Bibliotekos visoje Lietuvoje išgyveno perversmą – vasarą atnaujintos informacijos sistemos. Tačiau bibliotekininkai ir skaitytojai iki šiol susiduria su trikdžiais, nepatogumais, duomenų trūkumu informacinėse sistemose. Vis dažniau bibliotekose susidaro ir skaitytojų eilės. Anot Tauragės savivaldybės Birutės Baltrušaitytės viešosios bibliotekos direktorės Meilutės Parnarauskienės, skaudu girdėti kritiką, jog nesklandumai kyla dėl to, kad esą bibliotekininkės dirba „senoviškai“.
Tikisi, kad sistemą tobulins
Modernizavus Lietuvos integralios bibliotekų informacijos sistemą LIBIS bibliotekininkai susiduria su trikdžiais. Naudodamiesi LIBIS programine įranga bibliotekininkai aptarnauja skaitytojus, išduoda jiems knygas, bet dabar tai – nebe taip paprasta, kaip buvo anksčiau.
– Žinoma, senoji LIBIS sistema, su kuria mes pradėjome dirbti maždaug 2003–2004 metais, galbūt galėjo būti šiek tiek patobulinta. Bet ji buvo pakankamai patogi ir darbuotojams, ir, manau, skaitytojams, kurie LIBIS sistemoje ieškodavo knygų. Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos projektas, kuriuo sistema atnaujinama, turėjo dar labiau palengvinti darbą ne tik darbuotojams, bet ir skaitytojams. Visa LIBIS sistema perėjo į vadinamąjį valstybinį debesį, tai reiškia, kad duomenys pasiekiami vientisai, tai gali būti patogiau. Aš labai džiaugiuosi, kad Nacionalinė biblioteka reaguoja į kitų bibliotekų pastabas. Bet sistema dar nėra tobula. Mums, dirbantiems su šia sistema, atsirado papildomų kliūčių. Tai, ką mes galėjome padaryti vienu mygtuko paspaudimu, dabar turime atlikti keliais žingsniais. Nėra iki galo ištobulinta ataskaitų ir statistinių duomenų sistema, o tai mums labai svarbu teikiant ataskaitas tiek savivaldybei, tiek Nacionalinei Martyno Mažvydo bibliotekai, – „Tauragės žinioms“ kalbėjo M. Parnarauskienė.
Pasak jos, naudojantis senąja sistema buvo galima stebėti, kaip dirba bibliotekos kaimo filialų darbuotojai, kokias klaidas jie daro. Tačiau dabar tokios galimybės nėra.
– Tikiuosi, kad ateityje tai bus patobulinta, – sakė bibliotekos direktorė.
Daugiau žingsnių nei anksčiau
Bibliotekų skaitytojai visoje Lietuvoje skundžiasi pailgėjusiu aptarnavimo laiku, kadangi naujoji sistema ne visada atpažįsta visas knygas, neužfiksuoja jų grąžinimo arba išdavimo, tad bibliotekų darbuotojams tenka ilgiau dirbti, susiformuoja skaitytojų eilės.
– Yra pasakymų, kad bibliotekininkės senoviškai dirba. Mes tikrai nedirbame senoviškai. Toks pasakymas yra skaudus. Dabar norint išduoti knygą reikia padaryti daug daugiau žingsnių nei buvo anksčiau, kai veikė senoji sistema. LIBIS daug metų buvo netobulinta, mes prie jos buvome pripratę, tad dabar nereikia mūsų kaltinti, jog esą dirbame senoviškai. Mes imlūs ir mokomės, stengiamės žmones aptarnauti kuo sparčiau. Ateina žmogus, kuriam gali atrodyti, jog esą bibliotekininkė tikrai nieko nemoka, nes sistema stringa, būna, BAR kodai, skaitytojų pažymėjimai nenuskaitomi. Žmogui pasidaro juokinga, klausia, ar nebeturime interneto, ar laidai nutrūko. Skaudina tas pasakymas, kad bibliotekininkai kažko nemoka. Mes vadovaujamės visais standartais ir nurodymais, kuriuos mums pateikia Nacionalinė biblioteka, – teigė M. Parnarauskienė.
Trukdžiai net gali lemti tai, kad bibliotekininkai gali nebežinoti, kur konkrečiai yra knyga – ar bibliotekoje, ar pas skaitytoją.
Trūkumus žada pašalinti
Nacionalinės Martyno Mažvydo bibliotekos direktoriaus pavaduotoja Sandra Leknickienė neslėpė, kad atnaujinus sistemą įvairūs sutrikimai išties fiksuojami. Anot jos, trukdžiai gali būti susiję su duomenų perkėlimu ir sujungimu.
Anot jos, Nacionalinė biblioteka stengiasi, kad atsiradę nesklandumai būtų pašalinti. Spalio-lapkričio mėnesiais savivaldybių viešųjų bibliotekų darbuotojai yra apmokomi dirbti su naująja sistema.