš užsakomųjų reisų pavyko uždirbti tik 3,9 tūkst. Eur. Galima numanyti, jog už šią paslaugą pelnas ir šiemet nebus didesnis nei pernai, kai įmonė jo sugeneravo 4,6 tūkst. Eur. Kone tiek pat, kiek reikės vieno mėnesio įmokai už naują autobusą.

Jau kelinti metai atsisakius beveik visų tarpmiestinio susisiekimo maršrutų, bendrovė kaip įmanydama stengiasi išlaikyti vienintelį likusį į Vilnių. Nors pernai dėl to patyrė 5,8 tūkst. Eur nuostolio. Tiesa, anot E. Jakienės, dėl padidėjusių keleivių srautų šiemet nuostolį pavyko sumažinti 4,6 tūkst. Eur ir jo liko visai nedaug – vos per 1,5 tūkst. Eur. Bet finansininkė pripažino, jog šis džiaugsmas sąlyginis: pasikeitus įstatymo nuostatoms, tolimojo susisiekimo sąnaudų nedidina stoties išlaikymo kaštai.

Akivaizdu, kad Šilalės autobusų parko problemos savaime neišsispręs. Kadangi visos įmonės akcijos priklauso savi­valdybei, kaip padėti bend­ro­vei išsilaikyti, anksčiau ar vėliau teks spręsti politikams. Ant­raip elekt­riniai autobusai taps dar didesne kilpa ant ir taip sunkiai judančios įmonės kaklo.

https://silales-artojas.lt inform.

Pasidalinkite su drauge ar draugu

Daugiau naujienų
The Roop - Chica Chico

The Roop - Chica Chico

Išmanūs ir tvarūs sprendimai Tauragėje leidžia sutaupyti ir savivaldai, ir gyventojams

Tauragės rajonas – vienas žaliausių ir inovatyviausių Lietuvoje, kuriame tvarumas eina koja kojon su išmanumu. Mokyklas ir darželius elektros energija aprūpina ant stogų įrengtos saulės elektrinės, viešuose pastatuose šildymą kietu kuru keičia modernūs sprendimai, o proveržį atsinaujinančios energetikos srityje lydi spart

Visi klaus, kur pirkot šį skanėstą – namuose gamintas sorbetas vos iš 3 pigių ingredientų

Už lango – ilgai laukta vasariška šiluma, tačiau ji didina ir norą gaivintis. Norint naminių ledų, visai nebūtinas specialus aparatas – naminis sorbetas bus labai gaivus, natūraliai saldus, nebrangus ir skanus variantas. Tai labai paprastas receptas, kuris nereikalauja beveik jokių pastangų – herojėmis jame taps &sca

Lietuvos pasieniečiai vėl padės Latvijai gintis nuo neteisėtos migracijos iš Baltarusijos

Aštuoni Lietuvos pasieniečiai nuo liepos 7 d. Latvijoje padės šios šalies Valstybės sienos apsaugos tarnybai (VSAT) užtikrinti šalies sienos su Baltarusija apsaugą.  Planuojama, kad sienos stebėjimą, neteisėtos migracijos iš Baltarusijos užkardymą ir kitus su sienos apsauga susijusius veiksmus ši Liet

Savivaldybės ima, ką gauna arba negauna nieko

Nuo 2004 metų Lietuva gauna nuolatines išmokas socialiniams bei ekonominiams skirtumams tarp regionų ir jų viduje mažinti bei tvariai ir tolygiai plėtrai visoje šalyje skatinti. Praėjus dviem dešimtmečiams nuo Lietuvos įstojimo į Europos Sąjungą, investicijos viršijo 16 mlrd. eurų, šalies bendrasis vidaus produkta

Paskatos dirbti legaliai padeda skolininkams grįžti į darbo rinką

Statistika rodo, jog metus veikiantys skolų išskaitų pakeitimai ir pusę metų veikianti „skolų atostogų" programa duoda teigiamų rezultatų. Per pusę metų „skolų atostogomis" pasinaudoję į darbo rinką grįžo 265 žmonės. Bendras skolininkų skaičius per metus sumažėjo beveik 13 tūkst. Šį rezultatą, tarp kitų priežasčių, lėmė ir

Kartų ąžuolas: tavo vardas – miesto ateityje

Įsivaizduok vietą, kur susitinka kartos. Kur tavo vardas – ne tik įrašas skaitmeniniame pasaulyje, bet fizinė, išliekanti žymė miesto erdvėje. Tauragėje startuoja unikalus projektas – „Kartų ąžuolas“, kuris kviečia kiekvieną prisidėti prie naujos erdvės kūrimo ir tuo pačiu – palikti savo vardą miesto isto

Skelbiama apie melagingą informaciją internete – ragina gyventojus išlikti budriems

UAB „Tauragės autobusų parkas“ informuoja visuomenę, kad socialiniuose tinkluose platinamas įrašas, kuriame pateikta melaginga informacija, susijusi su įmonės teikiamomis keleivių pervežimo paslaugomis. Gyventojai ir miesto svečiai kviečiami būti atsargūs – prašome nespausti jokių įtartinų nuorodų, nekomentuoti ir n

Moterys vadovauja tik trečdaliui verslų: kas stabdo jas nuo nuosavo verslo ir ką dėl to daryti?

Lietuvoje moterų yra daugiau nei vyrų, tačiau vos trečdaliui verslų vadovauja moterys, o startuolius jos kuria dar rečiau – Inovacijų agentūros duomenimis, moterys vadovauja vos 14 proc. Lietuvoje veikiančių startuolių. Skirtumus lemia ne vien motyvacija ar įgūdžiai – dažnai jie kyla iš gilesnių, aplinkos nulemtų veiksnių. Kaip &

Eismo ribojimai „Rally Tauragė 2025“ metu

Jau šį savaitgalį Tauragė taps ralio centru! Čia vyks Lietuvos automobilių ralio sprinto čempionato (LARSČ) ir Lietuvos Extreme ralio čempionato (LXRČ) trečiasis etapas „Rally Tauragė 2025“.    Dėl vyksiančio ralio liepos 5 d. bus uždaryta: 7.00–22.00 val. Vytauto g. atkarpa nuo „Tauragė Hotel“ iki

„Nuostabūs dalykai nutinka, kai nustoji bijoti“

Tuo įsitikinusi iš Upynos kilusi  ryškaus sopraninio balso savininkė Sandra Lebrikaitė, kurios kelias į didžiausias pasaulio scenas prasidėjo nuo giedojimo gimtojo miestelio bažnyčioje ir nuvedė iki „Dainų dainelės“, o nuo jos – iki operos scenų Europoje, Amerikoje, Azijoje ir netgi Afrikoje. Tokia – kupin

Tauragėje organizuotas jautrus renginys „Mano akims reikia Tavo akių“, minint Vaikų globos savaitę

Birželio 30 d. Tauragės Birutės Baltrušaitytės viešosios bibliotekos kiemelyje įvyko jautrus ir prasmingas renginys – fotografijų parodos „Mano akims reikia tavo akių“ atidarymas ir diskusija apie vaikų globą. Šis vakaras tapo emocingu susitikimu, kuriame atskleistos vaikų ir jų globėjų istorijos, išgyv