Festivalis „ConTempo“ 2022, „Spiralė“. Martyno Plepio nuotrauka
Vien iš meninės veiklos gali išgyventi 20 proc. šalies meno kūrėjų – tokius duomenis atskleidė prieš trejus metus pristatytas plačios apimties „Menininkų socialinės ir kūrybinės būklės vertinimas“. O kokia situacija dabar?
Kultūros politikos ekspertė dr. Erika Godlevska ir tyrėja dr. Rusnė Kregždaitė aptaria menininkų socioekonominę padėtį, pastarųjų metų pokyčius ir iššūkius, su kuriais susiduria kūrėjai. Tyrėjos taip pat kviečia menininkus aktyviai dalyvauti iki kovo 1 d. vykstančiame tyrime ir pildyti anketą, taip prisidedant prie svarbių diskusijų ir duodant impulsą pokyčiams.
– Prieš trejus metus pristatytas plačios apimties „Menininkų socialinės ir kūrybinės būklės vertinimas“ atskleidė, kad pusė menininkų jaučiasi kultūros politikos centre. Tačiau neseniai patvirtintame Kultūros politikos pagrindų įstatyme menininkas pradiniame apibrėžime sulyginamas su kultūros vartotoju, o tik vėliau šios dvi grupės atskiriamos. Kiek menininko pozicija atsispindi kultūros politikos dokumentuose ir ko, jūsų manymu, trūksta?
– Erika Godlevska: Kultūros sektorius yra vienas iš svarbiausių visuomenės pažangos ir kūrybinio potencialo vystymo veiksnių, todėl būtina gerinti šalies ekonominę padėtį. Stiprinant ekonomiką didėja surenkamų mokesčių suma, kurią galima panaudoti subsidijoms skirti tiek kultūros, tiek kitoms svarbioms sritims. Tuo pačiu reikia peržiūrėti esamą kultūros politiką, kad menininko gerovė taptų vienu iš jos prioritetų.
Dr. Erika Godlevska
Kultūros pagrindų įstatymas yra svarbus dokumentas, tačiau jis labiau orientuotas į kultūros kaip politinės srities įsitvirtinimą bendrame kitų politinių sričių kontekste, o ne į laisvųjų menininkų gerovės užtikrinimą. Visgi tai – žingsnis link meno politikos. Todėl svarbu, kad meno bendruomenė, asociacijos ir sąjungos aktyviai dalyvautų rengiant poįstatyminius aktus bei kuriant mechanizmus, nustatančius tvarius finansavimo pagrindus, priemones, rodiklius meno srityje.
Kultūros politika įžengė į naują etapą. Tai galimybė formuoti jos ateitį patiems ir nelaukti, kol tai padarys politikai ar valdininkai. Labai svarbu turėti aiškias pozicijas, viziją ir poreikius, kitaip sakant – žinoti, ko norima.
– Vienas ryškiausių pirmojo tyrimo apie menininkų socioekonominę būklę rezultatų – kas penktas menininkas gali pragyventi iš kūrybinės veiklos, o 42 proc. iš kūrybos uždirba iki 300 eurų per mėnesį. Kaip tai vertinate?
– Rusnė Kregždaitė: Tyrimas atskleidė sudėtingą menininkų gyvenimo realybę – daugelis kūrėjų negali išgyventi vien iš pagrindinės profesijos – kūrybos – todėl priversti ieškoti kitų pajamų šaltinių. Dažniausiai jie dirba keliuose darbuose – tiek kultūros, tiek ne kultūros sektoriuje, o jų metinės pajamos yra nepastovios. Ši tendencija pastebima ne tik Lietuvoje. Tai atskleidžia ir kitų Europos šalių, Australijos menininkų pajamų tyrimai, taip pat akademinė literatūra, nagrinėjanti kūrėjų darbo rinką.
Visa tai atskleidžia pagrindinę menininko profesijos problematiką: žemą pajamų lygį, jų nestabilumą, riziką kurį laiką neturėti užsakymų ir kt. Kūrėjai yra labai svarbi šalies žmogiškojo kapitalo dalis – turi didelę įtaką šalies vertybinei sistemai, kūrybiškumo ugdymui, reprezentacijai užsienyje. Tačiau esama sistema, kurioje kūrėjas nuolat turi galvoti apie išgyvenimą, neatrodo teisinga.
– Pozityvus ankstesnio tyrimo aspektas – 76 proc. šalies menininkų rinktųsi šią profesiją dar kartą. Kas, jūsų nuomone, lemia tokį didelį pasitenkinimą kūrybiniu keliu?
– Erika Godlevska: Tai rodo, kad kūrybinė veikla suteikia stiprią savirealizaciją ir kūrybinį džiaugsmą. Menininkai vertina savo kūrybinę laisvę, kuri yra jų motyvacijos pagrindas. Tačiau ilgainiui ekonominiai iššūkiai gali mažinti kūrybinį potencialą, todėl būtina sukurti finansavimo sistemas, kurios leistų menininkams ne tik kurti, bet ir išgyventi iš savo veiklos.
Rusnė Kregždaitė: Menininkai vertina profesijos jiems teikiamą kūrybinę ir saviraiškos laisvę, galimybę būti matomiems ir girdimiems, taip pat daugeliui kūrėjų yra svarbu būti nepriklausomais nuo institucijų. Ankstesnis tyrimas taip pat atskleidė, kad didelė dalis kūrėjų jaučiasi prisidedantys prie šalies kultūros raidos ir visuomenės vertybių kaitos.
Visa tai – yra nemonetarinė iš kūrybinės veiklos gaunama nauda. Net ir žinodami sunkumus, su kuriais susidurs profesinėje veikloje, menininkai vis tiek rinktųsi šią profesiją. Ne veltui menininko profesija dažnai apibūdinama pašaukimo raktažodžiu.
Dr. Rusnė Kregždaitė
Tai, kad menininkai jaučiasi išpildę save kūrybinėje veikloje ir nenorėtų jos atsisakyti, yra labai svarbu. Tačiau pasitenkinimas profesija neturėtų būti priežastis pateisinti mažesnį kūrėjų atlygį.
– Kaip per pastaruosius ketverius metus pasikeitė menininkų socioekonominė situacija Lietuvoje? Kokius pozityvius pokyčius pastebėjote po tyrimo?
– Erika Godlevska: Vienas ryškiausių pokyčių – išaugo meno kūrėjų organizacijų teikiamų apdovanojimų skaičius, o menininkų pasiekimai tapo labiau viešinami. Taip pat Lietuvos kultūros tarybos stipendijos išaugo iki 800 eurų per mėnesį, jų laikotarpis tapo ilgesnis. Be to, atsirado stipendijos pradedantiesiems kūrėjams.
Rusnė Kregždaitė: Pastarieji metai menininkams buvo kupini iššūkių: COVID-19 pandemija, šalia vykstantis karas, kiti neramumai pasaulyje ir šalies viduje. Džiugu, kad anktesnis tyrimas paskatino diskusijas apie menininkų padėtį, paskatino menininkus vienytis ir bendrai kalbėti apie problemas bei iššūkius, keitėsi Lietuvos kultūros tarybos stipendijų dydžiai ir kt.
Šiuo metu vykstančio tyrimo rezultatai leis visa tai įvertinti kiekybiškai, kaip keitėsi kūrėjų būklė, kokioms grupėms (vertinant pagal kūrybos sritį bei demografines charakteristikas) ji pakito labiausiai ir pan.
– Ankstesniame tyrime dalyvavo daugiau nei 1000 menininkų, šiemet anketą jau užpildė daugiau nei 1700, tačiau vis dar trūksta regionų menininkų balsų. Kodėl jie mažiau įsitraukia į apklausą? Kaip juos paskatinti aktyviau dalyvauti?
– Erika Godlevska: Regionuose kuriantys menininkai dažnai susiduria su mažesnėmis galimybėmis dalyvauti kultūros politikos formavime ir finansavime. Tik nedidelė dalis savivaldybių aktyviai įtraukia juos į kultūros politikos kūrimą tiek regioniniu, tiek nacionaliniu mastu. Be to, daugelis savivaldybių neturi aiškios kultūros politikos ar ilgalaikės vizijos.
Neseniai paskelbtas dr. Kristinos Mažeikaitės tyrimas įrodė, kad kultūra daro tiesioginį poveikį ekonomikai. Šią žinią ypač turėtų išgirsti regionai – investuodami į kultūrinį gyvenimą, jie tampa patrauklesni darbdaviams, darbuotojams ir užsienio investuotojams, o tai prisideda prie bendros regiono gerovės kūrimo.
– Vilnius dominuoja Lietuvos meno sektoriuje – čia gyvena ir kuria daugiausiai menininkų, sutelkta daug kultūros organizacijų. Kaip galima skatinti stipresnį kultūros vyksmą kituose miestuose?
– Erika Godlevska: Pasaulyje yra daugybė pavyzdžių, kai kultūra tapo ekonominės plėtros varikliu ir leido mažoms vietovėms tapti kultūros centrais. Vienas iš žinomiausių pavyzdžių – Kanai. Kadaise tai buvo nedidelis Prancūzijos miestelis, tačiau prasidėjus kino festivaliams, per kelis dešimtmečius jis tapo pasaulinio lygio kultūros ir turizmo centru. Šiandien, po daugiau nei 70 metų, Kanų vardas yra žinomas visame pasaulyje, o miestas pritraukia ne tik kino industrijos atstovus, bet ir verslo investuotojus, turistus bei kultūros entuziastus.
Panašiai vystėsi ir Bilbao, Ispanijoje – kadaise tai buvo nykstantis pramoninis miestas, tačiau 1997 m. atidarius Guggenheimo muziejų, vietovė tapo viena svarbiausių kultūrinio turizmo krypčių Europoje. Šis pokytis, vadinamas „Bilbao efektu“, parodė, kaip strateginis kultūros projektas gali pakeisti viso regiono ekonomiką, pritraukti naujas investicijas ir sukurti darbo vietas.
Net mažesni kaimai gali transformuotis per kultūrą. Pavyzdžiui, Italijos Pietrasanta miestelis, garsėjęs marmuro kasyklomis, tapo menininkų ir skulptorių centru, pritraukiančiu kūrėjus iš viso pasaulio. Kultūrinės investicijos ne tik sustiprino vietos ekonomiką, bet ir pavertė miestelį prestižine meno rezidencijų vieta.
Tai rodo, kad kultūra nėra vien išlaidos – tai ilgalaikė investicija į regiono augimą. Regionai, suvokdami kultūros svarbą, gali aktyviai ją įtraukti į savo strategijas, kurti finansavimo mechanizmus ir pasinaudoti pasauliniais modeliais, kurie jau įrodė savo sėkmę.
– Ką reikia keisti, kad menininkai Lietuvoje ne tik išgyventų, bet ir klestėtų? Kokie artimiausi žingsniai galėtų stiprinti meno sektorių? O ką menininkai gali padaryti, kad jų balsas būtų geriau girdimas?
– Rusnė Kregždaitė: Atsakymą norėtųsi pradėti nuo finansavimo didinimo, tačiau suprantama, kad valstybės galimybės tai padaryti yra ribotos. Jau kurį laiką vyksta diskusijos dėl aktyvesnio privačių rėmėjų – juridinių ir fizinių asmenų – įtraukimo į kultūros finansavimo sistemą modelio paieškos. Svarbu kurti mecenatystės tradicijas ir parodyti, kad tai yra ilgalaikė investicija į visos šalies vertybinę kaitą.
Taip pat svarbu didinti kultūros vartojimą (vartojimo sąvoką naudoju kaip ekonominį terminą, o ne norėdama numenkinti auditorijos susitikimo su meno kūriniu procesą) – plečiant auditorijas, ugdant vartotojų poreikį dalyvauti kultūrinėje veikloje ir mokėti daugiau už kultūros potyrius. Šitaip kūrėjai galėtų generuoti aukštesnes pajamas ir sumažinti priklausomybę nu valstybinių finansavimo šaltinių.
Kalbant apie kūrėjų balsą – jie jį turi labai stiprų, tačiau reikia jo vienybės, kad kalbėtų visi kartu. Manau, kad čia yra terpė rastis kryptingam bendradarbiavimui tarp tyrėjų ir kūrėjų – kuomet tyrimas gali pateikti faktus ir informaciją argumentuotam situacijos pristatymui.
Erika Godlevska: Pasaulio praktika rodo, kad valstybės, kurios investuoja į kultūrą, ilgainiui sukuria stipresnę ekonomiką, pritraukia investicijas ir didina savo tarptautinį prestižą. Lietuvai dabar yra tinkamas momentas peržiūrėti savo kultūros politiką ir priimti ilgalaikius sprendimus, kurie leistų menininkams ne tik išgyventi, bet ir gyventi oriai.
Nors egzistuoja stipendijos, kūrybinės rezidencijos ir tam tikros finansavimo priemonės, jos dažnai yra fragmentiškos, trumpalaikės ir nesudaro nuoseklios finansavimo sistemos. Reikalingi sisteminiai pokyčiai – nuo finansavimo didinimo iki socialinių garantijų ir stipresnės regioninės kultūros politikos.
Svarbiausi pokyčiai, kurie leistų menininkams ne tik išgyventi, bet ir klestėti: ilgalaikės finansavimo programos, socialinių garantinių sistema menininkams, kultūros finansavimo didinimas iki 1–2 proc. BVP.
O menininkai turėtų aktyviau ir vieningiau dalyvauti kultūros politikos formavime, stiprinti savo matomumą Lietuvoje ir tarptautinėje erdvėje bei reikalauti aiškios meno politikos.
Meno kūrėjai prie naujo tyrimo (tyrėjos Rusnė Kregždaitė, Kristina Mažeikaitė, Karolina Šulskutė) prisidėti bei jo anketą užpildyti gali čia: https://forms.office.com/e/G9kQwcVybF. Apklausa vyksta iki kovo 1 d.
Užs. nr 19
Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato pareigūnai intensyviai tęsia kovą dėl neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis. Liepos 11 d. buvo gauta informacija, kad šilutiškis, gim. 1987 m., automobiliu ,,Opel Astra“ gabena kontrabandines cigaretes, nepaženklintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nusta
Tauragės rajono savivaldybės Socialinės paramos skyriaus Socialinės piniginės paramos poskyryje darbą pradėjo specialistė Gabrielė Pakalniškytė. Ji bus atsakinga už gyventojų konsultavimą socialinės paramos skyrimo klausimais, prašymų priėmimą ir apdorojimą, sprendimų ir kitų su socialinės paramos skyrimu susijusių dokumentų p
Pirmieji mokslo metai – jaudinanti patirtis ne tik vaikams, bet ir jų tėvams. Būsimi pirmokai žengia į naują gyvenimo etapą, kuriame jų laukia ne tik raidės ir skaičiai, bet ir nauji draugai, taisyklės, mokytoja ir didžiulė emocijų paletė. Tėvai dažnai rūpinasi, ar vaikas moka skaityti, ar turės tinkamą kuprinę, tačiau ne mažiau svarbus pas
Jau tapo tradicija, iškart po miuziklo vakaro Bijotuose, organizuoti ir didžiausią festivalio renginį - šventę, kuri džiugina ir mažus, ir didelius. Liepos 19-ąją, šeštadienį, Bijotų dvaro sodyba vėl prisipildys šurmulio, muzikos ir vasariško džiaugsmo – čia vyks vienas iškiliausių Šila
Bijotų dvaro festivalis – kaip tas karamelinis saldainis: ilgai „grojantis“ ir suteikiantis saldų malonumą. O su kuo dar galima palyginti daugiau kaip mėnesį trunkantį renginį? Prieš porą savaičių Bijotų dvaro festivalio sumanytojai ir organizatoriai kvietė į Teatrų subuvimą, o jau šią savaitę į dar porą renginių. Vi
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad 2025 m. liepos 20 d. nuo 9:00 iki 24:00 val. dėl planinių sistemos migravimo darbų į valstybinį duomenų centrą, laikinai neveiks kelių naudotojo mokesčio sumokėjimo sistema, todėl elektroninės vinjetės (e-vinjetė) nebus galimybės nusipirkti nei svetainėje keliumokestis.lt, nei iš plat
Rugpjūčio 14 d. 20 val. Klaipėdos festivalio klausytojai kviečiami į unikalų simfoninės muzikos koncertą „Kodas MKČ", skirtą Mikalojaus Konstantino Čiurlionio 150-ajam jubiliejui. Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro simfoninis orkestras ir choras, Klaipėdos koncertų salės choras „Aukuras", diriguojami vyriausiojo teatro dirigento Tom
Prie Bilionių piliakalnio, etnografinėje sodyboje „Gīvenėms“, vėl susirinko tautodailininkai iš visos Lietuvos – kurti, bendrauti, dalintis idėjomis, tampančiomis medžio dirbiniais, skulptūromis, paveikslais, puošiančiais jau ne vien Bilionių seniūniją, bet visą Šilalės kraštą. Tradicinio tautodailės pl
Neįtikėtina, kaip aiškiai gitara ir akordeonas, grojant jais drauge, gali pasakoti istorijas. Vakar Tauragės geležinkelio stotyje įvykusiame koncerte tauragiškiai pabuvojo ir Pietų Amerikoje, ir Italijoje, ir Japonijoje. Tikėtina, jog dažnas, užmerkęs akis, mintimis paklajojo ir po savo gyvenimą – netradicinio instrumentų
Komandos formavimo žaidimai yra puikus būdas stiprinti bendradarbiavimą ir pasitikėjimą tarp darbuotojų. Įmonė siūlo platų įvairių veiklų spektrą, kuris apima komandinę dinamiką, kūrybines užduotis ir fizinio aktyvumo rungtis. Šie žaidimai leidžia darbuotojams atsiskleisti, gerinti bendravimo įgūdžius ir siekti bendro tikslo. Pasirinkti tin
Tauragės apskrities vyriausiasis policijos komisariatas informuoja apie pradėtus ikiteisminius tyrimus dėl narkotinių ir psichotropinių medžiagų disponavimo bei fizinio smurto atvejų. Narkotinės ir psichotropinės medžiagos 2025 m. liepos 9 d. apie 19.10 val. Tauragėje, Dariaus ir Girėno gatvėje, patikrinimui buvo sustabdytas automobilis „Su
Paauglystė – išskirtinai jautrus ir iššūkių kupinas laikotarpis ne tik vaikams, bet ir jų tėvams bei mokytojams. Šiuolaikinius paauglius veikia nuolatinis informacijos srautas, socialinių tinklų įtaka ir išaugęs elektroninių patyčių mastas. Visa tai prisideda prie prastėjančios emocinės sveikatos, didėjančio