Kompensacijos šildymo išlaidoms padengti šiemet gerokai didesnės nei ankstesniais metais, be to, jas gauna daugiau žmonių. Vis dėlto ir klausimų dėl jų kyla nemažai. Redakciją pasiekė skaitytojos skambutis. Ji skundėsi, kad sunku suprasti, kaip kompensacijos skiriamos. Pavyzdžiui, kodėl vieni gauna kompensacijas ir už spalį, o kiti – tik nuo lapkričio? Be to, vieniems kompensacijos skirtos iš karto visam šildymo sezonui, o kitiems – tik trims mėnesiams, po to teks vėl rašyti prašymą, pateikti visus dokumentus iš naujo. O ir išmokamos jos skirtingai – vieni gauna visą sumą iš karto, kiti – kas mėnesį. Kodėl taip yra? Atsakyti į šiuos klausimus paprašėme Tauragės savivaldybės Socialinės paramos skyriaus vedėjos Ligitos Rimkuvienės.
„Norėdamas gauti kompensacijas nuo spalio mėnesio (nuo šildymo sezono pradžios), pareiškėjas turi atitikti Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems asmenims įstatymo keliamas sąlygas užimtumui ir vertinamos šeimos (asmens) pajamos. Pvz., gali būti taip, jog asmuo nebuvo registruotas užimtumo tarnyboje spalio mėnesį, o registravosi tik lapkričio mėnesį, todėl teisę į kompensaciją asmuo įgyja tik nuo lapkričio, nes tuomet jis atitinka įstatymo keliamas sąlygas.
Priežasčių, kodėl keičiasi kompensacijos skyrimo laikotarpiai, gali būti ne viena“, – atsakydama teigia L. Rimkuvienė.
Pasak jos, teikdami prašymą per SPIS sistemą elektroniniu būdu asmenys patys nurodo paramos skyrimo laikotarpį. Pvz., pasirinkus kompensacijos laikotarpį 3 mėnesiams pagal pateiktą prašymą kompensacija bus skiriama 3 mėnesiams. Skaitytoja teigė, kad teikiant prašymą per SPIS sistemą elektroniniu būdu asmenys sistema neleidžia pasirinkti 6 mėnesių laikotarpio. Socialinės paramos skyriaus vedėja tvirtina, kad sistema tikrai leidžia pasirinkti ilgesnį negu 3 mėn. laikotarpį, galima pasirinkti visą šildymo sezono laikotarpį.
Ji atkreipia dėmesį, kad kai yra žinomas pajamų pasikeitimas, kompensacijos skyrimo laikotarpis taip pat trumpėja. Pvz., asmuo gavo ar gaus išmokas iš Nacionalinės mokėjimo agentūros (išmokos už žemes), paramos skyrimas atliekamas vertinant pajamų pasikeitimą ir gali būti skiriamas tik mėnesiui, vėliau trims ir t.t.
„Paskyrus piniginę paramą pareiškėjui yra įteikiami (išsiunčiami) pranešimai, kur nurodoma, kokios yra paramos gavėjo pareigos paramos teikimo laikotarpiu. Svarbu paminėti, kad pareiškėjas pats atsako už pateiktų duomenų teisingumą ir apie pasikeitimus, turinčius įtakos paramos skyrimui ir mokėjimui, privalo per 1 mėnesį informuoti išmokų specialistus apie pasikeitimus, kitu atveju formuojamos permokos, kurias tenka grąžinti, – rašo L. Rimkuvienė.
Skaitytoja klausė, ar yra skirtumas, ar žmogus pats ateina į savivaldybę, ar pildo prašymą SPIS sistemoje. „Esminio skirtumo, ar žmogus ateis pats į savivaldybę ar seniūniją, ar teiks prašymą internetu, nėra, tačiau teikiant prašymą elektroniniu būdu tai padaryti gyventojams daug patogiau, pareiškėjas gali tai padaryti jam patogiu metu“, – teigia vedėja.
Į klausimą, kodėl vieni gauna kompensacijas kas mėnesį, o kiti – visą sumą iš karto, L. Rimkuvienė atsakė, kad kompensacijos už kitą kurą skiriamos periodinėmis išmokomis, išmokama už kiekvieną praėjusį mėnesį (pamėnesiui) atskirai, bet ne iš karto už visus mėnesius.
„Gali būti taip, jog vieni pareiškėjai gavo kompensacijas už kitą kurą daugiau negu už vieną mėn. (pvz., už spalį ir lapkritį), todėl mokėjimas gruodžio mėn. atliktas už 2 praėjusius mėnesius, o kiti mokėjimai bus kas mėnesį už likusius šildymo sezono mėnesius“, – rašo ji.