Skaudžios nelaimės kelyje, žuvę pėstieji skatina susirūpinti ne tik pėsčiųjų, bet ir vairuotojų saugumu. Partrenkus žmogų kelyje visa atsakomybė ir neretai kaltė krenta vairuotojui. Į redakciją užsukęs tauragiškis G. K. piktinasi neatsakingu pėsčiųjų elgesiu ir klausia: kokios yra pėsčiųjų pareigos?
Pėsčiasis – ne „šventa karvė“
Į redakciją užsukęs „Tauragės žinių“ skaitytojas, tauragiškis G. K. (vardas ir pavardė redakcijai žinomi – red. past.) teigė esąs pasibaisėjęs pėsčiųjų elgesiu gatvėse. Jo teigimu, nors gatvės apšviestos, lyjant įžiūrėti staiga į pėsčiųjų perėją išėjusį žmogų ir sustabdyti automobilį sunku. Lemtingą akimirką gali būti ir neįmanoma.
– Noriu paklausti, kas daroma dėl pėsčiųjų saugumo ir jų švietimo? Būtent dėl švietimo. Ką daryti vairuotojui, kai 14-metis išeina į perėją su gobtuvu ant galvos ir ausinuku? Juk toks net nesidairo ir nieko negirdi. Signalizuok, kiek nori. O jei dar kelias slidus, apsnigęs – partrenkęs liksi kaltas, – pėsčiųjų elgesiu piktinosi vyriškis.
Skaitytojo kalbos apie pėsčiųjų švietimą nėra iš piršto laužtos. Vyriškis nepatingėjo žurnalistei parodyti Kelių eismo taisyklių (KET) punktą, kuriame teigiama: „Įžengti į važiuojamąją dalį pėstiesiems leidžiama tik po to, kai jie įvertina atstumą iki artėjančių transporto priemonių ir jų greitį ir įsitikina, kad tai saugu ir nebus trukdoma transporto priemonėms“.
– Noriu atkreipti visų dėmesį į paskutinius žodžius – nebus trukdoma transporto priemonėms. Susimąstykite ir apie taršą tuo pačiu. Jei tolėliau esantis šviesoforas sužibo žaliai ir ėmė važiuoti didelis automobilių srautas, tai gal gali pėsčiasis palaukti kelias minutes, kol srauto nebeliks ir tada pereiti gatvę? Vienas pėsčiasis, sustabdęs daugybę mašinų, ir kitus trukdo, ir didina užterštumą. Manau, kad trūksta švietimo tiems, kurie neturi vairuotojo pažymėjimo. Trūksta tolerancijos. Galų gale, pėsčiasis nėra „šventa karvė“, – kalbėjo vairuotojas.
Pasigenda logikos
Kalbėdamas apie eismo saugumą, vyras atkreipė dėmesį ir į naująją salelę Birutės bei Dariaus ir Girėno gatvių sankryžoje. „Tauragės žinių“ skaitytojas tvirtino, kad šioje sankryžoje esanti pėsčiųjų perėja toliau nuo salelės nukelta be reikalo. Esą yra tokia praktika, kad pėsčiųjų perėjos kerta saugumo saleles (vėliau pareigūnas paaiškins, kad tai ne saugumo, o transporto priemonių eismo nukreipimo salelė – red. past.)
– Žmonės buvo įpratę eiti toje vietoje per perėją. Dabar pėsčiųjų perėją nukėlė. Tas, kuris to nepastebi, arba tiesiog patingi, eis, kur ėjęs. Kam to reikėjo? Kur logika? – sprendimu stebėjosi pašnekovas.
Kad jau užsuko į redakciją, G. K. išklojo ir dar vieną, tačiau jau vairuotojų, problemą: tauragiškis pasigenda logikos ir taisyklėse, draudžiančiose mokytis vairuoti tuščiose automobilių aikštelėse.
– Mano žmona ir marti nelabai moka elgtis ekstremaliomis sąlygomis. Kartais ant sniego per greit važiuoja, nepagalvoja, kad esant reikalui nepavyks taip greit sustoti. Kur jas reikia mokyti tokių dalykų? Tuščioje aikštelėje, kur niekam netrukdome, kur nėra ko sužeisti, ar kieno turto sugadinti – pasirodo, negalima. Tai kur galima? – teiravosi vyras.
Pareigūnas: švietimo pakanka
Tauragės apskrities vyriausiojo policijos komisariato (AVPK) Kelių policijos skyriaus kelių patrulių būrio vadas Artūras Petkus „Tauragės žinioms“ pasakojo, kad piliečių švietimas yra vykdomas nuolat.
– Siekdami užkirsti kelią skaudžioms pasekmėms, pareigūnai vyksta į mokyklas, darželius, paaiškina vaikams, kaip turi elgtis kelyje. Vaikų švietimu taip pat užsiima ir mokytojai, auklėtojai. Vienas iš tėvų uždavinių taip pat turėtų būti vaikų švietimas, kaip saugiai elgtis kelyje. Ir žiniasklaidoje yra daugybė socialinių reklamų apie saugų eismą. Netgi autobusų stotelėse pakabinti plakatai, primenantys, kaip turi elgtis pėstieji. Informacijos apie saugų elgesį kelyje išties yra. Policija taip pat vykdo prevencines priemones, kurių metu kontroliuoja pėsčiųjų daromus pažeidimus. Mes raginame visus eismo dalyvius būti tolerantiškais ir gerbti vieniems kitus kelyje, – kalbėjo A. Petkus.
Salelės paskirtis – nukreipti mašinų srautą
Atsakydamas į klausimą dėl Birutės bei Dariaus ir Girėno gatvių sankryžos, patrulių būrio vadas „Tauragės žinioms“ teigė, kad šioje sankryžoje įrengta ne saugumo salelė, o transporto priemonių eismo nukreipimo salelė. Ši išskiria transporto priemonių srautus. Dėl šios priežasties pėsčiųjų perėja nukelta kiek toliau.
– Na, o mokintis vairuoti, esant blogoms oro sąlygoms ir kelio dangai, galima tik tam pritaikytose ekstremalaus vairavimo aikštelėse, – tvirtino pareigūnas.
Ekstremalaus vairavimo aikštelių Tauragėje nėra
Tauragėje veikiančios vairuotojų mokymo įmonės „Biceda“ direktorius Vidmantas Šimaitis žurnalistei sakė, kad ekstremalaus vairavimo aikštelių Tauragėje ir aplink ją nėra.
– Tik pamėginkite ekstremaliai pavairuoti automobilį tuščioje stovėjimo aikštelėje – iškart būsite apkaltintas chuliganišku vairavimu. Greit neteksite vairuotojo pažymėjimo. Artimiausios tokiam vairavimui mokyti skirtos aikštelės yra Klaipėdoje ir Šiauliuose. Ten yra specialios trasos, kurios pila ant mašinos vandenį, važiuojant „užmeta“ automobilio galą, – paaiškino UAB „Biceda“ direktorius.