Carlos Santos Cabrera eskizas
Gegužės 23, 24 ir 29 dienomis Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras (KVMT) pristatys pirmą kartą Lietuvoje statomą Johanno Strausso jaun. operetę „Tūkstantis ir viena naktis". Tai dviejų veiksmų rytietiška pasaka su prologu, kuriai libretą parašė Leo Steinas ir Karlas Lindau, o muziką iš J. Strausso jaun. operetės „Indigo ir keturiasdešimt plėšikų" jau po kompozitoriaus mirties perdėliojo ir redagavo dirigentas ir operečių kompozitorius Ernstas Reitereris.
Tarptautinėje spektaklio kūrybinėje komandoje dirba muzikos vadovė ir dirigentė Adrija Čepaitė, dirigentas Giedrius Vaznys, režisierius ir choreografas Leonardas Charlas Prinsloo (Austrija), scenografas Carlos Santos Cabrera (Ispanija), kostiumų dailininkė Agnė Kuzmickaitė.
Kuo ypatinga ši operetė ir kokį išskirtinį reginį išvys Lietuvos publika, pasakoja režisierius ir choreografas L. Ch. Prinsloo.
– Kuo ypatinga jūsų Klaipėdoje statoma Johanno Strausso jaun. operetė „Tūkstantis ir viena naktis"?
– Johannas Straussas jaunesnysis (1825–1899), dažnai vadinamas „Vienos valso karaliumi", laikomas vienu iš svarbiausių operetės žanro kūrėjų, ypač Vokietijoje ir Austrijoje. Jis padarė didžiulę įtaką operetės raidai, nors operetes pradėjo kurti vėliau nei Paryžiuje gyvenęs jo amžininkas Jacques'as Offenbachas. Kitas įtakingas austriškosios operetės kūrėjas buvo Franzas von Suppé, jo operetės taip pat sulaukė didelio populiarumo. Tačiau Strausso muzika, nors atrodo itin nesudėtinga, visų pirma pakeri savo grožiu, gaivumu, nesenstančiu skambesiu!
Paradoksalu, bet jau po kompozitoriaus mirties 1906 metais pirmąkart pastatyta operetė „Tūkstantis ir viena naktis" iš tiesų yra viena pirmųjų J. Strausso sukurtų operečių su visiškai nauju libretu. Originalus šios operetės pavadinimas buvo „Indigo ir keturiasdešimt plėšikų" (1871). Pavadinimas vėliau buvo ne kartą koreguojamas, o libretas perrašinėjamas tiek daug kartų ir dėl to siužetinė linija tapo tokia paini, nelogiška, pilna prieštaravimų, jog šiandien ši operetė juokais net pavadinama „Indigo ir keturiasdešimt libretistų".
Mačiau daugybę šios operetės versijų, kiekviena pasakoja vis kitokią istoriją. Vienur ji politizuota, kitur nukelianti į senovę. Atkurdamas šią istoriją Klaipėdos scenoje mėginau apčiuopti jos esmę – tai pasaka. Tad mūsų interpretacijoje „Tūkstantis ir viena naktis" – tai fantastinė operetė, kurios veiksmas vyksta išgalvotoje Rytų šalyje, tačiau jos siužetas neturi nieko bendra su tuo pačiu pavadinimu žinomomis arabų pasakomis. Spektaklis bus itin vizualus, jame derės įvairių epochų stiliai.
Operetėje skamba nuostabūs, lengvai atpažįstami J. Strausso valsai ir polkos. Veikiausiai dėl jo muzikos grožio ir paprastumo ši operetė išlieka nepaprastai populiari ir dažnai statoma.
– Net jei skamba paprastai, turbūt dar nereiškia, kad buvo lengva sukurti?
– Kartą, kai dar buvau studentas ir mokiausi muzikos, savo kompozicijos profesoriui išdidžiai pasakiau, kad Strausso valsai labai jau paprasti... Profesorius pasiūlė: ogi sėsk ir parašyk valsą Strausso stiliumi. Bandžiau, bet nepavyko...
– Apie ką ši operetė?
– Trumpai atpasakosiu jums „Tūkstančio ir vienos nakties" siužetą. Sultonas Suleimanas grįžta į savo rūmus iš ilgos kelionės po Europą. Keliaudamas svečiose šalyse jis aplankė daug skirtingų kultūrų, susipažino su naujovėmis ir nusprendė, kad ir jo šalis turi tapti civilizuota.
Pirmame operetės paveiksle išvystame haremo damas. Jos nuobodžiauja, nežino ko imtis, nes jų vyras, sultonas Suleimanas, išvykęs, ir nežinia, kada sugrįš. Staiga hareme pasirodo sultono asmeninis sekretorius Edinas (nors tai prieštarauja islamo taisyklėms, draudžiančioms svetimam vyrui įžengti į haremą). Jis praneša, kad jų laukia dideli pokyčiai, o visų pirma – poligamiją netrukus pakeis monogamija! Edinas iš Vienos parsivežė jauną žmoną, kuri sultono hareme sukelia nemažą sumaištį savo pasakojimu apie Europoje moterų turimas teises ir laisves. Ten klesti monogamija: vyrai kuria šeimą tik su viena moterimi, tačiau abu turi romantiškų nuklydimų į šoną... Tada aplankyti savo haremo ateina iš kelionės grįžęs Suleimanas. Jo teigimu, Europos kultūroje svarbiausia tai, jog čia vyrauja visiška pasaulėžiūros ir mąstymo laisvė.
Dar prieš iškeliaudamas sultonas lankėsi Geltonuosiuose kalnuose (tokių kalnų iš tiesų nėra – dar vienas neatitikimas realybei). Čia jis įsimylėjo jauną merginą Leilą – burtininko Ormuzio dukterėčią. Sultono meilė jai neišblėso net per metus trukusią kelionę po Europą. Tačiau ji sutiktų tapti sultono žmona tik tuo atveju, jeigu jis atsisakytų visų kitų savo žmonų. Tam priešinasi didysis viziris ir haremo damos, todėl sultonas sumano surengti tariamą sukilimą. Mąstydamas, ką jam daryti, sultonas užmiega ir sapnuoja sapną: Leila tariamai ištekėjusi už žvejo Mosu, panašaus į Suleimaną lyg du vandens lašai. Suleimanas savaitei paskiria Mosu sultonu, kad pats galėtų netrukdomas džiaugtis Leilos draugija žvejo trobelėje. Galiausiai visa tai pasirodo grynas prasimanymas ir sultonas Suleimanas pagaliau gali viešai vesti savo mylimąją Leilą.
Alternatyvioji sapno tikrovė sultonui parodė, kad noras pakeisti nusistovėjusias tradicijas nėra toks lengvai įgyvendinamas, kad demokratija jo šalyje gali ir neveikti – pokytis vardan pokyčio neveikia.
– Tad koks šios istorijos moralas?
– Moralas galėtų būti toks: meilė vienam asmeniui yra tik viena iš galimybių siekiant asmeninės laimės. Suleimano norai neatitinka jo šalies normų ir įstatymų, o sapnas arba alternatyvi tikrovė parodo, kas galėtų nutikti, jei jis pasiduotų savo norams. Kuri kultūra geresnė – europietiška ar rytietiška? Ar galima staiga pakeisti per daugelį metų nusistovėjusias normas, tradicijas, ar jas apskritai būtina keisti? Šie pokyčiai veda į tai, kad norime visus suvienodinti, bet tai neįmanoma ir vargu ar reikalinga. Kiekviena tauta laimingai gyvena su savo tradicijomis ir tuo yra unikali.
Mano keliamas klausimas: ar mūsų tikrovė geresnė už kitos kultūros tikrovę? Kas galėtų į jį atsakyti? Manau, kad tik pažindami kitas kultūras suvokiame savo pačių unikalumą.
– Kiek solistų ar veikėjų dalyvauja šioje operetėje?
– Operetės veikėjai yra sultonas Suleimanas (tam pačiam solistui tenka įkūnyti ir žveją Mosu), vyriausiasis ceremonmeisteris ir sultono asmeninis sekretorius Edinas, jaunoji Edino žmona, vienietė Valė, burtininkas Ormuzis, Ormuzio dukterėčia Leila, haremo damos Neruda, Zoraida, Zaira, Zuleima, Fatmė ir Anahar, didysis viziris Machmudas Nerinas, imperijos didžiūnas Kaimakamas ir dar daug kitų dainuojamų ir nebylių imperijos didžiūnų, odaliskų, tarnų ir vergų vaidmenų, kuriuos atliks choro ir baleto artistai. Šių metų pradžioje teatre įvyko solistų atranka, bemaž visi sprendimai dėl vaidmenų atlikėjų jau priimti, bet galutinai turėtų spręsti pastatymo muzikos vadovė ir dirigentė Adrija Čepaitė.
Tuo tarpu mano vaidmuo šiame pastatyme neapsiriboja vien režisūra. Kursiu ir choreografiją, nes operetėje yra daug judesio ir šokio, ypač sultono sapno scenose. Vienas iš įspūdingiausių choreografinių numerių šioje operetėje bus sultono mylimosios Leilos šokis.
– Ar tai bus pirmas jūsų darbas Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre?
– Pirmas. Esu maloniai nustebintas čia sutiktos komandos profesionalumo, ypač daug žadantis buvo susitikimas su dirigente Adrija Čepaite ir kostiumų dailininke Agne Kuzmickaite. Aš atvykau su savo idėjomis, o dabar jungiame ir deriname idėjas su kitais kūrybinės komandos nariais.
Operetė bus vizuali, tad prireiks daug techninių sprendimų, specialaus apšvietimo. Apžiūrėjau naują teatro pastatą, ypač salę „Jūra", kuri turi daug techninių galimybių. Mane sužavėjo scenos apšvietimo teikiamos galimybės: čia gali išgauti įvairiausius šviesų atspalvius, kokių tik reikia tavo sumanymams įgyvendinti. Tai labai modernus teatras, kokį labai norėtume turėti ir Austrijoje.
Kalbino Žaneta Skersytė
Leonard Charl Prinsloo
Vizitinė kortelė
Leonardas Prinsloo – Pietų Afrikos Respublikoje gimęs ir šiuo metu Vienoje įsikūręs teatro režisierius, choreografas, pedagogas. Po muzikos ir baleto studijų Pretorijos ir Witwatersrando (Johanesburgas) universitetuose pradėjo šokėjo karjerą PACT baleto trupėje Johanesburge, Italijos ir Vokietijos baleto trupėse. Vėliau ėmėsi choreografijos ir operos režisūros, dirbo spektaklių vadovu, choreografu ir režisieriumi Kelno ir Augsburgo valstybiniuose operos teatruose (Vokietija). 1993 m. pradėjo dirbti Vienos valstybinėje operoje (Austrija) režisieriaus asistentu. Nuo 2017 m. dirba reziduojančiu režisieriumi Badeno operos teatre (Austrija). Kaip laisvai samdomas režisierius ir choreografas dažnai kviečiamas statyti operas, operetes, miuziklus bei šiuolaikinio muzikinio teatro spektaklius Europos, Pietų Afrikos ir Azijos teatruose. Menininkas taip pat dažnai bendradarbiauja su muzikos ir operetės festivaliais, tokiais kaip Leháro festivalis Bad Išlyje, „Seefestspiele Mörbisch" (Austrija) ar Daegu festivalis Pietų Korėjoje. Jo kūrybiniame bagaže – daugiau kaip 60 operų, operečių, miuziklų, šokio spektaklių. Šalia klasikinių operų bei operečių jis mielai imasi ir šiuolaikinių veikalų, kurių pasaulinės premjeros įvyko Vienoje, Lince ir Klagenfurte (Austrija).
L. Prinsloo dėsto privačiame Vienos muzikos ir menų universitete (MUK) bei Vienos muzikos ir scenos menų universitete (MDW), stato spektaklius su šių aukštųjų mokyklų auklėtiniais. 2014 m. drauge su operos solistais ir kitais menininkais įkūrė kompaniją „+Opera", kuri rūpinasi jaunųjų operos menininkų karjeros galimybėmis ir auditorijų plėtra. Tarp naujausių režisieriaus darbų – Maury Yestono miuziklo „Titanikas" premjera Badeno teatre 2024 m. vasarį ir Johanno Strausso II operetės „Tūkstantis ir viena naktis" premjera Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre 2025 m. gegužę.
Policijos pareigūnai, užtikrindami eismo saugumą ir mažindami eismo įvykių skaičių, liepos mėnesį Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato aptarnaujamojoje teritorijoje vykdys prevencines priemones. Liepos 3-5 d. ir liepos 20-22 d. vyks elektrinių mikrojudrumo priemonių, dviračių, elektrinių mopedų, vairuotojų kontrolė. Liepos 7-10 d
Tauragės rajono savivaldybė informuoja, kad birželio 19 d. atlikus maudyklų vandens kokybės tyrimus, nustatyta, jog visuose tirtuose rajono vandens telkiniuose vandens kokybė atitinka higienos normos HN 92:2018 reikalavimus – maudytis galima. Tyrimai buvo atlikti šiose vietose: Jūros upės maudykla Balskų tvenkinys Keramikos
Klaipėdos apygardos teismas paskelbė nuosprendį baudžiamojoje byloje, kurioje 18-metis pripažintas kaltu dėl pasikėsinimo atimti gyvybę mažametei mergaitei bei fizinio smurto prieš kitą nepilnametę. Ikiteisminį tyrimą organizavo ir jam vadovavo Klaipėdos apygardos prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo skyriaus prokuroras, tyrimą atliko Taur
Policija tiria du svetimo turto pagrobimo atvejus, įvykusius Šilalės ir Šilutės rajonuose. Šilalės rajone, Vingininkų kaime, laikotarpiu nuo birželio 28 d. 15.00 val. iki birželio 29 d. 10.00 val., iš 1951 m. gimusiai moteriai priklausančio neužrakinto ūkinio pastato buvo pavogti grūdai. Dėl šio įvykio pradėtas i
Per du dešimtmečius Lietuva tapo šimtaprocentine europietiška šalimi, tačiau vos už kelių šimtų kilometrų nuo sostinės, kurioje sukoncentruotas valstybės valdymas, mokslas ir verslas su gerai apmokamomis darbo vietomis, europietiškos kultūros šalis vis labiau panašėja į skurdžią pensinin
Siekiant stiprinti keliuose dirbančių specialistų ir visų eismo dalyvių saugumą, AB „Kelių priežiūra“ įsigijo 20 naujų mobilių smūgio slopintuvų. Šiuo metu vykdomas dar 11 tokių pat įrenginių įsigijimo procesas. Bendra numatoma investicija į įvairias darbuotojų saugumo priemones – daugiau nei 1 milijonas eurų. Bend
Nuo šių metų rugpjūčio 1 d. paslaugos, susijusios su valstybinės žemės valdymu, Lietuvoje bus teikiamos tik internetu – per modernizuotą Žemės informacinę sistemą (ŽIS). Asmenims nebereikės vykti į savivaldybes, Nacionalinę žemės tarnybą (NŽT) ar pas kitus valstybinės žemės patikėtinius – prašymus dėl valstybinės žemės nuo
Seimas priėmė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) parengtus įstatymus, kurie atveria kelią antrosios pensijų kaupimo pakopos pokyčiams. Sistema bus patrauklesnė ir lankstesnė, bus užtikrintas savanoriškas dalyvių įsitraukimas ir įgyvendintas Konstitucinio Teismo nutarimas, numatant galimybes pasitraukti iš kaupimo antroje
Seimas priėmė Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pakeitimus, kuriais įteisintas naujas GPM tarifas, nustatytas atskiras apmokestinimas ūkininkams ir papildomas neapmokestinamąsias pajamas auginantiems vaikus, individualios veiklos pajamos įtraukiamos į bendrą progresinį apmokestinimą. Už tai numatančias Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pataisas
Seimas priėmė naujos redakcijos Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymą, kuriame skirtingai apmokestintas gyventojų turimas nekomercinį nekilnojamasis turtas – išskiriant pagrindinį gyvenamąjį būstą* ir kitą asmens nekomercinį nekilnojamąjį turtą. Nustatyta, kad savivaldybių tarybos nustatys pagrindinio gyvenamojo būsto mokestinės
Siekiant, kad žmonės su negalia galėtų sėkmingai naudotis šunų pagalbininkų pagalba, bus patobulintas prieinamumo reglamentavimas, įtvirtinta asmenų su negalia teisė į šuns pagalbininko įsigijimo išlaidų kompensaciją, teisė patekti ir būti viešojoje erdvėje, statiniuose, nepriklausomai nuo jų paskirties, naudotis vie&sca