Gintautas
Automobilį vairuoju nuo 1986 metų. Noriu išsakyti savo nuomonę dėl neatsargaus pėsčiųjų elgesio kelyje ir jų netolerantiškumo vairuotojų atžvilgiu. Kelių eismo taisyklių turi laikytis visi.
Ypač dažnai Dariaus ir Girėno gatvėje pastebiu, kad ties turgeliu pėstieji drožia į gatvę net nesidairydami. Vienas pėsčiasis sustabdo visą eismą, nors ką tik, greta autobusų stoties, prie šviesoforo būna užsidegusi žalia šviesa ir važiuoti pradeda 10 mašinų. Nemanyk, kad pėsčiasis pagalvos apie tai – būtinai susidarys spūstis. Stoviniuojant automobiliams, labiau teršiamas oras toje vietoje. Policija irgi skuba nubausti vairuotoją, nepraleidusį pėsčiojo. Ir pamiršta, kad Kelių eismo taisyklių 44 punktas nurodo, jog pėstieji, prieš įžengdami į pėsčiųjų perėją, privalo įvertinti atstumą iki artėjančių transporto priemonių ir jų greitį. Žengti į perėją galima tik įsitikinus, kad tai bus saugu ir nebus trukdoma transporto priemonėms.
Policijos departamentas paskelbė 2014 metų eismo įvykių statistinius duomenis. Tarp žuvusių (265) – daugiausia pėsčiųjų (108). Žiniasklaida jau pranešė apie 11 Lietuvos keliuose žuvusių žmonių per 2015 metus. Eismas taptų gerokai saugesnis, jeigu eisme dalyvaujantys pėstieji ir vairuotojai taikytų Kelių eismo taisykles (KET) ir mąstytų racionaliai, pagalvotų ne tik apie saugumą, bet ir abipusį patogumą.
KET 44 punktą reikėtų įsidėmėti pėstiesiems, turintiems įprotį prieš įžengiant į pėsčiųjų perėją nesižvalgyti, nepakelti akių nuo rankose laikomo telefono ekrano ar panašiai. Bent vienoje ausyje neturėtų būti ausinės arba tranki muzika nors trumpam turi būti nutildoma, einant per gatvę.
Suprantama, kad matomumą vairuotojai ir pėstieji vertina skirtingai. Einant pėsčiomis, pastebėti automobilį yra visai kas kita, nei vairuojant pastebėti pėsčiąjį. Ne veltui pėstiesiems KET įvesta pareiga pasiženklinti: neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, ar turėti matomoje vietoje prisegtą atšvaitą. Neprivalu prisisegti atšvaitą einant šaligatviu, tačiau sąmoningas pėsčiasis turėtų suprasti, kad prisegtas atšvaitas gali turėti lemiamos įtakos saugumui.
Protingas pėsčiasis neturėtų žengti į pėsčiųjų perėją prieš atvažiuojantį autobusą, sunkvežimį ar spec. techniką, kurios stabdymas ir įsibėgėjimas yra sudėtingesni ir užtrunka ilgiau. Juk nesunku suprasti, kad dėl vieno pėsčiojo stabdyti kelis autobusus yra neracionalu.
Esu įsitikinęs, kad kai kuriuos įpročius derėtų keisti ir vairuotojams. KET 30 punktas nurodo, kad vairuotojas privalo sulėtinti greitį arba sustoti, kad praleistų į eismo juostą įėjusį pėsčiąjį. Nėra prievolės praleisti ant šaligatvio stovinčio pėsčiojo. Kad ir kokios būtų aplinkybės, vairuotojas privalo važiuoti ir elgtis taip, kad bet kada pėsčiųjų perėjoje pastebėjęs pėsčiąjį, sugebėtų jį praleisti.