Jau kurį laiką diskutuojama apie galimybę Tauragėje įvesti nemokamą viešąjį transportą, juolab, kad netrukus į mūsų miesto gatves atriedės modernūs elektrobusai. Į miesto autobusų parko atnaujinimą nukreiptos nemažos investicijos verčia susimąstyti, kaip pakeisti kasdienius tauragiškių kelionių įpročius – padidinti motyvaciją naudotis viešuoju transportu. Apie tai pirmadienį Tauragės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Raulinavičius bei UAB Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius diskutavo Seime vykusioje konferencijoje.
Reikia diskusijų
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kartu su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija pirmadienį Seime surengė tarptautinę konferenciją „Ar skatina darnų judumą nemokamas viešasis transportas?“
Informuojama, jog Tauragės rajono savivaldybė, artimiausiu metu įsigysianti naujus elektra varomus autobusus, ne tik iš esmės pakeis miesto viešojo transporto sistemą, pagerins keleivių pervežimo paslaugų kokybę, bet ir svarstys galimybę mieste teikti nemokamą viešojo transporto paslaugą.
Konferencijoje dalyvavęs Tauragės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Raulinavičius teigė manantis, jog nemokamas viešasis transportas – šiek tiek populistiškai skambanti idėja, kurią per artimiausius rinkimus kaip masalą balsams naudos ne vienas politikas. Tačiau neatmetė, jog diskusijų šia tema reikia.
– Mes visi žinome, kad nemokamų dalykų, kaip ir nemokamo transporto, nebūna. Todėl jei mieste ar rajone važinės nemokamas keleivius vežantis autobusas, sumokėti turės visi mokesčių mokėtojai. Europos Sąjungoje šiuo metu yra 70 miestų, kuriuose autobusai veža keleivius nemokamai. Vieni šios idėjos atsisako, nes ji nepateisino lūkesčių: važiavusiųjų viešuoju transportu skaičius išaugo ne automobilių naudotojų, o dviračių ir pėsčiųjų sąskaita. Kiti miestai džiaugiasi įgyvendintos idėjos sėkme ir skaičiuoja naudą: sumažėjusias spūstis, ekologiją ir darnų judėjimą mieste, – nemokamo transporto idėjos keliamus iššūkius išdėstė T. Raulinavičius.
Tauragės autobusų parko vadovas Rimantas Martinavičius „Tauragės žinioms“ teigė, jog konferencijoje į klausimą, ar nemokamas viešasis transportas yra gėris iš principo, taip ir nebuvo atsakyta. Tačiau, jo nuomone, Tauragės miestas nemokamo transporto perspektyvą turi. Esą tai veiktų efektyviai sprendžiant mobilumo, ekologijos bei keleivių pritraukimo ir naudojimosi viešuoju transportu. Idėją įgyvendinti, anot R. Martinavičiaus, reikėtų su elektrobusų eksploatacijos pradžia. Galbūt naujos modernios transporto priemonės kartu su nemokamu bilietu padės sudominti daugiau moksleivių ir jų tėvelių, prie mokyklų rytais sumažėtų spūstys, nemokami elektrobusai padėtų formuoti miesto įvaizdį ir pritraukti daugiau turistų.
Svarbiausia – patogumas
Anot T. Raulinavičiaus, ar Tauragėje pasiteisintų tokia paslauga, sunku prognozuoti.
– Kiekvienas miestas turi savo keliavimo tradicijas, susiformavusias metai iš metų. Pakeisti jas sunku. Bet, pavyzdžiui, Latvijos Rėzeknės miesto mero pavaduotojas Andrejus Rešetnikovas konferencijoje teigė, jog šis projektas pasiteisino su kaupu. Rėzeknėje gyvena apie 26 tūkst. gyventojų, nemokamas viešasis transportas ten paskatino jautresnių visuomenės grupių: pensininkų, vaikų, moksleivių laisvesnį judėjimą mieste, – įspūdžiais iš pirmadienį vykusių diskusijų dalijosi jis.
Šią idėją, anot politiko, įgyvendinti nėra sunku, žinant, kad Tauragės rajono savivaldybė darnaus judumo kryptimi jau žengia.
– Savivaldybė jau įsigijo elektrobusus, manau, greitai turėsime elektroninę keleivių informavimo sistemą. Kalbant apie nemokamą viešąjį transportą, labai svarbu, kad jis veiktų itin tiksliai ir patogiai. Pagal pateiktą statistiką keleiviui kur kas svarbiau už bilieto kainą yra patogus ir greitas susisiekimas. Veikiausiai reikia politinės valios ir biudžete suplanuotų papildomų lėšų, – teigė administracijos direktoriaus pavaduotojas.
Reikia mąstyti plačiau
Konferencijos metu pagarsinta, jog latviams per metus teikti šią paslaugą kainuoja apie 500 tūkst. eurų, maždaug 3 proc. jų – iš savivaldybės biudžeto. R. Martinavičius, paprašytas bent teoriškai pamodeliuoti, kiek padidėtų savivaldybės kaštai įvedus nemokamą viešąjį transportą, teigė, jog sąnaudos neturėtų padidėti daugiau nei 100 tūkst. eurų.
Per metus iš miesto ir priemiesčių keleivių vežimo Tauragės autobusų parkas gauna apie 330 tūkst. pajamų. Šias pajamas sudaro autobusų bilietai (apie 82 tūkst. eurų) bei moksleivių pavežėjimas ir lengvatiniai bilietai (dotacijos iš valstybės biudžeto). Dar apie 120 tūkst. eurų 2018-aisiais savivaldybė dengė nuostolingus maršrutus – ši suma, anot R. Martinavičiaus, kasmet mažėja. Pasak Autobusų parko direktoriaus, skaičiuojant galimas sąnaudas reikia įvertinti daugelį dalykų – kokia bus elektros kaina, elektrobusų galingumas, kiek sutankinti bus maršrutai. Derėtų atsižvelgti į tai, kad nemokamai važiuojant keleiviams nebereikės kontrolės mechanizmo, taigi sumažės kaštai.
– Čia reikia šiek tiek plačiau mąstyti. Mes skaičiuojam, jeigu bent 20 proc. išliptų iš automobilių ir važiuotų miesto autobusu, tai jau būtų puiku – švaresnis miestas, didesnis sąmoningumas, gal ir aktyvesnis turizmas. Tai ne visai pinigais pamatuojama nauda, – sakė jis.
Savo nuomonę, ar reikia Tauragei nemokamo viešojo transporto, galite išreikšti apklausoje portale taurageszinios.lt.